Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

¿Why are women invisible in the Teaching of history? Abstract

Abstract

In this article we wonder why women are invisible in the teaching of history and we develop some assumptions about the reasons for this invisibility. We analyze the place women occupy in the curriculum of social sciences and history of Catalonia to claim their presence in texts and in practices. We exemplify their role in a teaching unit called Gifts of the 36 -Women of the 36- dedicated to recall the role of Republican women during the Spanish Civil War, the Franquism and the transition to democracy.

Keywords

Teaching of the history, invisibility of women, political history, historical igures, textbooks, women of the 36.

PDF (Español)

Author Biography

Edda Sant Obiols

Profesora de secundaria y becaria FPU de la unidad departamental de Didáctica de las Ciencias Sociales de la Universidad Autónoma de Barcelona (UAB), miembro de GREDICS.

Joan Pagés Blanch

Licenciado en Filosofía y Letras y Doctor en Ciencias de la Educación. Profesor catedrático en Didáctica de las Ciencias Sociales/Didáctica de la Historia. Coordinador del grupo de investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales. Universidad Autónoma de Barcelona.


References

  • Generalitat de Catalunya (2007), Decret 142/2007 DOGC núm. 4915 de Coneixement del medi natural, social i cultural i Decret 143/2007 DOGC núm. 4915 de Ciències socials, geograia i història.
  • Ministerio de Educación Naciónal de La República de Colombia (2004). Estándares Básicos para CienciasNaturales y CienciasSociales. Consultable online en http://www.colombiaaprende.edu.co/html/ mediateca/1607/articles-73366_archivo.pdf (02/11/2011).
  • Associació Les Dones Del 36. Les dones del 36. Un silenci convertit en paraula, 1997-2006. Barcelona: Les Dones del 36, 2006.
  • Barton, K. C. “Research on students’ ideasabouthistory”, a Levstik, L.; Tyson, C., Handbook of Research in Social StudiesEducation. New York: Routledge, 2008
  • Blanco, N. “Materiales curriculares: los libros de texto”. En Teoría y desarrollo del currículum. Málaga: Aljibe, 1994.
  • Burguera, Jordi. “Los libros de historia del bachillerato en Cataluña: análisis de los contenidos”, a Íber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Histori,a 2002.
  • Cortés, X. y otros. ESO. Ciències socials 1. Barcelona: la Galera, 2007.
  • Feminario de Alicante. Elementos para una educación no sexista. Guía didáctica de la Coeducación. Víctor Orenga, editores, 1987.
  • Fernández, A. Las mujeres en la enseñanza de las Ciencias Sociales. Madrid: Síntesis, 2001.
  • Hidalgo, E.y otros. Repensar la enseñanza de la geografía y la historia. Una mirada desde el género. Barcelona: Octaedro, 2003.
  • J./Santisteban, A. Educación para la ciudadanía. Guías para la Educación Secundaria.
  • Wolters Kluwer Educación. http://www.guiasensenanzasmedias.es/ temaESO.asp?tema=12&materia=ciuda&dir=&nodo=7
  • Pagès, Joan y otros. Dones del 36. Ajuntament de Barcelona. Institut d’Educació. Col. Memòria Històrica de l’Educació 2, 2010.
  • Smith-Crocco, M. “Genderand Sexuality in Social Studies”, a Levstik, L.; Tyson, C.,
  • Handbook of Research in Social Studies Education, New York: Routledge, 2009.
  • Siles, B. Una mirada retrospectiva: treintaaños de intersección entre el feminismo y el cine, Caleidoscopio, Valencia, Universidad Cardenal Herrera-CEU.2009.
  • Trepat, C.yotros. Cièncias socials, geograia i història. Socials. 2n ESO. Barcelona: Barcanova Editorial, 2009
  • Vázquez Montalbán, M. “Cuando la historia no la escriben los vencedores.
  • Presentación”. CATALÀ, Neus (2000): De la resistencia y la deportación. 50 testimonios de mujeres españolas. Barcelona. Península, 2009.

Downloads

Download data is not yet available.