Incidence of the senses in motivation to children's writing
Abstract
This document presents the advances of a research that seeks to surpass the attitudes of indifference and little interest shown by students when writing a text. This study was conducted with 68 students from grades 302 and 503 of the Instituto Técnico Industrial Rafael Reyes of Duitama, who have ages ranging from 8 to 10 years. It was used a qualitative methodology focused on the educational action research model and developed in the phases of planning, action, observation and reflection. The techniques and instruments used were observation, questionnaire, interview, and field diary. The results were analyzed in a triangulation process. For this research was designed a series of didactic workshops, taking as a motivating element the use of the senses and its incidence in children's writing. The research allows conclude that the senses are underdeveloped in the students and that their exploration in the school environment motivates and enriches even more the written productions.
Keywords
children's writing, elementary student, motivation to writing, basic senses, didactic workshops
References
Arias, M.M. (1999, abril). La triangulación metodológica. Sus principios, alcances y limitaciones. Recuperado de https://www.uv.mx/mie/files/2012/10/Triangulacionmetodologica.pdf
Brijaldo Olarte, G. (enero-junio de 2014). Interpretaciones íntimas sobre la escritura performativa. La Palabra, (24), 111-117.
Calatayud, A. (2004). La autoevaluación de la práctica docente: una aventura plagada de dificultades y satisfacciones. Ciencias de la Educación, (198-199), 151-171.
Cassany, D. (1989). Describir el escribir. Cómo se aprende a escribir. Barcelona: Paidós Ibérica.
Cassany, D. (1989). Describir el escribir. Cómo se aprende a escribir. Escribir sin prejuicios ni supersticiones. (12 ed.). Barcelona, España: Paidós Ibérica S.A.
Cassany, D. (1989). Describir el escribir. Leer como un escritor. (12 ed.). Barcelona: Paidós Ibérica.
Dewey, J. (2004). Democracia y educación. Madrid: Morata.
Durán, A. (2004, 29 dic.). Manual didáctico para la escuela de padres. Los padres y la escuela. Fepad. Recuperado de https://www.valencia.es/ayuntamiento/drogodependencias.nsf/0/90D5CAF4300CA007C125739A00324BFC/$FILE/ManualDidacticoEscuelaPadres.pdf?OpenElement&lang=2
García-Dussán, É. (enero-junio de 2016). Sobre el misterio estético en el texto literario: claves para una pedagogía de la literatura. La Palabra, (28), 141-154.
Gómez, M. (2015). Introducción a la metodología de la investigación científica. Bogotá: Brujas.
Higuera Guarín, G.Y. (enero-junio de 2016). De la estética de la recepción a la animación a la lectura: consideraciones teóricas para una propuesta de animación de la lectura literaria en espacios no convencionales. La Palabra, (28), 187-199.
Latorre, A. (2003). La investigación acción. España: Grao.
Latorre, A. (2009). La investigación acción. Madrid: La Muralla.
Márquez, J., Diaz, J. & Cazzato, S (2007, ene.-abr.). La disciplina escolar: aportes a las teorías psicológicas. Revista de Artes y Humanidades
UNICA, 8(18), 126-148.
Moreno, V. (2013). Diccionario de escritura. Reflexiones y técnicas. Navarra, España: Pamiela.
Real Academia de la Lengua Española. (2017, 12 de sep.). Motivación. Recuperado de http://dle.rae.es/?id=Pw7w4I0
Rodary, G. (1973). Gramática de la fantasía. Turín: Einaudi.
Soler, E. (1992). La educación sensorial en la escuela infantil. México: Rialp.
Tapia, A. (1997). Motivación para el aprendizaje. Barcelona: Edebe.
Yuni, J. & Urbano, C. (2014). Técnicas para investigar, tipos de observación, observación directa. Córdoba, Argentina: Brujas.
Yuni, J. & Urbano, C. (2014). Técnicas para investigar. Notas de campo. Córdoba, Argentina: Brujas.