Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Public finance and taxation inequality in the municipalities of Boyacá, 1985-2010

Abstract

Inequality in tax revenue per capita for municipalities and provinces of the department of Boyacá and its evolution, is analyzed using three indicators (Gini, Theil and sigma factor), for approaching to the explanation of the contribution of taxation decentralization process in the reduction of inter municipal and provincial disparities. The results suggest that in tax matters there is a process of convergence, moreover, to contrast them with indicators such as the NBI, the percentage of population in poverty and the Gini expenditure by municipality, in 1993 and 2005, the latter presented important decreases that somehow confirm the improvement in the taxation equity indicators.

Keywords

taxation decentralization, public finance, tax revenue, convergence, inequality indicators, Gini, Theil and sigma factor.

PDF (Español)

References

  1. Bacallao, J. (2007, oct-dic). Indicadores basados en la noción de entropía para la medición de las desigualdades sociales en salud. Revista cubana de salud pública, 33(4). Recuperado de: http://www.scielosp.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-
  2. &lng=es&nrm=iso&tlng=es
  3. Betancurt et al. (2002). Observaciones a la Ley del Sistema General de Participaciones. Revista de la Contraloría General de la República, CGN, (289), 58-69.
  4. Bonet, J. (2004). Descentralización fiscal y disparidades en el ingreso regional: la experiencia colombiana. Documentos de trabajo sobre economía regional. Cartagena: Banco de la República. Recuperado de: http://www.banrep.gov.co/es/publicaciones?key
  5. Bonet, J. & Meisel, A. (2007). Polarización del ingreso per cápita departamental en Colombia, 1975 -2000. En E. Rodríguez & L. Vallejo (comp.). Modelos de desarrollo y economía regional. (pp. 170-199). Tunja: CENES, UPTC.
  6. Bonilla, R. (2011, 5 de nov.). Impuestos son la clave para que exista equidad según experto. Recuperado de: http://www.portafolio.co/economia/
  7. CEGA (2006). Ingreso, consumo y ahorro en los departamentos de Colombia, 1975-2000, Vol. 2. En Sistema simplificado de cuentas departamentales. Bogotá: s.n.
  8. Debraj, R. (2000). Economía del desarrollo (1 ed.). Barcelona: Antoni Bosch.
  9. DEPARTAMENTO NACIONAL DE PLANEACION -DNP- (2008). Técnicas para el análisis de la gestión económica y financiera de las entidades territoriales. Grupo de Análisis y Seguimiento a Finanzas Territoriales-GAFT, Bogotá D.C.
  10. Fernández M, Hernández C, Ibáñez M. & Jaramillo, C. (2009). “Dinámicas departamentales de
  11. pobreza en Colombia 1993-2005”. Documento de Trabajo N° 33. Programa Dinámicas Territoriales Rurales. Rimisp, Santiago, Chile.
  12. González, J. (2006). “La pobreza disminuye pero las brechas aumentan”, recuperado de: http:// razonpublica. com/index.php/component/content/article/167-articulos-recientes-/2369-lapobreza-disminuye-pero-las-brechas-aumentan.html el 15 de Septiembre de 2012.González, J. (2006). Ética económica y políticas sociales. Medellín: Corporación Región.
  13. Lora, E. (2008). Técnicas de medición económica. Metodología y aplicaciones en Colombia. (4 ed.). Bogotá: Alfa Omega.
  14. Márquez, J. (2011). Disparidad y divergencia económica en centro américa 1950-2008. San Salvador: Editorial Universidad Francisco Gaviria. Recuperado de: http://www.ufg.edu.sv/ icti/algo.php?x=EB
  15. Martínez, A. (2006). “Determinantes del PIB per cápita de los departamentos colombianos 1975-2003” en ARCHIVOS DE ECONOMÍA, Banco de la República.
  16. Marx, C. (1859). Contribución a la crítica de la economía política. M. Kuznetsov (Trad.).México: Editorial Progreso.
  17. Medina, F. (2001). Consideraciones sobre el índice de Gini para medir la concentración del ingreso. Santiago de Chile: CEPAL. Recuperado de:http://www.eclac.org/publicaciones/xml/0/6570/lcl1493e.pdf
  18. Musgrave, R. & Musgrave, B. (1992). Hacienda pública: teórica y aplicada; Barcelona.Traducción de Corona Ramón, Juan Francisco; Lozano Irueste, José María. Editorial McGraw Hill. 5a edición.
  19. Núñez, J. (2005). Diagnóstico básico de la situación de los ingresos por impuestos del orden municipal en Colombia. Documento CEDE 44. Bogotá: Universidad de los Andes.
  20. Núñez, J. & Sánchez, F. (2000). Geography and economic development in Colombia: a municipal approach. Working Paper No. 130, Bogotá: CEDE, Facultad de Economía Universidad de los Andes, BID. Recuperado de: http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1814677.
  21. Peña, A. (2004). Las disparidades económicas intrarregionales en Andalucía. TESIS DOCTORAL, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Cádiz, España. Recuperado de: www.uca.es/publicaciones publicaciones@uca.es el 03/03/2013.
  22. Sala-i-Martin, X. (1999). Apuntes de crecimiento económico. (2 ed.). Barcelona: Antoni Bosch.
  23. Sen, A. (1992). Nuevo examen de la desigualdad. A. Marín (Trad.). Madrid: Alianza.
  24. Shah, A. (2005). Fiscal federalism and macroeconomic governance: for better or for worse.World BankWorking Paper. USA:WB. Thurrow, L. (1973). Toward a definition of economic justice. The Public Interest, (31).
  25. Tiana, A. (2010). Descentralización y equidad. Director General del Centro de Altos EstudiosUniversitarios. Recuperado de: http://www.tarea.org.pe/tarea.php?numero_edicion=75

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.