Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Distribution and Spatial Segregation of Shopping Centers in Cancun, Quintana Roo (1979–2019)

Abstract

This paper aims to analyze the distribution of shopping malls and their consequent segregation in Cancun, Quintana Roo, which has seen an increase in the construction of these properties in recent decades. The method is carried out in two phases: the first, a field survey that groups shopping centers by type of anchor store and the second, the characterization of these properties based on their location. This resulted in five distributions that allow understanding the spatial segregation for three areas of the city in the period between 1979 (first shopping center) and 2019. The results confirm spatial preferences for a territory with a neoliberal perspective that prioritizes the satisfaction of commercial needs of walk-in customers, locating the best centers in exclusive places for the floating population that visits the tourist area and the citizens who inhabit the neighborhoods with the highest quality of life. It is concluded that the distribution of shopping centers has helped to exacerbate the segregated territory that characterizes Cancun.

Keywords

Shopping centers, Spatial distribution, Urban structure, Spatial segregation, Department stores, Self-service stores

PDF (Español)

Author Biography

Edgar Elias Fonseca Chicho

Maestro en Ciencias y Artes para el Diseño (área de investigación y gestión territorial), Universidad Autónoma Metropolitana (UAM). Maestro en Psicología Social, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla (BUAP). Candidato a doctor en Geografía, Universidad de Quintana Roo (UQROO).

Rosalía Chávez Alvarado

Doctora en Filosofía con orientación en Asuntos Urbanos, Universidad Autónoma de Nuevo León (UANL). Adscrita como Cátedra Conacyt, Universidad de Quintana Roo (UQROO), e investigadora del Sistema Nacional de Investigadores (SNI-Conacyt).

José Manuel Camacho Sanabria

Doctor en Ciencias Ambientales, Universidad Autónoma del Estado de México (UAEM). Adscrito como Cátedra Conacyt en la Universidad de Quintana Roo (UQROO), e investigador del Sistema Nacional de Investigadores (SNI-Conacyt).


References

Ayuntamiento de Benito Juárez (2018). Plan Municipal de Desarrollo del Municipio de Benito Juárez, Quintana Roo (2018-2021). Recuperado de https://cancun.gob.mx/archivos_pdf/Planmunicipal/Plan_Municipal_de_Desarrollo_20182021.pdf.

Calderón, J. & Orozco, M. (2009). Planeación y modelo urbano: el caso de Cancún, Quintana Roo. Quivera, 11(2), 18-34.

Cárdenas, E. (2016). Crecimiento y planeación urbana en Acapulco, Cancún y Puerto Vallarta. Revista Investigaciones Turísticas, 12, 99-120. doi: http://dx.doi.org/10.14198/INTURI2016.12.05.

Castillo, O. (2011). Segregación socioespacial en Cancún: 1990-2010 tres ciudades en una misma. Provincia, 26, 11-31.

Consejo Nacional de Población (Conapo). (2012). Catálogo. Sistema Urbano Nacional 2012. México: Conapo.

Cornejo Portugal, I. (2006). El centro comercial: ¿una nueva forma de “estar juntos”? Cultura y Representaciones Sociales, 1(1), 93-127. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-81102006000100004&lng=es&tlng=es.

Daltabuit, G. M., Cisneros, H., Vázquez, L. & Ruiz, G. (2006). Turismo costero en la ecorregión del sistema arrecifal mesoamericano. México: Centro Regional de Investigaciones Multidisciplinarias (CRIM), UNAM.

Gasca-Zamora, J. (2017). Centros comerciales de la Ciudad de México: el ascenso de los negocios inmobiliarios orientados al consumo, EURE, 43(130), 73-96.

García, E. (25 de febrero de 2016). La nueva era de los centros comerciales. Inmobiliare. Recuperado de https://inmobiliare.com/la-nueva-era-de-los-centroscomerciales/.

Instituto de Planeación de Desarrollo Urbano (Implan, BJ). (2008). Plan Estratégico Cancún 2030, Implan, Cancún, Municipio de Benito Juárez, Quintana Roo. Recuperado de http://implancancun.gob.mx/programas/.

Instituto Nacional de Estadística y Geografía (Inegi). (1980). Censo de Población y Vivienda 1980. Recuperado de https://www.inegi.org.mx/programas/ccpv/1980/.

Instituto Nacional de Estadística y Geografía (Inegi). (1990). Censo de Población y Vivienda 1990. Recuperado de https://www.inegi.org.mx/programas/ccpv/1990/.

Instituto Nacional de Estadística y Geografía (Inegi). (2000). Censo de Población y Vivienda 2000. Recuperado de https://www.inegi.org.mx/programas/ccpv/2000/.

Instituto Nacional de Estadística y Geografía (Inegi). (2010). Censo de Población y Vivienda 2010. Recuperado de https://www.inegi.org.mx/programas/ccpv/2010/.

Instituto Nacional de Estadística y Geografía (Inegi). (2015). Encuesta Intercensal 2015. Recuperado de https://www.inegi.org.mx/programas/intercensal/2015/.

Instituto Nacional de Estadística y Geografía (Inegi). (2018). Marco Geoestadístico Nacional 2018. Recuperado de https://www.inegi.org.mx/app/biblioteca/ficha.html?upc=889463592587.

International Council of Shopping Centers (ICSC). (2016). Estudios especiales. Recuperado de https://www.icsc.com/uploads/event_documents/ICSC_Programa_Seminario_de_Gesti%c3%b3n_de_CC_y_Retail_13_Octubre,_Rep%c3%bablica_Dominicana.pdf.

López, L. (1999). Centros comerciales, espacios que navegan entre la realidad y la ficción. México: Nuestro Tiempo.

López, L. (2006). Centros comerciales, recintos fortificados. Veredas, 7(12), 147-163.

Lulle, T. y Paquette, C. (2007). Los grandes centros comerciales y la planificación urbana. Un análisis comparativo de dos metrópolis latinoamericanas, Estudios Demográficos y Urbanos, 22(2), 337-361.

Medina, F. (1998). El centro comercial: una “burbuja de cristal”. Estudios sobre las Culturas Contemporáneas, 4(8), 61-91.

Müller, J. (1998). Grandes centros comerciales y recreacionales en Santafé de Bogotá. Origen, características y tendencias de desarrollo. Perspectiva Geográfica, 3, 48-87.

Olguín, C. (2011). Retail apuesta por expansión en el 2011. Real Estate Market & Lifestyle. Recuperado de http://www.realestatemarket.com.mx/articulos/mercadoinmobiliario/comercial/11413-retail-apuesta-por-expansion-en-2011.

Pérez, G. & Carrascal, E. (2000). El desarrollo turístico en Cancún, Quintana Roo y sus consecuencias sobre la cubierta vegetal. Investigaciones Geográficas, 43, 145-166.

Pradilla, E. (2017). Zona Metropolitana del Valle de México: Cambios socioterritoriales, México, D. F.: Universidad Autónoma Metropolitana.

Pradilla, E. & Pino, R. (2004). Ciudad de México: de la centralidad a la red de corredores urbanos. En Anuario de Espacios Urbanos, Historia, Cultura y Diseño 2004 (pp.71‑96). México, D. F: Universidad Autónoma Metropolitana.
Programa de Desarrollo Urbano del Centro de Población Cancún, Municipio Benito Juárez, Quintana Roo (2014-2030). Recuperado de http://seduvi.qroo.gob.mx/pdus/36-PDU%20DEL%20CENTRO%20DE%20POBLACION%20CANCUN%20BENITO%20JUAREZ%20QUINTANA%20ROO%202014-2030(1).pdf.

Ramírez, B. & Pradilla, E. (Comps.), (2014). Teorías sobre la ciudad en América Latina. México: UAM-Xochimilco, CyAD, Edit. Ink.

Ramírez Kuri, P. (1993). Transformaciones espaciales y modernización urbana: la ciudad de México y los macro-proyectos comerciales. Centro Comercial Coyoacán (1989-1993). (Tesis de maestría en Estudios Regionales). Instituto de Investigaciones Dr. José María Luis Mora, México.

Ramírez Kuri, P. (1998). Coyoacán y los escenarios de la modernidad. En N. García Canclini (coord.), Cultura y comunicación en la ciudad de México. Primera parte. Modernidad y multiculturalidad: la ciudad de México a fin de siglo (pp. 321-367). México: Grijalbo/UAM-Iztapalapa.

Ricalde, J. (14 de septiembre de 2019). Así será la nueva plaza comercial del centro de Cancún. Revista Be! Recuperado de https://www.revistabe.com.mx/2019/09/asisera-la-nueva-plaza-comercial-del.html.

Rodríguez, F. (7 de junio de 2017). México: preparan dos nuevos centros comerciales en Cancún. Fashion Network. Recuperado de https://pe.fashionnetwork.com/news/Mexico-preparan-dos-nuevos-centros-comerciales-en-cancun,835133.html.

Salcedo-Hansen, R. (2003). Lo local, lo global y el mall: la lógica de la exclusión y la interdependencia. Revista de Geografía Norte Grande, 30, 103-115.

Sánchez, M. (30 de octubre de 2019). Plaza Urban abrirá este año. Radio Fórmula QR. Recuperado de https://radioformulaqr.com/noticias/quintana-roo/cancun/plazaurban-abrira-este-ano/.

Sosa, A. y Cazal, A. (2015). El espacio público en la Ciudad de Cancún frente al proyecto turístico. URBS. Revista de Estudios Urbanos y Ciencias Sociales, 5(2), 65-80.

Treviño, F. (19 de junio de 2017). El ‘boom’ de las plazas comerciales en México. El Diario de Coahuila. Recuperado de http://www.eldiariodecoahuila.com.mx/.

UBM se convierte en Informa Markets Latam a siete años de su surgimiento. México Extraordinario. Recuperado de http://mexicoextraordinario.mx/ubm-se-convierteen-informa-markets-latam-a-siete-anos-de-su-surgimiento/.

Vázquez, Y. (2000). Los centros comerciales en la ciudad de México. (Tesis de maestría en Desarrollo Urbano). México, Centro de Estudios Demográficos y de Desarrollo Urbano, El Colegio de México.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 

You may also start an advanced similarity search for this article.