Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Painted Poetry, Poetry by the Meter. The Visual Vanguard in Poémes Peintre (1922) by Vicente Huidobro and 5 Meters of Poems (1927) by Carlos Oquendo de Amat

Abstract

 

 

In this article, examines the exhibition and construction of some of the Painted Poems that Vicente Huidobro exhibited in Paris, in 1922, a fact that marks the provocative relationship between poetry and painting throughout his art exhibition. On the other hand, the production of poetry is explored as a dynamic and mobile aesthetic object in 5 metros de poemas by Carlos Oquendo de Amat. With the analysis of this poetic production I propose to establish a comparison between the poems "Paisaje" by Huidobro,  and "Film del paisaje" by Oquendo de Amat, to point out how the need for design and the graphic-spatial dimension of the poems marked the avant-garde spirit in Latin America, while at the same time leading the poets to conceive poetry as a material and aesthetic production beyond the traditional support and format of the book.

Keywords

Acentric Poem, Avant Garde, Carlos Oquendo de Amat, Painted Poem, Vicente Huidobro

PDF (Español) XML (Español)

References

Apollinaire, G. (s.f.). Manifiesto cubista. Recuperado de http://tecnne.com/wp-content/uploads/2013/01/TECNNE.-MANIFIESTO-CUBISTA.pdf

Bueno, R. (1995). Apuntes sobre el lenguaje de la vanguardia poética hispanoamericana. Hispamérica. Revista de Literatura, (71), 35-48.

Chueca, L. F. (2009). Aproximaciones a la poesía de vanguardia en el Perú. En L. F. Chueca (ed.), Poesía vanguardista peruana, (pp. 9-114). Lima: PUCP Fondo Editorial.

De campos, H. (1975). Evolução de formas poesía concreta. En H. de Campos, D. Pignatari y A. de Campos (eds.), Teoría da poesía concreta. Textos críticos y manifiestos (pp.49-58). Brasil: Livraria Duas Cidades.

Goic, C. (2012). Vicente Huidobro. Vida y obra. Las variantes del creacionismo. Santiago de Chile: LOM Ediciones.

Gómez de Tejada, J. (2018). Carlos Oquendo de Amat: El poema acéntrico como espacio lírico alternativo a la metrópolis moderna. Recuperado dehttps://www.researchgate.net/publication/323877869_El_poema_acentrico_como_espacio_lirico_alternativo_a_la_metropolis_moderna

Huidobro, V. (2003a). Salle XVI y otras ilustraciones. Introducción por Rosa Sarabia. En Obras completas . Madrid: Colección Archivos.

Huidobro, V. (2003b). Altazor. En Obras completas (pp.729-808). Madrid: Colección Archivos.

Huidobro, V. (2003c). La creación pura: En Obras completas (pp.1310-1313). Madrid: Colección Archivos.

Huidobro, V. (2003d). El creacionismo. En Obras completas (pp.1338-1342). Madrid: Colección Archivos.

Huidobro, V. (2003e). Non Serviam. En: Obras completas (pp.1294-1295 ). Madrid: Colección Archivos.

Lizama, P. (2011). Sara Malvar: una intelectual cosmopolita de la vanguardia chilena. Taller de Letras, (48), 47-57. Recuperado de http://letras.uc.cl/LETRAS/html/6_publicaciones/pdf_revistas/taller/tl48/04_Lizama_TL48.pdf

Lizama, P. (2019). Sara Malvar: modernidad, manifiesto y poemas pintados. Literatura y Lingüística, (39), 91-118.
https://doi.org/10.29344/0717621X.39.2006

Mallarmé, S. (2008). Un golpe de dados jamás abolirá el azar. Argentina: Babel Editorial.

Oquendo de Amat, C. (2005). 5 metros de poemas. Lima: Editorial Universitaria de la Universidad Ricardo Palma.

Pignatari, D. (2004). Poesia pois é poesia. 1950 -2000. Cotia, São Paulo: Ateliê Editorial - Editora Unicamp.

Sarabia, R. (2007). La poética visual de Vicente Huidobro. Madrid: Iberoamericana Vervuert.
https://doi.org/10.31819/9783964561633

Verani, H. (1993). Estrategias de la vanguardia. En A. Pizarro (ed.), América Latina: Palavra, Literatura e cultura. Vol 3 (pp. 76-87). Sao Paulo: Memorial.

Vich, C. (1998). Hacia un estudio del indigenismo vanguardista.: la poesía de Alejandro Peralta y Carlos Oquendo de Amat. Revista de Crítica literaria Latinoamericana, 24(47), 187-206
https://doi.org/10.2307/4530973

Downloads

Download data is not yet available.