Changes in the interpersonal relationships of young university students during the pandemic
Abstract
Over the past year, many of the things that were part of daily life such as studying and working changed because of the pandemic. Another aspect that changed was avoiding contact with others to try and avoid the spread of the new disease as well as stay healthy. This study identified the changes that occurred in friendships, love, family, and working relationships of young university students during the quarantine period in Colombia, due to Covid-19. From a chain sampling, the participation of 194 people was obtained. It was found that the relationship that changed the most for young university students was that of friendship. Likewise, some gender differences were evidenced in the relationships of couples, fear of infection during gatherings and meetings, and expressions of affection, such as greeting close friends.
m.
Keywords
relationships, college students, covid-19, interpersonal relationships
References
Arciniega, U., & Dios de, J. (2005). En la transición a la edad adulta. Los adultos emergentes. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 3(1), 145-160.
As.com. (2020). Cuarentena en Colombia: qué es, cuándo empezó y cuándo acaba. https://colombia.as.com/colombia/2020/06/24/actualidad/1593011326_126254.html
Cepal. (2020). The social challenge in times of Covid-19. https://www.cepal.org/en/publications/45544-social-challenge-times-Covid-19
Cervantes, J. (2005). Relaciones de pareja, matrimonio y amor. Estudios sobre las familias, (4), 21-30. https://sistemadif.jalisco.gob.mx/apps/ceninf/centro_de_informacion/FAMILIA/Relacion_de_pareja_AUTOR_MTRO_JOSE_CARLOS_CERVANTES_RIOS_REVISTA_ESTUDIOS_SOBRE_LAS_FAMILIAS_DIF_JALISCO.pdf
Cívico, A., Cuevas, N., & Colomo, E. (2021). Jóvenes y uso problemático de las tecnologías durante la pandemia: una preocupación familiar. Hachetetepé, (22), 1-13. http://portal.amelica.org/ameli/jatsRepo/427/4271799011/
Congreso de la República de Colombia. (17 de octubre, 2012). Ley Estatutaria 1581 de 2012. Diario Oficial No. 48.587 de 18 de octubre de 2012. http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley_1581_2012.html
DANE. (2020). Mercado laboral. Información diciembre y año 2020. https://www.dane.gov.co/index.php/estadisticas-por-tema/mercado-laboral/empleo-y-desempleo.
Díaz, E. (2020). El efecto de la socialización limitada en tiempos de pandemia. https://www.isep.es/actualidad-psicologia-clinica/efecto-socializacion-limitada-pandemia/
Ferrer, R. (2020). Pandemia por covid-19: el mayor reto de la historia del intensivismo. Medicina Intensiva, 44(6), 323-324. https://doi.org/10.1016/j.medin.2020.04.002
Giró, J. (2011). Las amistades y el ocio de los adolescentes, hijos de la inmigración. Papers, 96(1), 77-95.
Gómez-Valderrama, C., Hernández-Suárez, C., & Prada-Núñez, R. (2020). La zona de posibilidades en el proceso de aprendiencia del residente digital: un análisis cualitativo en la Red de experiencias Matemáticas de Norte de Santander. Educación y Humanismo, 22(38). https://doi.org/10.17081/eduhum.22.38.3688
Hartung, A. (2020). Adolescentes en cuarentena y cómo les afecta perder su vida social. https://www.latercera.com/paula/noticia/adolescentes-en-cuarentena-y-como-les-afecta-perder-su-vida-social/WNTFAQTHYVDQLLUNTCX3MPJITA/
Hernández, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Mc Graw Hill Education.
Infante, A., & Martínez, J. (2016). Concepciones sobre la crianza: el pensamiento de madres y padres de familia. Liberabit, 22(1), 31-41. https://doi.org/10.24265/liberabit.2016.v22n1.03
Jacometo, M., & Rossato, A. (2017). Relaciones familiares versus aprendizaje: un análisis con niños de 5 y 6 años. Alteridad, 12(1), 55-66.
Lanza, D., Moreno, G., Diego de, A., Ruz, C., & Moreno, A. (2012). Concepciones acerca de la amistad: un estudio exploratorio con niños españoles e inmigrantes afincados en la comunidad de Madrid. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 2(1), 293-301. https://www.redalyc.org/pdf/3498/349832339030.pdf.
Little, T. (2013a). The Oxford Handbook of Quantitative Methods, Vol. 1: Foundations. Oxford University Press.
Little, T. (2013b). The Oxford Handbook of Quantitative Methods, Vol. 2: Statistical Analysis. Oxford University Press.
Luque, D., & Luque, M. (2015). Relaciones de amistad y solidaridad en el aula: un acercamiento psicoeducativo a la discapacidad en un marco inclusivo. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 20(65), 369-392. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S140566662015000200003
Maureira, F. (2011). Los cuatro componentes de la relación de pareja. Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 14, 321-332.
Mercado, L. (2020, 25 de agosto). El 1o de septiembre termina la cuarentena y empieza el aislamiento selectivo. El Tiempo. https://www.eltiempo.com/politica/gobierno/ivan-duque-anuncia-aislamiento-selectivo-desde-el-primero-de-septiembre-532872
Ministerio de Comercio, Industria y Turismo. (2013, 27 de junio). Decreto Número 1317 de 2013. http://wsp.presidencia.gov.co/Normativa/Decretos/2013/Documents/JUNIO/27/DECRETO%201377%20DEL%2027%20DE%20JUNIO%20DE%202013.pdf
Ministerio de Salud y Protección Social. (2013, 4 de octubre). Resolución Número 8430 de 1993. https://urosario.edu.co/Escuela-Medicina/Investigacion/Documentos-de-interes/Files/resolucion_008430_1993.pdf
Ministerio de Salud y Protección Social. (2020, 12 de marzo). Resolución Número 385 del 12 de marzo del 2020. https://www.minsalud.gov.co/Normatividad_Nuevo/Resoluci%C3%B3n%20No.%200385%20de%202020.pdf
Mitchell, C. (2020). La OMS caracteriza a COVID-19 como una pandemia. https://www.paho.org/hq/index.php?option=com_content&view=article&id=15756:who-characterizes-Covid-19-as-a-pandemic&Itemid=1926&lang=es
OIT. (2021). La relación laboral. https://ilo.org/ifpdial/areas-of-work/labour-law/WCMS_165190/lang--es/index.htm
OMS. (2020). Recomendaciones para adaptar y fortalecer la capacidad resolutiva del primer nivel de atención durante la pandemia de COVID-19. https://iris.paho.org/bitstream/handle/10665.2/52729/OPSIMSHSSCOVID-19200032_spa.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Papalia, D., Feldman, R., & Martorell, G. (2012). Desarrollo Humano. Mc Graw-Hill Education.
Pozos, J., Rivera, S., Reyes, I., & López, M. (2013). Escala de felicidad en la pareja: desarrollo y validación. Acta de Investigación Psicológica, 3(3), 1280-1297.
Ramírez, A. (2020). CICH: El COVID-19, el distanciamiento social y el impacto en las relaciones interpersonales. https://www.ujmd.edu.sv/cich-el-Covid-19-el-distanciamiento-social-y-el-impacto-en-las-relaciones-interpersonales/
Sandoval, E. (2020). Teletrabajo y salud mental positiva: un equilibrio necesario en contexto de pandemia. https://araucanianoticias.cl/2020/teletrabajo-y-salud-mental-positiva-un-equilibrionecesario-en-contexto-de-pandemia/0323177493
Sanfeliciano, A. (2019). Relaciones de amistad: ¿Cómo evolucionan a lo largo de la vida? https://lamenteesmaravillosa.com/relaciones-de-amistad-como-evolucionan-a-lo-largo-de-la-vida/
Triana, A., Ávila, L., & Malagón, A. (2010). Patrones de crianza y cuidado de niños y niñas en Boyacá. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 8(2), 933-945. http://revistaumanizales.cinde.org.co/rlcsnj/index.php/RevistaLatinoamericana/article/view/81
Unesco. (2020). Oportunidades y riesgo de internet en tiempos de aislamiento. https://es.unesco.org/news/oportunidades-y-riesgos-internet-tiempos-aislamiento
Unicef. (2020). El impacto del COVID-19 en la salud mental de adolescentes y jóvenes. https://www.unicef.org/lac/el-impacto-del-Covid-19-en-la-salud-mental-de-adolescentes-y-j%C3%B3venes