Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Kant’s fiction in the Third Critique

Abstract

The idea of ​​a third Critique based on fiction is suggested. For this, it is conjectured, on the one hand, that Kant resorts to the analogy of the as if in order to force the epistemic-aesthetic relationship of the subject with a presumed purpose of things, and, on the other, that he embeds the figure of the genius to solve the antinomy of a beautiful art according to purpose, but subject to rules. Said fiction would reflect the anxiety of a Kant who tries to show a unitary formal rational structure, but which consists of several irreconcilable uses.

Keywords

as if, fiction, genius, Kant, third Critique

PDF (Español) HTML (Español)

References

  • Álvarez, W. (2017). Técnica y conformidad a fin en la estética kantiana. Praxis Filosófica, 45, pp. 29-55. http://www.scielo.org.co/pdf/pafi/n45/2389-9387-pafi-45-00029.pdf DOI: https://doi.org/10.25100/pfilosofica.v0i45.6052
  • Besançon, A. (2006). La iconoclasia moderna. Actas del V Simposio Internacional Fe cristiana y cultura contemporánea “Cristianismo en una cultura postsecular” (pp. 217-225). Pamplona: Eunsa.
  • Brandt, R. (2006). La cuarta Crítica de Kant. Azafea, 8, pp. 181-208. https://doi.org/10.14201/632
  • Costa, I. (2018). La ficción en Platón. Síntesis. Revista de Filosofía, 1 (2), pp. 12-30. https://doi.org/10.15691/0718-5448Vol1Iss2a241 DOI: https://doi.org/10.15691/0718-5448Vol1Iss2a241
  • Derrida, J. (2001). La verdad en pintura. Buenos Aires / Barcelona: Paidós.
  • Desmond, W. (1998). Kant and the Terror of Genius: Between Enlightenment and Romanticism. H. Parret (Ed.), Kants Ästhetik (pp. 594-614). Berlin / New York: Walter de Gruyter.
  • Dickie, G. (2003). El siglo del gusto. Madrid: Machado.
  • Dumouchel, D. (1998). Genèse de la Troisième Critique: le rôle de l’esthétique dans l’achèvement du système critique. H. Parret (Ed.), Kants Ästhetik (pp. 18-40). Berlin / New York: Walter de Gruyter.
  • Ertene, M. (2012). Reconsidering the Kantian Concept of Genius through the Questions of Nature, Freedom and Creativity (Master of Arts Thesis). Ankara: Middle East Technical University. http://etd.lib.metu.edu.tr/upload/12615050/index.pdf
  • Falgueras, I. (1999). Perplejidad y filosofía trascendental en Kant. Cuadernos de Anuario Filosófico, 71, pp. 5-164. https://dadun.unav.edu/bitstream/10171/6007/1/71.pdf
  • Fricke, C. (1998). Kants Theorie der schönen Kunst. H. Parret (Ed.), Kants Ästhetik (pp. 674-689). Berlin / New York: Walter de Gruyter.
  • Grondin, J. (2000). La actualidad de La religión dentro de los límites de la mera razón de Kant. Ideas y Valores, 113, pp. 80-85. https://tinyurl.com/y44hv5cv
  • Johnson, R. (2011). Locating the Abject in the Third Critique. Consciousness, Literature & the Arts, 12 (2), pp. 1-58. http://www.dmd27.org/ryanjohnson.html
  • Kant, I. (1912). Briefwechsel (H. E. Fischer, Hrsg.). München: Georg Müller.
  • Kant, I. (1992). Crítica de la facultad de juzgar (P. Oyarzún, Trad.). Caracas: Monte Ávila.
  • Kant, I. (1998). Crítica de la razón pura (P. Rivas, Trad.). Madrid: Alfaguara.
  • Kant, I. (2005). Correspondencia (M. Torrevejano, Ed. y Trad.). Zaragoza: Institución Fernando el Católico.
  • Körner, S. (1977). Kant. Madrid: Alianza.
  • Labrador, D. (2018). Sobre la división de la razón en Kant: la ruptura con el sistema de racionalidad absoluta. Revista de Humanidades de Valparaíso, 6 (11), pp. 39-74. http://dx.doi.org/10.22370/rhv.2018.11.854 DOI: https://doi.org/10.22370/rhv.2018.11.854
  • Lories, D. (1998). Génie et goût: complicité ou conflit? Autour du Par. 50 de la Troisième Critique. H. Parret (Ed.), Kants Ästhetik (pp. 564-593). Berlin / New York: Walter de Gruyter.
  • Marqués, A. (1998). Reflection and Fiction in Kant’s Aesthetics. H. Parret (Ed.), Kants Ästhetik (pp. 219-228). Berlin / New York: Walter de Gruyter.
  • Martynova, S. (2020). Kant’s Teleology and the Problems of Bioethics. Con-Textos Kantianos, 11, pp. 37-54. https://doi.org/10.5281/zenodo.3865130
  • Philonenko, A. (1998). L’architectonique de la Critique de la faculté de juger. H. Parret (Ed.), Kants Ästhetik (pp. 41-52). Berlin / New York: Walter de Gruyter.
  • Platón. (2000a). Diálogos IV. República (C. Eggers, Trad.). Madrid: Gredos.
  • Platón. (2000b). Diálogos VI. Filebo, Timeo, Critias (Á. Durán y F. Lisi, Trads.). Madrid: Gredos.
  • Pringe, H. (2013). La afección como ficción y el idealismo trascendental. Perspectiva Filosófica, 1 (39), pp. 2-9. https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/28946
  • Vaihinger, H. (2013). Die Philosophie des Als Ob. Bremen: Salzwasser-Verlag GmbH.

Downloads

Download data is not yet available.

Most read articles by the same author(s)