Subverted bodies: Scenic arts and memory in the 21st century. The Argentinian case
Abstract
This article presents a critical journey through the constructions of memory regarding recent history developed in Argentinian theater in the first decades of the 21st century. To this end, an internal periodization and a diachronic analysis were proposed, focused on the study of paradigmatic cases which starts during the years prior to the beginning of the century to situate the relationships among scenic practices, politics, and memory, in each moment. As it is possible to suspect, in these decades, that scenic memories have brought into play the most diverse aesthetic language and have employed different ways of influencing the socio-political space, which will be particularized and specifically analyzed. At the same time, this panorama of the relationship between the scenic arts and constructions of memory in Argentina will, doubtlessly, allow links to be established with other countries of the region, particularly, in the Southern Cone.
Keywords
Theater, Recent history, Memories, Artivism
Author Biography
Lorena Verzero
Lorena Verzero es Doctora en Historia y Teoría de las Artes (UBA), Magister en Humanidades (Universidad Carlos III de Madrid), Lic. y Prof. en Letras (UBA). Es Investigadora Adjunta del CONICET (Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas) y Prof. Titular de la UBA. Entre sus últimas publicaciones se encuentran: Proaño-Gómez, Lola y Lorena Verzero, eds., Perspectivas políticas de la escena latinoamericana. Diálogos en tiempo presente (Buenos Aires-California, Argus-a, 2017), http://www.argus-a.com.ar/archivos-ebooks/698-1.pdf; Lorena Verzero y Feenstra Pietsie, Prácticas artísticas y ciudades performativas: Buenos Aires, Berlín, Madrid. (Buenos Aires: CLACSO-IIGG, 2020, en prensa); «Cartografía afectiva de la patria: Relatos situados, la ciudad palimpsesto,» en Cecilia Sosa, Jordana Blejmar y Philippa Page, coords, Entre/telones y pantallas. Afectos y saberes en la performance argentina contemporánea (Buenos Aires: Libraria, 2020, en prensa).
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