Simulation of a grid network with virtual machines to create a learning environment of high performance computing
Abstract
This research presents a methodology for building a Grid platform to simulate a network with virtual machines in order to create virtual environments that contribute to the learning process. The design used for the development is based on a prototype that helps to generate a low cost simulation environment through the high-performance computing. As a result of the investigation a set of virtual machines that can be deployed on any computer equipment to simulate a Grid environment, was obtained. Besides the form of the configuration of this network is to be an integral part of the construction and design of the platform which is presented as valid instrument for the teaching of high performance computing at a low cost hardware, and simulation of Grid services on the instrument platform.
Keywords
simulation, grid computing, virtual learning environments
References
- S. Bonner, La Educación en la Roma antigua, Barcelona, 1984.
- R. Salas Perea y P. Ardanza Zulueta, “La simulación como método de enseñanza y aprendizaje,” Educación Médica Superior, vol. 9, nº 1, pp. 3-4, 1995.
- P. A. Bernstein, “Middleware: a model for distributed system services,” Communications of the ACM, vol. 39, nº 2, pp. 86-98, 1996. DOI: http://dx.doi.org/10.1145/230798.230809. DOI: https://doi.org/10.1145/230798.230809
- M. B. González, J. M. Muñoz y M. Montenegro , “Computación de alto rendimiento para el procesamiento de imágenes digitales Highperformance computing for digital image processing],” Ventana Informática, vol. 30, pp. 55-65, 2014.
- J. Velandia y J. Castillo, “Plataforma de computación Grid para redes inalámbricas de geosensores,” Gerencia Tecnológica Informática, vol. 11, nº 31, pp. 35-44, 2012.
- G. Becerra y J. Perez, “Servicio Grid para la clasificación no supervisada de imágnes satelitales utilizando autómatas celulares,” Ciencia e Ingeniería Neogranadina, vol. 19, nº 2, pp. 59-76, 2014. DOI: https://doi.org/10.18359/rcin.290
- X. U. Shukla, P. S. Parsania y K. C. Kamani, “Applications of Grid Computing in Agriculture: An Indian Scenario,” Gujarat Journal of Extension Education, vol. 25, pp. 58-60, 2014.
- G. Isaza y N. Mendez, “Arquitecturas y modelos de programación en computación grid,” Scientia et Technica, vol. 37, pp. 433-437, 2007.
- M. Madoz, “E-Learning: Extensiones de los entornos virtuales para el manejo de actividades experimentales en Informática,” In XIV Congreso Argentino de Ciencias de la Computación., 2008.
- Globus.or, «Globus Toolkit Downloads,» [En línea]. Available: http://toolkit.globus.org/toolkit/downloads/.
- J. Cascón y C. Guarch, Nuevas tecnologías para el aprendizaje., Ediciones Pirámide, 1997.
- D. Baker, “Coronal mass ejections, magnetic clouds, and relativistic magnetospheric electron events: ISTP,” Journal of Geophysical Research: Space Physics., vol. 103, nº 8, pp. 17279-17291, 1998. DOI: http://dx.doi.org/10.1029/97JA03329. DOI: https://doi.org/10.1029/97JA03329
- Y. Montes, “Los Procesos de Enseñanza y Aprendizaje del Idioma Inglés a través de los Entornos Virtuales de Aprendizaje,” Revista Ciencia Unemi, vol. 8, nº 13, pp. 47-55, 2015. DOI: https://doi.org/10.29076/issn.2528-7737vol8iss13.2015pp47-55p
- L. Bertogna, R. Del Castillo, F. López Luro y C. Zanellato, “Prácticas Remotas sobre Laboratorios físicos y virtuales,” 2004. [En línea]. Available: http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/21273/Document_completo.pdf?sequence=1.
- scientificlinux, “scientificlinux.org,” [En línea]. Available: https://www.scientificlinux.org/downloads/sl-mirrors/.
- A. Urquidi Martin y M. Calabor Prieto, “Aprendizaje a través de juegos de simulación: un estudio de los factores que determinan su eficacia pedagógica,” Revista Electrónica de Tecnología Educativa, vol. 47, pp. 1-15, 2014. DOI: https://doi.org/10.21556/edutec.2014.47.75
- J. N. Pérez Castillo, “GICOGE,” [En línea]. Available: http://gicoge.udistrital.edu.co/.