The end of the era of the big newspaper publishers and the emergence of the new digital models. The restructuring of the business of information in Spain in the first two decades of the 21st century
Abstract
During the 20th century, the prevalence of well-known publishers, with substantial political and business profiles, such as Nicolás María de Urgoiti, Luis Montiel Balanzat, and Ángel Herrera Oria, as the authentic journalistic dynasties, presided over the editorial and ideological landscape of the Spanish press in a relatively clear way. The death, in 2007, of what can be considered the last of the great classical publishers, Jesús de Polanco, marked, to a large degree, the end of an era in Spanish publishing, recognized globally as that of the great magnates of journalistic communication.
In the two first decades of the 21st century, the emergence of new patrons of the press has been witnessed, oriented towards the editing of media which came into being in the digital environment. In this work, this change of the editorial paradigm is explored through interviews and with methods of analysis that are essentially qualitative. For this, the underlying philosophy will be the proposal of Ortega of the vital analysis of the trajectory of the protagonists and their journalistic media within the historical circumstances, as a fundamental explanatory element.
Keywords
journalism, crisis, business model, journalistic communication, digital journalism
References
Aguirre Romero, Joaquín. «Reinventar la actualidad: los medios digitales y la transformación de las audiencias.» Espéculo. Revista de estudios literarios, nº 37 (2007). Acceso el 2 de junio de 2020. http://www.ucm.es/info/especulo/numero37/actualid.html.
Badillo, Ángel. «La sociedad de la desinformación, propaganda, fake news y la nueva geopolítica de la información». Documentos de Trabajo Real Instituto Elcano. Acceso el 2 de junio de 2020. http://www.realinstitutoelcano.org/wps/wcm/connect/fc1e5338-b663-4254-943e-15b1d154e62e/DT8-2019-Badillo-sociedad-de-desinformacion-propaganda-fake-news-y-nueva-geopolitica-de-informacion.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=fc1e5338-b663-4254-943e-15b1d154e62e.
Cabrera, Mercedes. Jesús de Polanco, capitán de empresas. Barcelona: Galaxia Gutenberg, 2015.
_____________. «Jesús de Polanco and the Prisa Group.» Journal of Evolutionary Studies in Business Vol. 3, nº 1 (2018): 247-280.
Elías, Carlos. Big data y periodismo en la sociedad red. Madrid: Síntesis, 2015.
García Santamaría, José Vicente. Los grupos multimedia españoles: análisis y estrategias. Barcelona: UOC, 2016.
Innerarity, Daniel, y Carme Colomina. «La verdad en las democracias algorítmicas.» Revista CIDOB d’Afers Internacionals, nº 124 (2020): 11-23.
Jiménez, David. El Director. Secretos e intrigas de la prensa narrados por el exdirector de ‘El Mundo’. Madrid: Libros del KO, 2019.
Juana López, Jesús de. La posición centrista durante la Segunda República: (el periódico ‘Ahora’, 1930-1936). Santiago de Compostela: Servicio de Publicaciones de la Universidad, 1988.
López, Óscar. Del 15M al procés: la gran transformación de la política española. Madrid: Ediciones Deusto, 2018.
Sánchez Illán, Juan Carlos. «La edición de periódicos y la empresa periodística.» En Historia de la edición en España (1836-1936), editado por Jesús Martínez, 397-414. Madrid: Marcial Pons, 2001.
_____________. «Los espacios del poder político y periodístico en la Edad de Oro del periodismo español.» En La sociedad urbana en el Madrid contemporáneo, editado por Jesús Martínez y Luis Enrique Otero, 89-102. Madrid: Libros de la Catarata, 2018.
_____________. «La Guerra Civil y el franquismo son noticia. Periodismo y memoria histórica.» En Historia y Memoria
en red. Un nuevo reto para la historiografía, coordinado por Matilde Eiroa, 171-198. Madrid: Síntesis, 2018.
Toll, Gil. Heraldo de Madrid, tinta catalana para la II República española. Sevilla: Renacimiento, 2013.
Fuentes primarias Entrevistas
Badillo, Ángel. Entrevista por Juan Carlos Sánchez Illán y César Luena López. 22 de abril de 2020.
Barroso, Miguel. Entrevista por Juan Carlos Sánchez Illán y César Luena López. 30 de abril de 2020.
Cardero, Nacho. Entrevista por Juan Carlos Sánchez Illán y César Luena López. 21 de mayo de 2020.
Crespo, Chema. Entrevista por Juan Carlos Sánchez Illán y César Luena López, 3 de mayo de 2020.
Elías, Carlos. Entrevista por Juan Carlos Sánchez Illán y César Luena López, 23 de abril de 2020.
Enríquez, Luis. Entrevista por Juan Carlos Sánchez Illán y César Luena López, 11 de mayo de 2020.
García Abadillo, Casimiro. Entrevista por Juan Carlos Sánchez Illán y César Luena López. 18 de abril de 2020.
García Santamaría, José Vicente. Entrevista por Juan Carlos Sánchez Illán y César Luena López. 28 de mayo de 2020.
Goicoechea, Nieves. Entrevista por Juan Carlos Sánchez Illán y César Luena López. 24 de abril de 2020.
Hernández de Miguel, Entrevista por Juan Carlos Sánchez Illán y César Luena López. 1 de mayo de 2020.
Jiménez, David. Entrevista por Juan Carlos Sánchez Illán y César Luena López. 9 de mayo de 2020.
Laviana, Juan Carlos. Entrevista por Juan Carlos Sánchez Illán y César Luena López. 6 de mayo de 2020.
López, Óscar. Entrevista por Juan Carlos Sánchez Illán y César Luena López. 11 de mayo de 2020.
Maraña, Jesús. Entrevista por Juan Carlos Sánchez Illán y César Luena López. 1 de mayo de 2020.
Montiel Armada, Entrevista por Juan Carlos Sánchez Illán y César Luena López. 12 de mayo de 2020.
Moraleda, Fernando. Entrevista por Juan Carlos Sánchez Illán y César Luena López. 3 de mayo de 2020.
Nieto, Álvaro. Entrevista por Juan Carlos Sánchez Illán y César Luena López. 27 de mayo de 2020.
Vázquez, Gonzalo. Entrevista por Juan Carlos Sánchez Illán y César Luena López. 30 de abril de 2020.
Fuentes hemerográficas.
«eldiario.es llega a un acuerdo de colaboración con infoLibre». El diario, Madrid. https://www.eldiario.es/redaccion/eldiarioesllega-acuerdo-colaboracion-infoLibre_6_1037356279.html.
«infoLibre llega a un acuerdo de colaboración con eldiario.es». infoLibre, Madrid. https://www.infolibre.es/noticias/medios/2020/06/12/infolibre_llega_acuerdo_colaboracion_con_eldiario_es_107719_1027.html.
«El Confidencial, líder en credibilidad según una encuesta de la Universitat de València». El Confidencial, 24 de enero de 2017. https://blogs.elconfidencial.com/comunicacion/encontacto/2017-01-24/el-confidencial-credibilidad-ideologia-encuesta-medios-de-comunicacion_1320564/.
«Nota necrológica de D. Luis Montiel Balanzat». Agencia Cifra-EFE, ABC, Madrid, 17 de julio de 1976.
«Nota necrológica de D. Luis Montiel Balanzat». Agencia Europa Press, La Vanguardia, Barcelona, 17 de julio de 1976.
Gold, Howard R., «It’s the End of the Media Moguls Era». The Wall Street Journal, Nueva York, 18 de agosto de 2005. https://www.wsj.com/articles/SB112436847596016582.
Peinado, Fernando, y Daniel Muela. «Noticias falsas. El negocio de la manipulación digital en España». El País, 23 de mayo de 2018. https://elpais.com/politica/2018/05/17/actualidad/1526571491_535772.html.