Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Understanding School Violence in Colombia

Abstract

The article presents a state of art of Colombian studies on school violence published from the country's education faculties. It offers a historical overview of the emergence of research on the issue of school violence from the national, Latin American, and global context, with a description of the trends and approaches that have predominated in the analysis of the problem, and a state of the debate that questions the process of theoretical construction of the concept of school violence. The period of inquiry spans from the 90s. Methodologically, the proposal was oriented to investigate the research on school violence carried out from the faculties of education that responds to the epistemological and political interest of the question about violence in school. In addition to constructing a balance of the state of the question, the article raises new research problems derived from knowledge about the intellectual production of a specific topic in the educational field. It is especially located in the question of the subjects and the constitution of subjectivities from what is said about the school, the students, and the violence. The article concludes that school violence became a problem from the political speech and from there it was located in the school. There is still an unresolved epistemological void around the concept of school violence. The distance between the concepts of violence and school united in the category of school violence may be generating important contradictions between educational designs for conflict resolution and educational strategies for peace at school.

Keywords

concept, discourse, peace education, school, violence

PDF (Español) XML (Español)

References

Abramovay, M. (2005). Violencia en las escuelas: un gran desafío. Revista Iberoamericana de Educación, (38), 53-66

Abramovay, M. (2015). Violencia en las escuelas. Hacia la inclusión de los jóvenes en la construcción colectiva de estrategias de prevención. Diálogos del SITEAL. http://archivo.siteal.iipe.unesco.org/sites/default/files/siteal_dialogo_miriam_abramovay.pdf

Alamilla, Á. (2018). Violencia Escolar Interpersonal en una escuela primaria multigrado de la comisaria de Santa Gertrudis Copó. Tesis de maestría, Universidad Autónoma de México, México. https://repositorio.unam.mx/contenidos/violencia-escolar-interpersonal-en-una-escuela-primaria-multigrado-de-la-comisaria-de-santa-gertrudis-copo-69612?c=rmMXvP&d=false&q=*:*&i=1&v=1&t=search_0&as=0

Álvarez, N. (2017). La violencia escolar en perspectiva histórica. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 15 (2), 979-990

Anzaldúa, R. (2017). Entramados sociales de violencia escolar, México: Universidad Pedagógica Nacional – Horizontes Educativos

Artavia, J. (2012). Manifestaciones de violencia, explicita o evidente durante el desarrollo del recreo escolar. Revista Actualidades investigativas en educación, 12 (2). 1-29

Becker, K. y Kassouf, A. (2016). Violência nas escolas públicas brasileiras: uma análise da relação entre o comportamento agressivo dos alunos e o ambiente escolar. Minas Gerais: Nova economia, 26 (2), 653-677. https://doi.org/10.1590/0103-6351/2591

Bourdieu, P. y Passeron, J. (2018). La Reproducción, Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. Argentina. Siglo XXI

Camargo, M. (1997). Violencia escolar y violencia social. Quinto congreso nacional de prevención y atención al maltrato infantil, Ponencia, Universidad Pedagógica Nacional

Cañón, L. (2013). Violencia y Educación. Memorias del Coloquio internacional sobre educación, pedagogía y didáctica: Problemas contemporáneos. Bogotá: Universidad Distrital Francisco José de Caldas. pp. 89-99.

Carias, C. (2015). La violencia escolar entre iguales en el aula de clase: Una perspectiva desde la educación en Derechos Humanos. Revista Paradigma, 20 (32), 53-76

Castiblanco, L. (2015). La escuela: escenario de conflicto y violencia. Bogotá. Repositorio Universidad Santo Tomás

Charlot, B. (2008). La violencia en la escuela: Cómo abordan esa cuestión los sociólogos franceses. En: La relación con el saber, formación de maestros y profesores, educación y globalización. Porto Alegre. Ediciones Trilce

Chaux, E., Bustamante, A., Castellanos, M., Jiménez, M., Nieto, A., Rodríguez, G., Blair, R., Molano, A., Ramos, C., y Velásquez, A., (2008). Aulas en paz: 2. Estrategias pedagógicas. Revista Interamericana de Educación para la Democracia, 1 (2), 123-145

Chaux, E. y Velásquez, A. (2008). Violencia en los colegios de Bogotá: contraste internacional y algunas recomendaciones. Revista Colombiana de Educación, (55), 14-37

Chávez, M. (2017). Violencia escolar desde la perspectiva infantil en el altiplano mexicano. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 22 (74), 813-835

Chuquilin, J y Zagaceta, M. (2017). La violencia en las escuelas desde la perspectiva de sus actores. El caso de una escuela de secundaria de la ciudad de México. Revista Educación, Universidad de Costa Rica, 41 (2), e21751

Cuervo, E. (2015). Violencia directa en los currículos de instituciones educativas emplazadas en contextos de conflicto armado. Tesis de Doctorado Universidad de Valencia, España. http://roderic.uv.es/handle/10550/42607

Cuervo, E. (2016). Exploración del concepto de violencia y sus implicaciones en educación. Revista política y cultura, (46), 77-97.

Da Silva, T. y Moura, L. (2018). Propostas atuais de intervenção em violência escolar: Uma revisão da produção científica. Universidad Nacional de Mar del Plata. http://www.seadpsi.com.ar/revistas/index.php/pep/article/view/346/pdf

Delgado, N. (2015). Manifestaciones de violencia escolar. Diferentes Formas de Violencia que se dan en los Estudiantes de ciclo tres (3) del Colegio Gabriel Betancourt Mejía, así como las Percepciones de la Comunidad Educativa en General Sobre sus Causas, Implicaciones y Estrategias de Prevención e Intervención. Tesis de maestría Universidad Pedagógica Nacional. http://repositorio.pedagogica.edu.co/bitstream/handle/20.500.12209/852/TO-18704.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Duran, A. (2015). Percepción de los adolescentes escolarizados sobre las dimensiones de la conducta violenta en la escuela. Tesis de Maestría Universidad Santo Tomás, Bogotá. https://repository.usta.edu.co/bitstream/handle/11634/511/Percepcion%20de%20los%20adolescentes%20escolarizados%20sobre%20las%20dimensiones%20de%20la%20conducta%20violenta%20en%20la%20escuela.pdf?sequence=1

Forero, F. (2015). La violencia Escolar Como Problema Público: Construcción social, Discurso oficial y Trayectorias juveniles. Tesis Doctoral, Universidad Distrital Francisco José de Caldas. http://repository.udistrital.edu.co/bitstream/11349/4420/1/ForeroLondo%C3%B1oF, ernando2016

Gallego, C. y Mena, A. (2016). Instituciones educativas como espacios protectores de niños y niñas escolarizados frente a la violencia escolar. Tesis de maestría, Universidad Pedagógica Nacional

García, M. y Ascensio, C. (2015). Bullyng y violencia escolar: diferencias, similitudes, actores, consecuencias y origen. Revista Intercontinental de Psicología y educación, 17 (2), 9-38

Gómez M. y Zemelman, H. (2006). La labor del Maestro, Formar y Formarse. México D.F., Ed. Pax México

Gómez, S. y Barrios, A. (2009). De la violencia a la convivencia en la escuela. Revista Complutense de Educación, 20 (1), 205-227

González, Roberto. (2017). Violencia Escolar: Su nombre es legión. En: Entramados Sociales de Violencia Escolar. México. Horizontes Educativos, 71-90.

Jacinto, M. y Aguirre, D. (2014). Violencia escolar en México: Construcciones sociales e individuales, generadoras de violencia en la escuela secundaria. Revista El cotidiano, (186), 35-44

Jiménez, A. (2006). El Estado del Arte en la Investigación en las Ciencias Sociales. En: La Practica Investigativa en Ciencias Sociales, Universidad Pedagógica de Colombia. Bogotá. Clacso. http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/ar/libros/colombia/dcsupn/practica.pdf

Olweus, D. (1987). Aggression in the Schools: Bullies and Whipping Boys. Noruega. Hemisphere Publishing Corporation.

____ . (1998). Conductas de acoso y amenaza entre escolares. Madrid. Ediciones Morata.

Torres, A. y Jiménez, A. (2006). La construcción del objeto y los referentes teóricos en la investigación social. En: La práctica investigativa en ciencias sociales. Bogotá. Departamento de Ciencias Sociales, Universidad Pedagógica de Colombia. Clacso. http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/ar/libros/colombia/dcsupn/practica.pdf

Lozano, E. y Robayo, A. (2016). En búsqueda de los espacios no reclamados del colegio Pablo de Tarso. Tesis de Maestría, Universidad de los Andes. Bogotá. https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstream/handle/1992/13488/u722569.pdf?sequence=1

Magendzo, A., Toledo, M. y Gutiérrez, V. (2013). Descripción y análisis sobre la ley de violencia escolar: Dos paradigmas antagónicos. Revista Estudios Pedagógicos, 39 (1), 377-391.

Pacheco, B. (2018). Violencia escolar: la perspectiva de estudiantes y docentes. Revista Electrónica de Investigación, 20 (1), 112-121

Ramírez-López, C. y Arcila-Rodríguez, W. (2013). Violencia, conflicto y agresividad en el escenario escolar. Revista Educ, 16 (3), 411-429

Sierra, C. (2016). La alteridad: Una construcción social desde la escuela bajo una perspectiva de violencia escolar en estudiantes de ciclo tres del colegio La Amistad. Tesis de Maestría Universidad Pedagógica de Colombia. http://repositorio.pedagogica.edu.co/bitstream/handle/20.500.12209/1054/TO-19889.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Toledo, M., Guajardo, G., Miranda, C. y Pardo, I. (2018). Propuesta triádica para el estudio de la violencia escolar. Revista Cinta Moebio, (61), 72-79. https://doi.org/10.4067/S0717-554X2018000100072

Valencia, F. (2003). Conflicto y Violencia Escolar en Colombia. Lectura breve de algunos materiales escritos. Revista científica Guillermo de Ockham, 7 (1), 29-41

Varela, R., Ávila, M., y Martínez, Belén. (2013). Violencia escolar: un análisis desde los diferentes contextos de interacción. Revista Intervention Psychosocial, 22 (1), 25-32

Walsh, C. (2013). Pedagogías Decoloniales, practicas insurgentes de (re)existir, y (re)vivir. Quito: ABYA YALA. Tomo 1

Zemelman, H- (2004). Historia y Autonomía en el Sujeto. Hidalgo. Universidad Pedagógica Nacional. http://biblioteca.clacso.edu.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?e=d-11000-00---off-0mx%2FmxZz-038--00-1----0-10-0---0---0direct-10---4-------0-0l--11-es-Zz-1---20-about---00-3-1-00-0--4----0-0-01-00-0utfZz-8-00&a=d&c=mx/mx-038&cl=CL1.2&d=HASH1a45ef5112342525ac0f2b

Zemelman, H. (2010). Sujeto Política y Educación. Bogotá. Universidad Nacional de Colombia. [video conferencia]. https://www.youtube.com/watch?v=Vpgrbw70RAg

Zemelman, H. (2004). Pensar teórico, pensar epistémico: Los retos de las Ciencias Sociales Latinoamericanas. Instituto de Pensamiento y Cultura en América Latina, México. https://repository.unad.edu.co/bitstream/10596/5564/1/Documento7.pdf

Downloads

Download data is not yet available.