Perception, Expansion and Organization of the Experience in the Construction of Phenomenologies
Abstract
This article shows the research development on the role of perception in the expansion and organization of experience, as well as the pedagogical implications of the phenomenological stance and experimental practices in the classroom for the construction of explanations, specifically on the phenomenology of the hearing. The research shows reflections regarding the epistemological, when a knowledge construction route is chosen starting from phenomenology as an option for the classroom in the natural sciences class, likewise, of pedagogical aspects and what-to-do in the class of sciences from an experimental stance not corroborative, but enriching the experience of the subject, which is expressed through speaking, speaking and acting, and of course the disciplinary field as a space for discussion and construction of explanation of a common phenomenon, but That rarely is subject to reflection such as hearing, this knowledge problem is not inscribed from any specific discipline but is spoken from an undifferentiated context of the natural sciences, where the source, the medium and the receiver are related as elements that make up the phenomenon of study.
Keywords
experimentation, perception, phenomenology, science education
References
Aragón, L., Jiménez-Tenorio, N., Oliva-Martínez, J. M. y Aragón-Méndez, M. (2018). La modelización en la enseñanza de las ciencias: criterios de demarcación y estudio de caso. Revista científica, (32), 193-206
Arcá, M., Guidoni, P., y Mazzoli, P. (1990). Enseñar Ciencia. Cómo empezar: reflexiones para una educación científica de base. Enseñar Ciencia. Cómo empezar: reflexiones para una educación científica de base. Editorial Paidos, Madrid, España
Ayala, M., Malagón, J., y Sandoval, S. (2011). Construcción de magnitudes y organización de fenomenologías. En M. Ayala, J. Malagón, y S. Sandoval, El experimento en el aula comprensión de fenomenologías y construcción de magnitudes. Bogotá D.C., Colombia
Díaz Díaz, F. E. (2018). Desarrollo de la motivación en el aprendizaje de las ciencias. Noria Investigación Educativa, 1(1), 36-55. https://doi.org/10.14483/25905791.14183
Gallego- Badillo, R., Pérez- Miranda, R., Gallego-Torres, A. P., y Guzmán, D. B. (2020). Research on Colombian Science Teachers’ Education: A Review. Science Education Research in Latin America, Brill, 207-226. https://doi.org/10.1163/9789004409088_009
Guba, E., y Lincoln, G. (2002). Paradigmas en competencias de la investgación cualitativa. Paradigmas en competencias de la investgación cualitativa.
Heidegger, M. (1996). El Concepto de Experiencia de Hegel (Traducción). En M. Heidegger, Caminos del Bosque (págs. 110-189). Madrid, España: Alianza.
Sandoval, S. (2008). La comprensión y construcción fenomenológica: Una perspectiva desde la formación de maestros de ciencias [Trabajo de grado]. Universidad Pedagógica Nacional, Bogotá D.C., Colombia
Sandoval, S., Malagón, J., y Ayala, M. (2013). La actividad experimental: construcción de fenomenologías y procesos de formalización. Práxis Filosófica, 36, 119-138