Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Mathematics for diversity: a historical, epistemological, and cognitive study of a perimeter and area concepts

Abstract

This article is a product of a completed and founded research by the Universidad del Quindío and aims to identify historical, epistemological, didactical, and cognitive elements that are involved in learning the concepts of perimeter and area. The study was conducted in the year 2014 with students from the “Fundación Quindiana de Atención Integral” of comprehensive care in Armenia city, Colombia, who have cognitive difficulties or Down syndrome. Theoretical framework of didactic situations by Brousseau was used, and as a methodology the didactic engineering was implemented. This was accomplished by means of the design and application of didactic sequences as support for the inclusion of disabled people to the educational system from an interactive mediation of learning and teaching of mathematics. The results demonstrate that people with Down syndrome also manage to learn mathematical concepts and notions at a different rhythm.

Keywords

perimeter and area, Down syndrome, didactic teaching sequences, teaching engineering.

PDF (Español)

Author Biography

Eliécer Aldana-Bermúdez

Ninguna


References

  1. Alvarado, M. (2011). Atención a la diversidad. Innovación y Experiencias Educativas. 42, 1-8. Recuperado de: http://www.csi-csif.es/andalucia/modules/mod_ense/revista/pdf/Numero_42/MARIA_ALVARADO_1.pdf
  2. Artigue, M. (1990). Epistémologie at didactique (J.D. Godino & C. Batanero, Trad.). Reserches en didactique des mathématiques, 10 (23), 32-33. Recuperado de: http://www.ugr.es/~jgodino/funciones-semioticas/03_SignificadosIP_RDM94.pdf
  3. Boyer, C. (1968). A history of mathematics. Nueva York, Estados Unidos: John Wiley y Sons, Inc.
  4. Brousseau, G. (1997). La théorie des situations didactiques. Cours donné lors de l’attribution à Guy Brousseau du titre de Docteur Honoris Causa de l’Université de Montréal. Recuperado de: http://www.cfem.asso.fr/actualites/Brousseau.pdf
  5. Chevallard, Y. (1997). La transposición didáctica del saber sabio al saber enseñado. Aique Grupo editor. Argentina. (Publicación original en 1997).
  6. D'Amore, Bruno., & Fandiño, M. (2007). Relaciones entre área y perímetro: convicciones de maestros y de estudiantes. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 10 (1), 39-68. Recuperado de: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-24362007000100003
  7. Del Olmo, M., Moreno, M., & Gil, F. (1993). Superficie y volumen: ¿Algo más que el trabajo con fórmulas? Madrid, España: Síntesis.
  8. Godino, J., & Font, V. (2003). Razonamiento algebraico y su didáctica para maestros. Matemática y su didáctica para maestros. Proyecto Edumat-Maestros. Recuperado de: http://matematicassinaloa.com/AreaEspecial/01_ProyectoEdumatMaestros/7_Algebra.pdf
  9. Gutiérrez, Á. (1991). Procesos y habilidades en visualización espacial. 3er Congreso Internacional en Educación Matemática. Congreso llevado a cabo en Valencia, España.
  10. Hernández, G. (2006). La organización conceptual que desarrollan los alumnos de primaria en la conformación del concepto de perímetro. X Congreso Nacional de Investigación Educativa. Congreso llevado a cabo en Ciudad de México, México.
  11. Illana-Rubio, J.C. (2008). Matemáticas y astronomía en Mesopotamia. Revista suma: Enseñanza y Aprendizaje de las Matemáticas, 58, 49-61. Recuperado de: http://revistasuma.es/IMG/pdf/58/049-061.pdf
  12. Ley 115. (1994). Ley general de educación, Bogotá D.C., Colombia, 1994, 08 de febrero.
  13. López-Melero, M. (1999). Aprendiendo a conocer a las personas con Síndrome de Down: Málaga, España: Aljibe.
  14. Machín-Verdés, M., Purón-Sopeña, E., & Castillo-Mayedo, J. (2009). Reflexiones sobre la intervención temprana en niños con sindrome de down considerando la familia y la comunidad. Revista Habanera de Ciencias Médicas, 8(1), 1-6. Recuperado de: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-519X2009000100002
  15. Manotas-Mercado, M.E., & Rojas-Álvarez, C.J. (2008). Conceptualización acerca del perímetro, área y volumen en tres alumnos universitarios. Zona próxima electrónico, 9.
  16. Recuperado. http://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/ /article/viewArticle/1656 /4639.
  17. Medina, A., & Castillo, S. (2003). Metodología para la realización de proyectos de investigación y tesis doctorales. Madrid, España: Universitas.
  18. Ministerio de Educación Nacional [MEN]. (2006). Estándares básicos de competencias, en lenguaje, matemáticas, ciencias y ciudadanas. Recuperado de: http://www.mineducacion.gov.co/cvn/1665/article-116042.html
  19. Morales, L. (2002). Las matemáticas en el antiguo Egipto. Apuntes de historia de las matemáticas 1(1), 5-13. Recuperado de: http://www.mat.uson.mx/depto/publicaciones/apuntes/pdf/1-1-1-egipto.pdf
  20. Moreira, P. & Comiti, C. (1994). Difficultés rencontrées par des élèves de cinquième en ce qui concerne la dissociation aire/périmètre pour des rectangles, Petit x 34, 5-29. Recuperado de: http://www-irem.ujf-grenoble.fr/revues/revue_x/fic/34/34x1.pdf
  21. Noda, A., Bruno, A., González, C., Moreno, L., & Sanabria, H. (2012). Suma y resta mediante el uso de una pizarra digital en alumnado con Síndrome de Down. Unión, Revista Iberoamericana de Educación Matemática. (30), 15-40. Recuperado de: http://www.fisem.org/www/union/revistas/2012/30/Archivo_7_de_volumen_30.pdf
  22. Noda, P., & Bruno, A. (2010). Operaciones básicas en alumnos con Síndrome de Down. Revista PNA, 4 (4), 143-159. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3704023 DOI: https://doi.org/10.30827/pna.v4i4.6161
  23. Ortega, J. (2008). Síndrome de Down: contenidos matemáticos mediados por ordenador. Revista Iberoamericana de Educación Matemática, 16, 85-105. Recuperado de: http://www.fisem.org/www/union/revistas/2008/16/Union_016_010.pdf
  24. Ramírez, D. (2004). Propuesta didáctica para potenciar el desarrollo de habilidades relacionadas con la comprensión lectora en adolescentes con Síndrome de Down. Revista Española sobre la Discapacidad Iintelectual, 35 (3) 211. 49-81. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=981837
  25. Rogalski, J. (1979). Quantités physiques et structures numériques. Mesures et quantifcation: les cardinaux finis, les longeurs, surfaces et volumes. Bulletin de l'apmep. 320, 563–586. Recuperado de: http://www.scielo.org.mx/scieloOrg/php/reflinks.php?refpid=S1665-2436200700010000300044&pid=S1665-24362007000100003&lng=en
  26. Ruiz-Rodríguez, E. (2003). Adaptaciones curriculares individuales para los alumnos con síndrome de Down. Revista Síndrome de Down, 20, 2-11. Recuperado de: http://www.downcantabria.com/articuloE8.htm
  27. Ruiz-Rodríguez, E. (2013). Cómo mejorar la atención de los niños con síndrome de Down. Revista Síndrome de Down, 30 (2) 63-75. Recuperado de: http://www.downcantabria.com/revistapdf/117/63-75.pdf
  28. Vigotsky, L. (1979). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona, España: Crítica.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 

You may also start an advanced similarity search for this article.