Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

A Breath of Poetry in the Classroom

Abstract

The article shows the results of an investigation focused on invigorating, describing and analyzing aesthetic-interpretive experiences from the theoretical perspective hole, or respite crack, resignified by Antonio Domínguez Rey, and from positions of other scholars of poetry. It was used the educational Ethnographic approach through a qualitative nature; the research population were 32 sixth grade students from a Colombian educational establishment and the information was collected through a survey, literary liturgy and literary talk. The results showed that most of the children have contact with poetic texts; the liturgies become moments of aesthetic enjoyment, the children met living poets, listened to their voices, talked with them, read aloud some of their creations and immersed themselves in the world of poetry; With the talk they faced diverse poetic texts and by immersing themselves in them they filled with meaning the holes, cracks, or luminous voids, thus, they experienced states of reverie, through imagination and longing, amazement and emotion.

Keywords

poetry, reverie, interpretation, hole, imagination

PDF (Español)

References

Avendaño, G., & González, O. (2020). Una propuesta de plan de clase para dinamizar la lectura crítica. Folios, (52), 155-171. https://doi.org/10.17227/folios.52-10002
Avendaño, G. (2018). Ensueño de imaginación poética en la obra de Julio Flórez. Estudio previo, selección y edición. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Avendaño, G. (2010). Reseña de: Domínguez Rey, Antonio. Palabra Respirada: hermenéutica de lectura. EPOS, (26), 496-504. http://revistas.uned.es/index.php/EPOS/article/view/10659/10197
Avendaño, G. (2006). Reflexiones en torno de la poesía y del poema. La palabra, (14), 76-86.
Avendaño, G. (2005). Cualificación de los procesos de interpretación, argumentación y proposición. Algunos avances y logros alcanzados. Nuevos Horizontes Pedagógicos, 4, 123-170.
Bachelard, G. (1998). La poética de la Ensoñación. Fondo de Cultura Económica.
Bachelard, G. (2002). La poética del espacio. Fondo de Cultura Económica.
Castellanos, J. (s.f.). Poema Segura derrota. Fuente.
Domínguez, R. (2008). Palabra respirada: Hermenéutica de lectura. UNED.
Gadamer, H. (1977). Verdad y Método. Ediciones Sígueme
Goyes, J. (2012). La imaginación poética: Afectos y Efectos en la Oralidad, la Lectura y la Escritura. Caza de Libros.
Jaramillo, J. (1985). Método fácil y rápido para ser poeta. Luna libros.
Jauss, H. (1986). Experiencia estética y Hermenéutica literaria. Taurus.
Palomo, J. (2013). Didáctica de la lectura literaria. Rutas de lectura y escritura creativa. Editorial Zenú.
Paz, O. (2003). El arco y la lira. Fondo de Cultura Económica
Perriconi, G., & Wischñevsky, A. (1984) La poesía infantil. Estudio preliminar y antología. El Ateneo Editorial.
Pievi, N., & Bravin, C. (2009). Documento metodológico orientador para la investigación educativa (1a ed.) Ministerio de Educación de la Nación.
Pound, E. (2000). El ABC de la lectura. Ediciones y Talleres de Escritura Creativa Fuentetaja.
Silva, J. (1996). Obra completa. Ediciones de Centenario; Allca xx; Casa de poesía Silva.
Ricoeur, P. (1999). El conflicto de las interpretaciones. Fondo de Cultura Económica.
Vásquez, F. (2002). La enseña literaria: crítica y didáctica de la literatura. Kimpres.

Downloads

Download data is not yet available.