Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Rural school and territory: a geography for peace

Abstract

The issues of time and space have been key in the understanding of human life and have a long tradition in the development of human thought; therefore, they have a special role and significance in the development of human culture; this also means that issues related to the spatio-temporal orderings of the various societies become an important part of school work and its educational processes, being Social Sciences the disciplines in charge of these issues. However, the existence of this concern and of this set of disciplines does not translate into the existence of a true and solid training on these issues. In fact, the spatial issue that is evident in the architecture of the institution itself as in the educational proposal, has not generated a formation that leads to a relationship, both conscious about space and its role in personal and social life, as well as about the close relationships that arise between the development model and space and that leads to a more real participation of communities in territorial planning. Therefore, given the circumstances surrounding the Colombian rural world, it would be desirable for the school to review its spatial references and, in view of the post-conflict situation, to participate in the process of re-constituting community-territory links, generating processes of appropriation and consolidation of new spatial arrangements.

Keywords

space, territory, geography, post-conflict, rural school

PDF (Español)

References

  • Arocena, J. (1998). El desarrollo local: un desafío contemporáneo. Caracas: Nueva Sociedad.
  • Bolnow, F. (1969). Hombre y espacio. Barcelona: Labor.
  • Boxi, R. (2003). Escuela rural y territorio: entre la desruralización y la cultura local. Revista digital Rural, año 1, 1-8.
  • Brown, E. H. 1985. Geografía: pasado y presente. México: Fondo de Cultura Económica.
  • Claval, P. (1979). La nueva geografía. Barcelona: Oikos-tau.
  • Delgado, O. (2003). Debates sobre el espacio en la geografía contemporánea. Bogotá: Universidad Nacional.
  • _________. (2001). Geografía, espacio y teoría social. Varios: Espacio y Territorios.
  • Flórez, J. y Madrid, A. (1998). La geografía y la importancia de su enseñanza. Revista educación y cultura, (47), 29-36.
  • Foucault, M. (1996). Vigilar y castigar. México: Siglo XXI.
  • Hall, E. (1989). La dimensión oculta. México: Siglo XXI.
  • Hargreaves, A. (1992). El tiempo y espacio en el trabajo del profesor. Revista de Educación, (298), 31-53.
  • Harvey, D. (2003). Espacios de esperanza. Madrid: Akal.
  • ________. (1983). Teorías, leyes y modelos en geografía. Madrid: Alianza.
  • ________. (1979). Urbanismo y desigualdad social. México: Siglo XXI.
  • Kuklinski, A. (1985). El espacio en el sistema de la educación nacional. En A. Kuklinski (Comp.), Desarrollo polarizado y políticas regionales (pp. 260-266). México: Fondo de Cultura Económica.
  • Lussault, M. (2015). El hombre espacial. Buenos Aires: Amorrortu.
  • Medina, J. (2003). La transformación de la perspectiva territorial y a formación de los futuristas: etapas, perfiles, desafíos. Cuadernos de Administración, (29), 9-46.
  • Montañez, G. y Delgado, O. (1998). Espacio, territorio y región: conceptos básicos para un proyecto nacional. Cuadernos de Geografía, 8(1-2), 119-134.
  • Morín, E. (2001). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Bogotá: Magisterio.
  • Ortega C. N. (1987). Geografía y cultura. Madrid: Alianza.
  • Ortiz, R. (2000). Modernidad y espacio: Benjamín en París. Bogotá: Norma.
  • Precedo, A. (2004). Nuevas realidades territoriales para el siglo XXI. Madrid: Síntesis.
  • Smith, D. M. (1980). Geografía humana. Barcelona: Oikos-tau.
  • Santos, M. (2004). Por otra globalización. Bogotá: Convenio Andrés Bello.
  • ________ 2000. La naturaleza del espacio. Barcelona: Ariel.
  • Serres, M. (1997). Realidades. Medellín: Corporación Región.
  • ________. (1995). Atlas. Madrid: Cátedra.
  • ____________1995. Atlas. Madrid: Cátedra.
  • Smith, D. (1980). Geografía humana. Barcelona: Oikos-tau
  • Trepat, C. y Comes, P. (1998). El tiempo y el espacio en la didáctica de las ciencias sociales. Barcelona: GRAO.
  • Varela, J. (1992). Categorías espacio-temporales y socialización: del individualismo al narcisismo. Revista de Educación, (298), 7-29.
  • Velásquez C., F. E. (2016). Diálogo democrático y paz territorial. Boletín Foro Municipal, (16), 1-11.
  • Vera A., N. Y. (2019). Escuela rural y territorio: una construcción para la paz. RLEE Nueva Época (México), XLIX(1), 293-314.
  • Wallerstein, I. (2006). Abrir las ciencias sociales. México: Siglo XXI

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.