Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Linking words and inferential analysis in primary school

Abstract

The inference is a logical-cognitive process that allows us to arrive at a proposition taking into account as an initial basis, other given propositions. Therefore, it allows creating relationships or connections between meanings in a set of propositions. Inferential reading is an essential moment in the process that leads critical reading, to the point that it can be said that without inferential reading, critical reading cannot be done. Based on the previous postulate, this research focused on strengthening inferential analysis, from the use of discursive connectors in argumentative texts, with third-grade children. For this reason, three connectors of the discourse were chosen: “because”, “however” and “also”. With them, it was intended that the student familiarize himself and understand the meaning of each one, and when using them appropriately, allow them to understand the structure of an argument and easily identify the functions that fulfill the premises and conclusions within it. A proposal was implemented under the interpretive paradigm with a mixed research approach, through the application of didactic units. The results showed a greater use of the connectors as a guide to make inferences, likewise, they facilitated the identification of premises and conclusions, leading to the creation of their own arguments with a logical relationship.

Keywords

argumentation, inference, reading, connectors

PDF (Español)

References

  • Álvarez, A y Álvarez, V (2014). Métodos en la investigación educativa. México: Horizontes educativos.
  • Campos, G y Lule, N. (2011, 09, 05). La observación, un método para el estudio de la realidad. Xihmai VII (13), 45-60, Enero-junio de 2012, fi-le:///C:/Users/NATALY%20P/Downloads/Dialnet-LaObservacionUnMetodoParaElEstudioDeLaRealidad-3979972.pdf
  • Copi, I., y Cohen, C. (2013). Introducción a la lógica. Limusa Federación de enseñanza de CC.OO. de Andalucía. (2010). Temas para la educación. Nº 7, https://www.feandalucia.ccoo.es/docu/p5sd6953.pdf
  • Jurado, (4, 05,2018). La lectura crítica: el dialogo entre los textos. Ruta maestra. Número 8,https://rutamaestra.santillana.com.co/wp-content/uploads/2018/05/La-lecturacr%C3%ADtica-el-di%C3%A1logo-entre-los-textos.pdf
  • Lenis, B.(2019). Inferencias en el proceso de lectura: imagen y palabras. (Tesis docto-ral). Universidad ICESI. Santiago de Cali Colombia.
  • Lipman, M; Sharp, A & Oscanyan F. (1992). la filosofía en el aula. Madrid. La torre.
  • Martínez, H. (2013). Legitimidad, razón y derecho: dos modelos de justificación política. Universidad Externado de Colombia.
  • Martínez, H. (2013). Legitimidad, razón y derecho: dos modelos de justificación política. Bogotá: Universidad Externado de Colombia.
  • Ministerio de Educación Nacional. (1998). Serie de lineamientos curriculares. Primera edición. http://www.socialhizo.com/.../legislacion/lineamientos-curriculares-de-lengua-castellana.
  • Ministerio de Educación Nacional. (2006). Estándares básicos de competencias en lenguaje, matemáticas, ciencias y ciudadanas. Primera edición de https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-340021_recurso_1.pdf
  • Navarro, M. (2009). Interpretar y argumentar la hermenéutica gadameriana a la luz de las teorías de la argumentación. Plaza y Valdez Editores.
  • Portolés, J., (1998). Marcadores del discurso. Barcelona: Ariel. Algunos comentarios sobre la enseñanza de los marcadores del discurso escrito a estudiantes de ELE», en Carabela, Madrid, SGEL
  • Quecedo, R. (2002). Introducción a la metodología de investigación cualitativa. Revista de psicodidáctica, volumen 14, https://www.researchgate.net/publication/39219263_Introduccion_a_la_metodologia_de_investigacion_cualitativa
  • Real Academia Española. (2020). Test. En Diccionario de la lengua española (edición del tricentenario). Consultado el 26 de septiembre del 2020. https://dle.rae.es/test
  • Rivera, D. (2000). ¿Cuán importantes son los conocimientos previos, como punto de partida para el aprendizaje de habilidades psicomotrices en el subdirector de educación tecnológica? Horizontes Educacionales, núm. 5, 2000, pp. 75-80. https://www.redalyc.org/pdf/979/97917880010.pdf
  • Sandoval, C. (2002). Investigación Cualitativa. Bogotá: ARFO Editores e Impresores Ltda.
  • Toulmin, S; Rieke, R y Janik, A. (2018). Una introducción al razonamiento. (trad. José Gascón). Palestra Editores. (Original publicado en 1984)

Downloads

Download data is not yet available.