Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Aims and means in the teaching-learning of Philosophy

Abstract

In order to answer the question of whether it is appropriate and necessary to
teach philosophy to young people in schools, we first answer a preliminary
question about why schools are necessary in modern societies, which
are pluralistic societies. We then address the question of what kind of
philosophy is appropriate for such societies, and how the question of the
ends and means of teaching and learning this academic discipline should
be approached. Finally, we give an example of the kind of resources we
consider appropriate for good teaching and learning of philosophy at the
beginning of this process.

Keywords

Philosophy teaching, modern societies, civic ethics

PDF (Español) XML (Español) HTML (Español)

References

  • Alfano, M. y Loeb, D. (2016). Experimental Moral Philosophy. N. Edward Zalta (Ed.), The Stanford Encyclopedia of Philosophy.http://plato.stanford.edu/archives/sum2016/entries/experimental-moral/
  • Apel, K.-O. (1985). La transformación de la filosofía. Madrid: Taurus.
  • Conill, J. (1988). El crepúspusculo de la metafísica. Barcelona: Anthropos.
  • Conill, J. (1999). Los métodos filosóficos. A. Cortina, (Ed.), Filosofía (pp. 124-128). Madrid: Santillana.
  • Cortina, A. (1999). Los ciudadanos como protagonistas. Barcelona: Galaxia Gutenberg / Círculo de Lectores.
  • Cortina, A. (2012). Presentación. El ámbito de la Neurofilosofía Práctica. A. Cortina (Ed.), Guía Comares de Neurofilosofía Práctica (pp. 1-6). Granada: Comares.
  • Cortina, A.; Martínez Navarro, E. y Smilg Vidal, N. (2016). Filosofía 4º ESO. Madrid: Santillana.
  • García Moriyón, F. (2006). Pregunto, dialogo, aprendo: cómo hacer
  • filosofía en el aula. Madrid: Ediciones de la Torre.
  • Lipman, M. (1997). Pensamiento complejo y educación. Madrid: Ediciones de la Torre.
  • Martínez Navarro, E. (2005). Ética y fe cristiana en un mundo plural. Madrid: PPC.
  • Martínez Navarro, E. (2010). Ética profesional de los profesores. Bilbao: Desclée de Brouwer.
  • Martínez Navarro, E. (2012). La Filosofía en la enseñanza secundaria en España: balance y perspectivas. Padres y Maestros, 343, pp. 40-43.http://revistas.upcomillas.es/index.php/padresymaestros/issue/view/35
  • Martínez Navarro, E. (2014). El compromiso ético y político del ejercicio profesional: servicio diligente y denuncia de la injusticia. I. Luján; C. Cabrera y S. Díaz (Eds.), Pensamiento crítico y diálogo fe-cultura. Homenaje a Pepe Alonso (pp. 311-323). Las Palmas de Gran Canaria: Universidad de las Palmas de Gran Canaria.
  • Martínez Navarro, E. (2017). Filosofía moral experimental: una revisión del concepto. Diálogo Filosófico, 98, pp. 229-247. https://www.dialogofilosofico.com/index.php/dialogo/article/view/49
  • Morin, E. (2009). Introducción al pensamiento complejo (M. Pakman, Trad.). Barcelona: Gedisa.
  • Nudler, Ó. (2010). Los problemas de la filosofía de la filosofía. Ó. Nudler (Ed.), Filosofía de la filosofía. Vol 31 de la Enciclopedia Iberoamericana de Filosofía. Madrid: Trotta.
  • Rawls, J. (1985). Justice as Fairness: Political not Metaphisical. Philosophy and Public Affairs, 14 (3), pp. 223-239. https://www.jstor.org/stable/2265349. Hay traducción de Emilio Martínez Navarro en Diálogo Filosófico, 16 (1990), pp. 4-32.
  • Romero Morett, M. A. (2006). Desarrollo de habilidades filosóficas. Un estudio comparativo y transdisciplinar en el campo educativo. Guadalajara: Universidad de Guadalajara.
  • Sen, A. (1999). Desarrollo y libertad (E. Rabasco y L. Toharia, Trads.). Barcelona: Planeta.
  • Walzer, M. (1990). The comunitarian Critique of Liberalism. Political Theory, 18 (1), pp. 6-23. https://www.jstor.org/stable/191477

Downloads

Download data is not yet available.