Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

An approach to the territory of the subject through artistic education in times of pandemic

Abstract

Creative experiences and processes developed throughout the teaching practice carried out at the Colegio de Boyacá, Tunja, in the framework of the pandemic caused by Covid-19, with work from virtuality are shown. Therefore, the pedagogical exercise makes sense from artistic education, through a new classroom which allowed integrating the sensitive and reflective expression of the readings of the space inhabited by the subject. This project was made with 10th grade students, between 15 and 18 years old. The project addressed the avant-gardes of the 20th century and focused on a look at the physical and imaginary space of the student. Thus, impressionism, cubism, expressionism, and surrealism are developed with a didactic sequence, with activities that, although different, are articulated in the territory from a different teaching-learning methodology.

Keywords

artistic education, student, territory, educational interaction process, pandemic

PDF (Español) HTML (Español) EPUB (Español)

References

  1. Acaso, M. (2009). La educación artística no son manualidades: nuevas prácticas en la enseñanza de las artes y la cultura visual. Catarata. https://www.academia.edu/31761302/La_educaci%C3%B3n_art%C3%ADstica_no_son_manualidades_NUEVAS_PR%C3%81CTICAS_EN_LA_ENSE%C3%91ANZA_DE_LAS_ARTES_Y_LA_CULTURA_VISUAL
  2. Amaya, H., Jiménez, S., Peña, L., & Escárraga, A. (2020). Bosques, comunidades y aves. Boyacá (1a ed.). Corpoboyacá.
  3. Barroso, J. (2005). Tema, iconografía y forma en las vanguardias artísticas. Mercantil Asturias. https://www.scribd.com/document/197705205/TEMA-ICONOGRAFIA-Y-FORMA-en-las-vanguardias-artisticas
  4. Baudrillard, J. (1968). El sistema de los objetos. Éditions Gallimard. https://monoskop.org/images/1/18/Baudrillard_Jean_El_sistema_de_los_objetos_1969.pdf
  5. Benito, J. (1996). Educación y medio ambiente: la importancia de las relaciones hombre-medio. Anales de Pedagogía, (14), 25-42. https://revistas.um.es/analespedagogia/article/download/285921/207621/984011
  6. Carmen, Y., Flores, M., Quijano, L., Robles, A., & Vargas, E. (2017). Influencia de las redes sociales en los adolescentes. Revista Jang, 6(2), 72-80. https://revistas.ucv.edu.pe/index.php/jang/article/view/1610
  7. Celdrán, H. (2015, enero 6). Animales en situaciones surrealistas, una alegoría de la extinción. 20 minutos. https://blogs.20minutos.es/trasdos/2015/01/06/kevin-sloan-pintura-animales/
  8. Certeau, M. (1996). La invención de lo cotidiano: 1 Artes de hacer. Universidad Iberoamericana. https://monoskop.org/images/2/28/De_Certeau_Michel_La_invencion_de_lo_cotidiano_1_Artes_de_hacer.pdf
  9. Fernández, T. (2012). La importancia del uso del cine como medio educativo para niños. Cendi, Observatorio del Ocio y el Entretenimiento Digital. https://www.ocendi.com/educamedia/la-importancia-del-uso-del-cine-como-medio-educativo-para-ninos/
  10. Hauser, A. (1988). Historia social de la literatura y del arte (Trads. A. Tovar & F. Varas-Reyes; 3ª ed.). Yorik. (Obra original publicada en 1951).
  11. Jiménez, G., Pareja, A., & Puerta, K. (2013). El trabajo en equipo como modalidad de enseñanza-aprendizaje. Revista Iberoamericana de Educación e Investigación en Enfermería, 3(1), 9-15. https://www.enfermeria21.com/revistas/aladefe/articulo/58/el-trabajo-en-equipo-como-modalidad-de-ensenanza-aprendizaje/
  12. Jiménez, J. (2002). Teoría del Arte. Tecnos.
  13. Jiménez, J. (2013, 8-9 de octubre). El surrealismo y el sueño [Exposición]. Congreso Internacional Museo Thyssen-Bornemisza, Madrid, España. http://www.inmaterial.com/jjimenez/actas.pdf
  14. Lang, F. (1927). Metropolis [Película]. Universum Film.
  15. Molinuevo, J. (1998). El espacio político del arte. Arte e historia en Heidegger. Tecnos. https://dokumen.tips/download/link/jose-luis-molinuevo-el-espacio-politico-del-arte-arte-e-historia-en-heidegger
  16. Montávez, M. (2012). La expresión corporal en la realidad educativa. Descripción y análisis de su enseñanza como punto de referencia para la mejora de la calidad docente en los centros públicos de educación primaria de la ciudad de Córdoba [Tesis Doctoral, Universidad de Córdoba]. Repositorio Institucional de la Universidad de Córdoba. https://helvia.uco.es/handle/10396/6310
  17. Motta, L. (2016). La imagen y su función didáctica en la educación artística. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación [Ensayos], (56), 157-175. https://fido.palermo.edu/servicios_dyc/publicacionesdc/archivos/545_libro.pdf
  18. Rincón, C., & Rincón, N. (2015). Diseño e implementación de una estrategia didáctica para el fortalecimiento de la escritura a través de textos digitales en los estudiantes del grado 203 del colegio distrital Estrella del Sur [Trabajo de Grado de Maestría, Universidad Libre de Colombia]. Repositorio institucional Unilibre. https://repository.unilibre.edu.co/bitstream/handle/10901/8304/TRABAJO%20DE%20GRADO%20%20.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  19. Silva, A. (2019). Territorios y lugares imaginados. Topofilia, Revista de Arquitectura, Urbanismo y Territorios, (19), 1-19. http://69.164.202.149/topofilia/index.php/topofilia/article/view/50/61
  20. Tapia, E. (2008). Memoria cero: una mirada fotográfica. Universidad Nacional Autónoma de México. https://www.academia.edu/19769381/Memoria_Cero_Una_mirada_fotogr%C3%A1fica
  21. Vega, A. (2002). Cine, drogas y salud: recursos para la acción educativa. Comunicar, Revista Científica de Comunicación y Educación, (18), 123-129. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=15801819
  22. Wiene, R. (1920). Das Cabinet des Dr. Caligari [El gabinete del doctor Caligari] [Película]. Decla-Bioscop AG.

Downloads

Download data is not yet available.