Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Community integral education and afroepistemology in Cuyagua, Venezuela

Abstract

The academic motivation was to approach the construction of intersubjectivities with the cimarrones of the Network of Afro-Venezuelan Organizations, from now on ROA, based on the educational experience of the Center for Community Integral Education (CEICO) who lived in the town of Cuyagua, Costa de Oro municipality of the Aragua state in the Bolivarian Republic of Venezuela. This educational experience, seen from the qualitative orientation, served as the basis to approach a theoretical-methodological reflection in relation to the presence of Afroepistemology and Afro-Epistemetodics-a category constructed by the Afro-Venezuelan professor Jesús "Chucho" García and understood as decolonial epistemology from the perspective of Modernity/Coloniality/Decoloniality-, in addition, the historical processes linked in the struggles for education in Afro-descendant communities of the country from the perspective of the teacher Luis Bigott. Likewise, the field work through the research method as a qualitative case study close to collaborative or cooperative research, allowed to relate the emerging categories of community integral education, village teachers, pedagogy of orality, epistemic racism and pedagogy of the cimarronaje, making visible the contributions of the afrodescendants, which allowed to conclude that it is necessary to build in the country a critical and political education, linked to the needs and contexts of the populations to which it is directed.

Keywords

integral education, community, epistemology, afroepistemology, afroepistemetodics, Modernity, Coloniality, Decoloniality

PDF (Español)

Author Biography

Alberto Preciado

Sociólogo, Doctor en Ciencias para el Desarrollo Estratégico de la Universidad Bolivariana de Venezuela. Docente Universidad de Antioquia, Medellín, Colombia.


References

  • Centro de Estudios Latinoamericanos “Rómulo Gallegos” (2013) Convocatoria al Primer Encuentro “Visibilizando a los pueblos indígenas y afrodescendientes: por una estrategia para la erradicación de la discriminación, el neocolonialismo y el racismo en Venezuela”. Caracas, febrero 22 de 2013.
  • Fals Borda, Orlando y González, Raquel. (1991). Acción y conocimiento: Cómo romper el monopolio con investigación-acción participativa. Santafé de Bogotá: Cinep.
  • García, Jesús. (2006). Caribeñidad: Afroespiritualidad y afroepistemología. Caracas: El perro y la rana.
  • García, Jesús. (2010). Afroepistemología y afroepistemetódica. En Sheila Walker S. (Comp.). Conocimiento desde adentro: Los afrosudamericanos hablan de sus pueblos y sus historias: Tomo I (pp. 69 – 87). Bolivia: Programa de Investigación Estratégica (PIEB).
  • González Rey, Fernando Luis. (2007). Investigación cualitativa y subjetividad: Los procesos de construcción de la información. México: McGraw-Hill.
  • Grosfoguel, Ramón. (2011). La descolonización del conocimiento: Diálogo crítico entre la visión descolonial de Frantz Fanon y la sociología descolonial de Boaventura de Sousa Santos. En Formas – Otras: Saber, nombrar, narrar, hacer. IV Training Seminar de jóvenes
  • investigadores en Dinámicas Interculturales [Libro en línea]. CIDOB Edicions, Barcelona. Disponible:http://www.cidob.org/es/publicaciones/monografias/monografias/formas_otras_ saber_nombrar_narrar_hacer [Consulta: 2012, Octubre 23].
  • Herrera Salas, Jesús María. (2009). Economía política del racismo en Venezuela. Caracas: Mihail Batjin.
  • Ibáñez Gracia, Tomás. (1990). Aproximaciones a la psicología social. Barcelona: Sendai. Lander, Edgardo. (Comp.) (2000). La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales.
  • Perspectivas Latinoamericanas. Buenos Aires: CLACSO.
  • Martínez de Crespo, María Mercedes. (2003). Compilación del CEICO, Centro Educativo Integral Comunitario (CEICO) Cuyagua. Presentación en Power Point. Cuyagua, estado Aragua.
  • Ministerio del Poder Popular para la Educación, Unidad Educativa Nacional “Cuyagua”, estado Aragua. (2008). Proyecto institucional del Centro Educativo Integral Comunitario Cuyagua, CEICO Cuyagua. Maracay: Autor.
  • Quijano, Aníbal. (2009). Colonialidad del poder y clasificación social. En Ramón Grosfoguel y José Romero Lossaco (Comps.). Pensar decolonial. Caracas: La Urbana.
  • Santos, Boaventura de Sousa. (2009). Una epistemología del sur: la reinvención del conocimiento y la emancipación social. México: Siglo XXI-CLACSO.
  • Valles, Miguel S. (1999). Técnicas cualitativas de investigación social. Reflexión metodológica y práctica profesional. Madrid: Síntesis.

Downloads

Download data is not yet available.