Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

International Professorial Chair 2016 International Summer School: Connecting the Best for Education: Icosaedro Proposal: III Towards the Overcoming of the Condition of Educational Extra-Age, a Step for the Construction of Peace: Evaluation of “Back to School” Program

Abstract

The following article seeks to analyze the educational program ―Volver a la Escuela‖ (back to school), created by the SED (Secretaría de Educación Distrital, by its Spanish acronym), to know how it works in our country and understand which are its strengths and weaknesses bearing in mind the different war sceneries, armed conflict, poverty, displacement, among others, which have limited the access of vulnerable population to primary and high school in our country. At first, this article presents available information on extra-age condition in Colombian population and the program ―Volver a la escuela‖. Secondly, statistics data related to the program, the teachers, the psychosocial support group, the students during their learning process, guidelines of the program, workshops and elements related to its infrastructure are presented. Thirdly, some interviews provided by teachers and students involved in the program are displayed, whose experiences rescue important clues of the development, possibilities and limitations of this program. Fourthly, a political and public strategy is proposed as a contribution for the implementation of substantial measures of the extra-age status. These measures have the objective to improve the quality of education, proposing intercultural inclusion activities which promote participation, minimize the inequality gap, and especially invite students to finish their basic educational process. Finally, a group of proposals and recommendations to improve the quality of the program is exposed, from an educational, social and cultural perspective which guarantees the right of education for all the Colombians.

Keywords

primary and high school, armed conflict, teaching,

PDF (Español)

References

Agencia Colombiana de Reintegración –ACR-. (2014, junio). Caracterización de usuarios (personas en proceso de reintegración). Recuperado de https://www.reintegracion.gov.co/es/atencion/.../Caracterizacion%20usuarios.PDF

Agencia Colombiana de Reintegración –ACR-. (2016, abril). La reintegración en cifras. Recuperado de http://www.reintegracion.gov.co/es/lareintegracion/Paginas/cifras.aspx

Agencia Colombiana de Reintegración –ACR-. (2017, 31 enero). ‘Mambrú no va a la guerra’ llega a los corregimientos el Mohan y Turbay, en Suratá. Recuperado de http://www.reintegracion.gov.co/es/sala-deprensa/noticias/Paginas/2017/01/mambru-no-va-a-la-guerrasurata.aspx

Charry, H. & Guardia, A. (2013). Lineamientos del modelo de atención a población en extraedad para la nivelación de la educación básica secundaria–aceleración secundaria. Bogotá: Secretaría de Educación Distrital.

Devalle de Rendo, A. & Vega, V. (2010). La diversidad educativa. Una escuela en y para la diversidad el entramado de la diversidad. Buenos Aires: Larousse.

Gobernación de Cundinamarca. (2015). Hacia una educación inclusiva. Reto y compromiso de todos en Cundinamarca. Recuperado de http://aprende.colombiaaprende.edu.co/sites/default/files/naspublic/OKCartilla_Inclusion%20ultima%20-%20gobernacion%20de%20Cundinamarca.pdf

Infante, R. & Parra, L. (2010). Deserción escolar y desarrollo social: una mirada sobre el programa "Volver a la Escuela". Revista Educación y Desarrollo Social 2, 75-86.

Laverde, M. (2013). Que no mueran nuestros jóvenes de incertidumbre: la reforma a la educación media como estrategia central en el post conflicto. Magisterio, (64), 34-39.

Ministerio de Educación Nacional. (s.f.a). Colombia Aprende. Portafolio de estrategias para reducir la deserción. Recuperado de http://www.colombiaaprende.edu.co/html/directivos/1598/articles-307714_recurso_2.pdf

Ministerio de Educación Nacional. (s.f.b). Extraedad. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1621/article-82787.html

Ministerio de Educación Nacional. (2004). Educación para cada situación. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1621/article-87346.html

Ministerio de Educación nacional (MEN) (2010, julio). Informe final: Identificar y realizar un análisis de los factores asociados a la permanencia y deserción escolar de las instituciones educativas oficiales del país. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-293674_archivo_pdf_institucional.pdf

Ministerio de Educación Nacional. (2012, agosto). Deserción escolar. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-293659_archivo_pdf_abc.pdf

Ministerio de Educación Nacional. (2015). Colombia Aprende. Estos son los retos educativos de Colombia para el año 2015. Recuperado de
http://www.colombiaaprende.edu.co/html/home/1592/article-87521.html

Palomares, A. (2004). Profesorado y educación para la diversidad. Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.

PBI Colombia. (2010). Colombia: las mujeres desplazadas exigen que se respeten sus derechos. En IX Informe sobre violencia sociopolítica contra mujeres, jóvenes y niñas en Colombia. Recuperado de http://www.pbicolombia.org/fileadmin/user_files/projects/colombia/files/colomPBIa/100107_boletin_PBI_desplazamiento_2010_WEB.pdf

Redacción de El País (2015, 11 de nov.). 28 jóvenes reinsertados de Farc y 'paras' dejaron las armas para sembrar. El País.com.co Recuperado de
http://www.elpais.com.co/elpais/valle/noticias/28-jovenes-reinsertadosfarc-y-paras-dejaron-armas-para-sembrar

Sánchez, L. (2016, 16 enero). Cada año más de 300.000 niños y adolescentes abandonan el colegio. El Tiempo.com Recuperado de http://www.eltiempo.com/archivo/documento/CMS-16483261

Secretaría de Educación del Distrito (SED). (2015, 11 sep.). Descubra cómo enamorarse del estudio para ‗volver a la escuela‘. Dirección de Cobertura de la Secretaría de Educación del Distrito (SED). Recuperado de http://www.educacionbogota.edu.co/es/sitios-de-interes/nuestrossitios/agencia-de-medios/noticias-institucionales/descubra-comoenamorarse-del-estudio-para-volver-a-la-escuela.

Semana.com. (2013). Crímenes de guerra. Violencia contra afrodescendientes. Semana.com Recuperado de http://www.semana.com/especiales/proyectovictimas/crimenes-de-laguerra/violencia-contra-afros/index.html

Downloads

Download data is not yet available.