The Department of Boyacá on the basis of the political project of the regeneration 1886-1903. Thoughts from the political, administrative and religious views.
![](https://revistas.uptc.edu.co/public/journals/8/cover_article_781_es_ES.jpg)
Abstract
This article pretends to analyze the project of nation in Colombia during the period of the Regeneration, taking the specific case of the Department of Boyacá. This was a project that pretended the consolidation of a modern state through the elements of power as the religion, the education and the language, which allowed organizing a new political – administrative system of a centralistic status, in other words, that through the constitution of 1886 a social order be imposed, establishing a strong State, moved by a central government. Through these elements, it will be explained how the change from a Sovereign State of Boyacá to a Political and Administrative Department happened, which lead to a series of reforms of an economical, political and social status, that next to the transition of a secular education to a confessional education, determined the destiny of the Department from a Political Project of the Regeneration.Keywords
Regeneration, nation, language, religion, education, centralism.
Author Biography
Claudia Liliana Monroy Hernández
Licenciada en Ciencias Sociales y Económicas; estudiante Maestría en
Historia, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Tesis: La
Regeneración 1886-1903. Boyacá de Estado Soberano a Departamento
Político Administrativo. Docente de Ciencias Sociales Secretaría de
Educación de Boyacá.
References
- “Órgano de la Gobernación del Departamento. Decreto General Nº 5º sobre Régimen Político del Departamento de Boyacá”.
- El Boyacense, Tunja. 11 de Noviembre de 1886.
- El Boyacense, Decreto General No. 5º.
- “Ley 118 de 1890. Sobre División Territorial Judicial”. El Boyacense, Tunja, 20 de mayo de 1891.
- “Ley 149 del 3 de diciembre 1888. Código Político y Municipal”. Diario Oficial 18 de Diciembre de 1888.
- “Resolución del Ministerio de Instrucción Pública”. Diario Oficial. 15 de junio de 1888, p. 636.
- El Boyacense. “Informe Junta de Inspección Provincial de Instrucción pública del Departamento de Boyacá”.
- Aguilera Peña, Mario y Vega Cantor, Renán. Ideal Democrático y Revolución Popular. Bogotá: Cerec, 1998.
- Dávila, Víctor Narciso. “De la guerra a las escuelas, a la educación confesional en Boyacá (1878-1903)”. (Tesis de Grado de Maestría en Historia de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. 2006).
- Cortés, José David. Curas y políticos. Mentalidad religiosa e intransigencia en la diócesis de Tunja, 1881-1918. Bogotá: Ministerio de Cultura, 1998.
- “Ley 118 de 1890. Sobre División Territorial Judicial”. El Boyacense, Tunja, 20 de mayo de 1891.
- “Ley 149 del 3 de diciembre 1888. Código Político y Municipal”. Diario Oficial 18 de Diciembre de 1888.
- Malagón Pinzón, Miguel. La Regeneración, la Constitución de 1886 y el papel de la iglesia católica. En: Revista Civilizar No. 11. Bogotá: Universidad Sergio Arboleda. http://www.usergioarboleda.edu.co/civilizar/revista11/ regeneracion.pdf
- Melgarejo Acosta, María del Pilar. “El Lenguaje Político de la Regeneración en Colombia y México” (Tesis de Doctorado, Universidad de Pittsburg, 2007).
- Ortiz Mesa, Luís Javier. “Élites en Antioquia. Los Inicios de la Regeneración. 1886-1896”. Anuario Colombiano de Historia Social y de la Cultura: Vol. 20.
- “Resolución del Ministerio de Instrucción Pública”. Diario Oficial. 15 de junio de 1888.
Downloads
Download data is not yet available.