Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Strengthening Verbal Reasoning in Problem Solving Using TSD

Abstract

This article is focused on examining the results of the implementation of a pedagogical strategy in search of strengthening verbal reasoning in mathematical problem solving, based on Guy Brousseau's Theory of Didactic Situations, due to the difficulties that students of INEM Tunja have been presenting in verbal and mathematical competencies leading to low results in the different external tests presented. She used an action-participatory research with a population of 25 students. For the collection of information, a diagnostic test, field diaries, individual and collaborative work formats and information analysis were used.  The results showed that the strategy had a positive impact, since it allowed significant improvements in the processes of solving problem situations. In conclusion, the aforementioned theory is an effective means to strengthen verbal, mathematical and personal skills. It used an action-participatory research with a population of 25 students. For the collection of information, a diagnostic test, field diaries, individual and collaborative work formats and information analysis were used.  The results showed that the strategy had a positive impact, since it allowed significant improvements in the processes of solving problem situations. In conclusion, the aforementioned theory is an effective means to strengthen verbal, mathematical and personal skills.

Keywords

Verbal learning, skills, linguistics, problem solving

PDF (Español)

References

  1. Alvis , J., Aldana, E., & Solar, H. (2019). Ambientes de aprendizaje: un articuladorpara el desarrollo de competencias matemáticas. Espacios, 40(21), 8. file:///C:/Users/USUARIO/Downloads/alviseliecersolar2019%20(1).pdf
  2. Berrocal, & Expósito. (s.f.). EL PROCESO de Investigación Educativa II: Investigación-Acción. https://www.ugr.es/~emiliobl/Emilio_Berrocal_de_Luna/Master_files/UNIDAD%202%20Investigacio%CC%81n%20-%20Accio%CC%81n.pdf
  3. Brousseau, G. (1998). Théorie des situations didactiques. La Pensée Sauvage .
  4. Castro, D., Molano, J., & Piñeros, J. (2019). Un sentido metacognitivo en las prácticas de aula. Experiencias investigativas y significativas, 5(5), 296-306. https://contactomaestro.colombiaaprende.edu.co/sites/default/files/maestrospublic/2022-05/373%20Rev%20Experiencias%20significativas%20e%20Investigativas%20Clarybell%20Nova.pdf
  5. Coello , G. (2022). Comprensión lectora y resolución de problemas matemáticos en estudiantes de una institución educativa de Ica [Tesis de Maestría]. Universidad César Vallejo. Repositorio Institucional. https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/100217/Coello_VGS-SD.pdf?sequence=4
  6. Educa Tips Canal. (7 de Agosto de 2022). CÓMO SE HACE EL DIAGNÓSTICO EN LA INVESTIGACIÓN ACCIÓN [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=Jb7MGIcHRKw
  7. Granados, D. (2018). Niveles de Lectura Crítica en La Institución Educativa INEM Carlos Arturo Torres Peña. Experiencias Investigativas y Significativas, 99-114. Obtenido de https://www.redalyc.org/journal/4765/476569499012/html0/
  8. González , Hernández , & Márquez. (2013). La oralidad y la escritura en el proceso de aprendizaje. Aplicación del método aprende a escuchar, pensar y escribir. Contaduría y Administración, 58(2), 261-268. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=39525785011 DOI: https://doi.org/10.1016/S0186-1042(13)71217-8
  9. Latorre , D., Moreno, X., Bustos, G., & Martínez, N. (2013). La teoría de las situaciones didácticas como metodología en el proceso de enseñanza aprendizaje de la estructura aditiva y multiplicativa: Problemas verbales en un aula de aceleración. Educación Científica y Tecnológica, 564-568. https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/revcie/article/view/7726/9536 DOI: https://doi.org/10.14483/23448350.7726
  10. Lewin. (1946). Action Research and Minority Problems. Journal of Social lssues, 2(4), 34-46. https://spssi.onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/j.1540-4560.1946.tb02295.x DOI: https://doi.org/10.1111/j.1540-4560.1946.tb02295.x
  11. López, H. (2022, 4 de marzo). MINDTEC. https://www.mindtecbolivia.com/herramientas-recoleccion-datos-cualitativos/#:~:text=La%20investigaci%C3%B3n%20cualitativa%20utiliza%20c%C3%B3mo,m%C3%A9todos%20innovadores%20como%20el%20neuromarketing.
  12. Ministerio de Educación Nacional. (2005, Abril-mayo). Al tablero: Enseñar para la vida: https://www.mineducacion.gov.co/1621/article-87610.html
  13. Molano , J., & Piñeros, J. (2018). Travesía por el mundo lector: Revisión Documental de Estrategias de Lectura en el Aula. Experiencias Investigativas y Significativas, 4(4), 29-54. https://www.vocesyrealidadeseducativas.com/volumen/articulo%2013.pdf
  14. Molano, J. (2022). Fortalecimiento de la comprensión lectora desde la metacognición y la transversalidad. Experiencias Investigativas y Significativas, 8(8), 47-69. https://revistaeis.iejuliussieber.edu.co/index.php/Exp-inv/article/view/4
  15. Mosquera, L. (2017). Situaciones didácticas para el aprendizaje de la comprensión y producción de textos para desarrollar pensamiento argumentativo en estudiantes de grado octavo, de la institución Carlos Holguín Mallarino. [Tesis de maestría, universidad ICESI]. Repositorio Institucional. https://repository.icesi.edu.co/biblioteca_digital/bitstream/10906/82033/1/T01050.pdf
  16. Rivas, L. (2015). ¿Cómo hacer una tesis? (3a ed.) L.A. Tovar Ediciones.
  17. Rodríguez, Breña, & Esenarro. (2021). Las variables: En la metodología de la investigación científica. Editorial Área de Innovación y Desarrollo,S.L. https://doi.org/https://doi.org/10.17993/IngyTec.2021.78 DOI: https://doi.org/10.17993/IngyTec.2021.78
  18. Romero, C. (2005). La Categorización un Aspecto Crucial en la Investigación Cualitativa. Revista de Investigaciones Cesmag, 11(11), 113-118. https://docplayer.es/26152522-La-categorizacion-un-aspecto-crucial-en-la-investigacion-cualitativa.html
  19. Rubio, N. (17 de enero de 2024). La teoría de situaciones didácticas: qué es y qué explica sobre la enseñanza. Psicología Y Mente: https://psicologiaymente.com/desarrollo/teoria-situaciones-didacticas
  20. Sánchez, M. (2017). Desarollo de habilidades del pensamiento: Razonamiento Verbal y Solución de Problemas (3a ed.) Tillas.
  21. Sánchez, M., & Gràcia, M. (2018). Lengua y comunicación en las matemáticas. Ámbitos de Psicología y Orientación(49), 16-31. file:///C:/Users/USUARIO/Downloads/366256-Text%20de%20l’article-527653-1-10-20200403%20(7).pdf
  22. Segura, M. (2016, 20 de abril). Las habilidades comunicativas ¿qué son? Konpalabra. https://konpalabra.konradlorenz.edu.co/2016/04/las-habilidades-comunicativas-qu%C3%A9-son.html
  23. Soto , M., Rodríguez, M., & Piña, C. (s.f.). Las situaciones (didácticas) de formación matemática o las competencias del saber “enseñado”[Congreso]. XIV CONGRESO DE ENSEÑANZA Y APRENDIZAJE DE LAS MATEMÁTICAS. Zacateca, México. http://funes.uniandes.edu.co/21628/1/Soto2012Las.pdf
  24. Torres, T. (2017). Procesos reflexivos personales y grupales implicados en la realización de estudios con enfoque metodológico cualitativo. Estudios sobre las Culturas Contemporáneas, XXIII(45), 125-141. https://www.redalyc.org/journal/316/31651423007/31651423007.pdf
  25. Transversalidad educativa: ¿Cómo aprovechar este nuevo paradigma en tu escuela? (2022, 7 de mayo). Pearsonlatam. https://blog.pearsonlatam.com/en-el-aula/transversalidad-educativa- enescuelas#:~:text=La%20transversalidad%20educativa%20es%20una,su%20habilidad%20para%20memorizar%20datos.
  26. Vargas, G. (2017). Recursos educativos didácticos en el proceso enseñanza aprendizaje. Cuadernos, 58(1), 68-74. http://www.scielo.org.bo/pdf/chc/v58n1/v58n1_a11.pdf
  27. Velásquez, (2022, 4 de marzo). Herramientas de recolección de datos cualitativos en investigaciones de mercado. MINDTEC. https://www.mindtecbolivia.com/herramientas-recoleccion-datos-cualitativos/#:~:text=La%20investigaci%C3%B3n%20cualitativa%20utiliza%20c%C3%B3mo,m%C3%A9todos%20innovadores%20como%20el%20neuromarketing.
  28. Zavaro, C. (2022). La construcción metodológica como marco de análisis de las Prácticas Integrales. Entramados, 9(11), 272-289. file:///C:/Users/USUARIO/Downloads/Dialnet-LaConstruccionMetodologicaComoMarcoDeAnalisisDeLas-8512787.pdf

Downloads

Download data is not yet available.