Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Can we include Nietzsche into hermeneutics? There is no reason to fear

Abstract

In this article, the relationship between Nietzsche and contemporary philosophical hermeneutics is investigated from a very precise point of view, which we can indicate in these terms: should Nietzsche be included in the list of hermeneutics representatives? At first I will show that, indeed, there has been a reluctance towards this inclusion and then. I´ll analyze the position of two recognized exponents of contemporary hermeneutics, Jean Grondin and Gianni Vattimo, detailing the reasons of one and the other to consider or not Nietzsche as a hermeneutic philosopher. At the end, we will make a conclusive analysis about it.

Keywords

Grondin, hermeneutics, Nietzsche, nihilism, Vattimo

PDF (Español) XML (Español) HTML (Español)

References

  • Acero, J. J.; Nicolás, J. A.; Tapias, J. A. P.; Sáez, L. & Zúñiga, J. (eds.) (2004). El legado de Gadamer. Granda: Universidad de Granada.
  • Bornedal, P. (2005). “A silent world. Nietzsche’s radical realism: World, Sensation, Language”. Nietzsche-Studien, Band 24. Berlin/New York: Walter de Gruyter. DOI: https://doi.org/10.1515/9783110182620.1
  • Espósito, R.; Gallo, C., & Vitiello, V. (2008). Nihilismo y política. (Trad. G. Próseri). Buenos Aires: Manantial.
  • Gadamer, H. G. (1993). Verdad y método I. (Trad. A. Agu Aparicio y R. de Agapito). Salamnca: Sígueme.
  • Gadamer, H. G. (1998). Verdad y método II. (Trad. M. Olasagasti). Salamanca: Sígueme.
  • Gadamer, H. G. (1998). Estética y hermenéutica. (Trad. A. Gómez Ramos). Madrid: Tecnos.
  • Gama, L. E. (2004). Muchas perspectivas o un único horizonte. El problema de la interpretación en Nietzsche y Gadamer. No hay hechos, sólo interpretaciones (pp. 3-65). Bogotá: Universidad de los Andes, 2004, p. 3-65.
  • Gama, L. E. (2014). Nietzsche y la vida interpretante. Praxis Filosófica, núm. 39 (pp. 171-196). Cali: Universidad del Valle Cali. DOI: https://doi.org/10.25100/pfilosofica.v0i39.3520
  • Grondin, J. (2006). ¿Qué es la hermenéutica? (Trad. A. Martínez). Barcelona: Herder.
  • Grondin, J. (2009). ¿Hay que incorporar a Nietzsche a la hermenéutica? Razones de una pequeña resistencia. (Trad. F. Arenas-Dolz). Estudios Nietzsche. Revista de la Sociedad Española de Estudios sobre F. Nietzsche, nº 9, p. 53-66. DOI: https://doi.org/10.24310/EstudiosNIETen.vi9.10475
  • Grondin, J. (2005). Del sentido de la vida. Un ensayo filosófico. (Trad. J. Dávila). Barcelona: Herder.
  • Gutiérrez, C. B. (ed.). (2004). No hay hechos, sólo interpretaciones, Bogotá: Universidad de los Andes, 2004.
  • Gutiérrez C. B. (2004). No hay hechos, sólo interpretaciones. La universalidad de la interpretación. No hay hechos, sólo interpretaciones (pp. 93-121). Bogotá: Universidad de los Andes.
  • Gutiérrez, C. B. (2006). La ardua liberación de la interpretación. Tomado de http://www.saber.ula.ve/bitstream/123456789/20489/2/articulo34.pdf. Consultado en línea el 10 de abril de 2017.
  • Heidegger, M. (2000). Ontología. Hermenéutica de la facticidad. (Trad. J. Azpiunza). Madrid: Alianza.
  • Heidegger, M. Caminos de bosque. (2010). (Trad. H. Cortés y A. Leyte). Madrid: Alianza.
  • Nancy, J. (2008). Tres fragmentos sobre nihilismo y política. Nihilismo y política (pp. 15-33). Buenos Aires: Manntial.
  • Nietzsche, F. (1990). La ciencia jovial. “La Gaya Scienza”. (Trad. J. Lara). Caracas: Monte Ávila Editores.
  • Nietzsche. F. (2008). Fragmentos póstumos, volumen IV (1885-1889). (Trad. J. L. Vermal & J. B. Llinares). Madrid: Tecnos.
  • Nietzsche, F. (2009). El nacimiento de la tragedia (Trad. A. Sánchez Pascual). Madrid: Alianza.
  • Nietzsche, F. (2009). La genealogía de la moral (Trad. A. Sánchez Pascual). Madrid: Alianza.
  • Reale, G. (2000). La Sabiduría antigua. Terapia para los males del hombre contemporáneo. (Trad. S. Falvino). Barcelona: Herder.
  • Santiago Guervós, L. E. (2004). ¿Nietzsche contra Gadamer? La interpretación infinita. El legado de Gadamer. Granada: Universidad de Granada.
  • Vattimo, G. (1987). El fin de la modernidad. Nihilismo y hermenéutica en la cultura posmoderna. (Trad. A. L. Bixio). Barcelona: Gedisa.
  • Vattimo, G. (1991). Ética de la interpretación. (Trad. Teresa Oñate). Barcelona: Paidós.
  • Vattimo, G. (1995). Más allá de la interpretación (Trad. Pedro Aragón Rincón). Barcelona: Paidós.
  • Vattimo, G. (1996). Introducción a Nietzsche. (Trad. Jorge Binaghi). Barcelona: Península.
  • Vattimo, G. (2002). Nietzsche y la hermenéutica contemporánea. Diálogo con Nietzsche ensayos 1961-2000. (Trad. Carmen Revilla). (pp. 127-140). Barcelona: Paidós.
  • Vattimo, G. (2012). Vocación y responsabilidad del filósofo. (Trad. A. Martínez Riu). Barcelona: Herder. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctvt9k4jg
  • Vattimo, G. (2010). Adiós a la verdad. (Trad. María Teresa d’Meza). Barcelona: Gedisa
  • Vattimo, G. (2013). De la realidad. Fines de la filosofía (Trad. Antoni Martínez Riu). Barcelona: Herder. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctvt7x7z0
  • Weber, P. (2004). Nietzsche como el precursor de la hermenéutica moderna. No hay hechos, sólo interpretaciones (pp. 151-168). Bogotá: Universidad de los Andes.
  • Zubiría, S. (2004). Vattimo a la sombra del nihilismo. No hay hechos, sólo interpretaciones (pp. 205-233). Bogotá: Universidad de los Andes.

Downloads

Download data is not yet available.