Critical Reading from Socially Relevant Problems
Abstract
This document presents a classroom experience with the purpose to develop critical reading level in eleventh grade students, through a teaching unit in the area of Political Science and Economics, through socially relevant problems. The work was done under the qualitative descriptive approach and the sample was formed by 20 students of the eleventh grade from Colegio Nuestra Señora de la Concepción. The initial instrument showed that most of the students present difficulties in the critical reading level since, in the contextual reading, they only have an approach to the explanation of the sociocultural character of the text; at the inferential reading, they they show difficulties, because they focus on the relationship with their previous knowledge and they do not go beyond the text. At the intertextual reading, they present an absence of it, because their reasoning only presents evocations of established facts from their cultural knowledge and everyday life, they do not go beyond what the author says. The classroom performed a didactic unit in which four sequences were proposed. These sequences intend to develop critical reading. They included continuous and discontinuous texts, in which some socially relevant problems were approached. After the intervention, students achieved a moderate progress in some of the skills of contextual reading and inferential reading, but, at intertextual reading, the students achieved a slight progress. On the other hand, the work shows that the implementation of texts about socially relevant problems articulated to academic contents of different areas, generates a high degree of motivation in students.
Keywords
contextual reading, critical reading, inferential reading, intertextual reading, socially relevant problem
References
Baquerizo, C. (2013). Aplicación de lectura crítica en los procesos de enseñanza - aprendizaje para los estudiantes de segundo año especialización lengua y literatura [Tesis de Maestría]. Universidad de Guayaquil, Ecuador.
Behar, D. (2008) Metodologia de la investigacion. https://es.scribd.com/doc/215401918/metodologia-de-la-investigacion-daniel-s-behar-rivero
Blaxter, L., Hughes, Ch., y Tight, M. (2000). Cómo se hace una investigación. Gedisa.
Briones, G. (1988). Métodos y técnicas de investigación avanzada aplicadas a la educación y a las ciencias sociales. Epistemología y metodología de la investigación social: Teoría. Corporación Editorial Universitaria de Colombia.
Bunge, M. (1983). La ciencia. Su método y su filosofía. Ediciones Siglo Veinte.
Carlino, P. (2004). El proceso de la escritura académica: Cuatro dificultades de la enseñanza universitaria. Educere, 8 (26), 321-327
Cassany, D. (1999). Construir la escritura. Paidós.
Cassany, D. (2003). Aproximaciones a La Lectura Crítica: Teoría Ejemplos y Reflexiones. Revista Tarbiya, 32, 113-132. https://doi.org/10.5007/2175-795x.2010v28n2p353
Cassany, D. (2004). Explorando las necesidades actuales de comprensión. http://www.xtec.cat/~ilopez15/materials/comprensiolectora/explorandonecesidadesctualesdecomprension.pdf
Cassany, D. (2006). Leer tras las líneas. Sobre la lectura contemporánea. Barcelona: Ediciones Anagrama.
Cassany, D (2009). 10 claves para enseñar a interpretar. https://www.researchgate.net/publication/292407047_10_claves_para_aprender_a_interpretar
Cassany, D. (2009). Leer, comprender e interpretar en EFE en línea. En: XX Congreso Internacional de la Asociación para la Enseñanza del Español como Lengua Extranjera (ASELE).
Cassany, D. y Castellà, J. (2010). Aproximación a la literacidad crítica. Perspectiva, Florianópolis, 28 (2), 353-374
Cerda, H. (2000). La creatividad en la ciencia y en la educación. Editorial Magisterio. Aula Abierta.
Cruz, J. (2015). Comprensión Lectora Basada en Evidencias. https://clbe.wordpress.com/about/
Gasca, M. (2010). Desarrollo de la literacidad critica en internet en estudiantes mexicanos de Bachillerato. En: Congreso Internacional Europa/América Latina ATEI. Alfabetización mediática y culturas digitales.
Hawes, G. (2003). Pensamiento crítico en la formación universitaria [Documento de Trabajo]. Proyecto Mecesup TAL 0101. Instituto de investigación y Desarrollo Educacional de la Universidad de Talca.
Herrera, A. y Villalba, A. (2012). Procesos de Lectura Crítica, Mediación Pedagógica para propiciar el Desarrollo de Habilidades de Pensamiento Crítico en estudiantes universitarios [Tesis de Maestría]. Universidad de Sucre, Colombia.
Icfes. (2013). Módulo de Lectura Crítica Saber Pro. 2013-1. http://www.tecnar.edu.co/sites/default/files/pdfs/M%C3%B3dulo-LECTURA%20CRITICA.pdf
Jouini, K. (2005). Estrategias inferenciales en la comprensión lectora. En: Glosas Didácticas. No. 13. https://www.um.es/glosasdidacticas/GD13/GD13_10.pdf
Krause, M. (1995). La investigación cualitativa. Un campo de posibilidades y desafíos. Revista Temas de Educación, 7, 19-39
Kurland, D. (2005). Lectura crítica versus pensamiento crítico. http://eduteka.icesi.edu.co/articulos/lectura-critica-pensamiento-critico
Madero, I. y Gómez, L. (2013). El Proceso de Comprensión Lectora en Alumnos de Tercero de Secundaria. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 18 (56), 113-139
Medelius, P. y Mejía M. (2012). Las estrategias de enseñanza y la comprensión lectora de los alumnos del primer grado de educación secundaria en el área de comunicación de la 125 I. E. “Pedro A. Labarthe” del distrito de la Victoria – 2010 [Tesis de maestría]. Universidad César Vallejo, Perú.
Ministerio de Educación Nacional. (2006). Estándares Básicos de Competencias en Lenguaje, Matemáticas, Ciencias y Ciudadanía. Guía sobre lo que los estudiantes deben saber y saber hacer con lo que aprenden. Revolución Educativa. Colombia Aprende. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-340021_recurso_1.pdf
Oliveras, B. y Sanmartí, N. (2009). La lectura como medio para desarrollar el pensamiento critico. En: 8ª convención nacional y 1ª internacional de profesores de ciencias naturales
Paul, R. y Elder, L. (2003). La mini guía para el pensamiento crítico, conceptos y herramientas. https://www.criticalthinking.org/resources/PDF/SP-ConceptsandTools.pdf
Pérez Bautista, S. Y., Ardila Medina, C. P. y Villamil Moreno, H. (2014). La lectura crítica en Internet en la educación Media. Actualidades Pedagógicas, (63), 83-98. https://doi.org/10.19052/ap.2669
Ramírez, E. (2013). La experiencia de la lectura: Estudios sobre literatura y formación. Investigación bibliotecológica, 27(59), 207-211
Sabino, C. (1998). Cómo hacer una tesis y elaborar todo tipo de escritos. Lumen Humanitas.
Sanchez, C. y Maldonado, M. (2008). Comprensión de lectura y metacognición en jóvenes, una herramienta para el éxito de la comprensión lectora [Tesis Pregrado]. Universidad Colegio Mayor de Nuestra Señora del Rosario, Colombia
Sanmartí, N. (2011). Leer para aprender ciencias. leer.es Investigar. https://leer.es/documents/235507/242734/art_prof_eso_leerciencias_neussanmarti.pdf/b3507413-ca58-4a00-bf37-c30c619b627f
Sardá, A., Márquez, C. y Sanmartí, N. (2006). Cómo promover distintos niveles de lectura de los textos de ciencias. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 5(2), 290-303
Serrano, M. (2008) El desarrollo de la comprensión crítica en los estudiantes universitarios. Revista Educere, 12 (42), 505-514
Serrano de Moreno, S. y Madrid de Forero, A. (2007). Competencias de lectura crítica. Una propuesta para la reflexión y la práctica. Acción Pedagógica, (16), 58-68
Silva, C. y Amache, G. (2010). Actividades pedagógicas alternativas para mejorar las estrategias de metacomprensión de textos escritos de niños de sexto grado en la Institución Educativa N° 50696 “Acpitán” - Ccoyllurqui Cotabambas- Apurímac [Tesis Maestría]. Universidad Cesar Vallejo, Perú
Zárate, A. (2015). El uso de las preguntas de comprensión crítica en los libros de texto. Foro de Educación, 13(19), 297-326. https://doi.org/10.14516/fde.2015.013.019.013
Zenteno, G. (2016). La literacidad critica y el desarrollo de habulidades de lecto – escritura. Revista Digital A&H, (5), 11-20