Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Parents in the Educational Management of Rural Schools

Abstract

As a permanent process of qualification in education, educational management addresses different aspects of the daily life of an educational establishment; therefore, it requires the contribution of all the actors that make it up. The article aims to reflect the role of parents as agents of educational management in rural school institutions in Colombia, looking to promote alternative views that recognize their contribution to improve the quality of education and the development of influence communities. For this, documents indexed in Google Academic, Dialnet, Redalyc, Latindex, Scielo, were analyzed through some searchers as: rural education, parent-school relationship, parent participation, and educational management. Considering the difficulties faced by institutions in rural contexts, parents could play a valuable role in consolidating actions that contribute to improve the quality of educational processes. In the country, the Ministry of National Education proposes to the Institutions to manage their improvement processes by articulating the members of the Educational Community, granting them the role of agents in the process, due to when linking; they contribute to the mobilization of actions promoted by the schools. However, the research on educational management in these contexts, allows to establish that rural education is being studied from its deprivations and has focused on managers and teachers where parents seen as external agents and with very low participation in the various activities that take place inside the establishments. In this way, both the family and the school continue to represent the axes of socialization of boys and girls that must be redefined from the current conditions that characterize rural contexts, to achieve more coherent and pertinent educational processes to the rural community’s needs.

Keywords

parent participation, parent role, parent school relationship, rural education, school management

PDF (Español) XML (Español)

References

  1. Aguirre, P., Gajardo, T., Muñoz, M. (2017). Construcción de identidad de la niñez en contextos de ruralidad en la comuna de Concepción, Chile. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 15 (2), 893-911. https://doi.org/10.11600/1692715x.1520722112016
  2. Álvarez, E., Usuga, S. (2017). Participación de las famlias y/o cuidadores en el proceso de aprendizaje de lectoescritura de los niños y niñas de los grados primero y segundo del Colegio Adventista Simón Bolívar. Bello (Trabajo de grado). Corporación Universitaria Minutos de Dios, Colombia. http://hdl.handle.net/10656/6093
  3. Arasanz, M., Ladrón de Guevara. (2016). Análisis de la escuela y la familia: ideas para compartir el proceso educativo. REXE. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 15 (28), 197-208. https://doi.org/10.21703/rexe.20162819720811
  4. Areche, Z. (2013). La gestión institucional y la calidad en el servicio educativo según la percepción de los docentes y padres de familia del 3°, 4° y 5° de secundaria del Colegio “María Auxiliadora” de Huamanga-
  5. Ayacucho (Tesis de Mestría). Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Perú. https://hdl.handle.net/20.500.12672/4011
  6. Bertel, N., Viloria, E., Sánchez, B. (2019). Tendencias de investigación en los posgrados de gestión educativa en América Latina. Educación y Educadores 22(2), 215-233. https://doi.org/10.5294/edu.2019.22.2.3
  7. Cárdenas, V., Pinzón, R., Reina, C. (2018). Atención integral a la primera infancia: contexto rural cincelada Santander (Trabajo de grado). Corporación Universitaria Minuto de Dios, Colombia. http://hdl.handle.net/10656/6389
  8. Ccahuana, C. (2018). Participación de los padres de familia en la gestión educativa de la I.E. María Inmaculada - Huancayo (Tesis de Maestría). Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle, Perú. http://repositorio.une.edu.pe/handle/UNE/3184
  9. Carreri, A., González, R., (2017). La educación rural en Colombia: experiencias y perspectivas. Praxis Pedagógica, 16(19), 79-89. https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.16.19.2016.79-89
  10. Carrillo, E., Civís, M., Blanch, T., Longás, E., Riera, J. (2018) Condicionantes del éxito y fracaso escolar en contextos de bajo nivel socioeconómico. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 2(E1), 75-94. https://doi.org/10.21703/rexe.Especial2_201875944
  11. Castañeda Guerrero, I. E., Peña Cardona, G. E. (2019). Componentes y percepciones de la educación rural en la investigación científica y sus implicaciones (Trabajo de Grado). Universidad de La Salle, Colombia. https://ciencia.lasalle.edu.co/lic_lenguas/859
  12. Cerletti, L. (2010). Familias y escuelas: aportes de una investigación etnográfica a la problematización de supuestos en torno a las condiciones de escolarización infantil y la categoría familia. Intersecciones en Antropología, 11, 185-198
  13. Contreras, S, Ramírez, M. (2009). La escuela rural desde la mirada de padres y madres. Paradígma, 30(1), 87-102
  14. Cruzata, M., Rodríguez, Z. (2016). La gestión en las instituciones educativas: enfoques, modelos y posiciones teóricas y prácticas. Revista Gobierno y Gestión Pública, 3(1), 1-10
  15. Díaz, J. A. (2013). Calidad educativa: un análisis sobre la acomodación de los sistemas de gestión de la calidad empresarial a la valoración en educación. Tendencias pedagógicas, (21), 177-194
  16. Egido, G., Bertran, T. (2017). Prácticas de colaboración familia-escuela en centros de éxito de entornos desfavorecidos. Revista Interuniversitaria, (29), 97-110. https://doi.org/10.7179/psri_2017.29.07
  17. Espitia, C., Montes, R. (2009). Influencia De La Familia En El Proceso Educativo De Los Menores Del Barrio Costa Azul De Sincelejo (Colombia). Investigación & Desarrollo, 17(1), 84-105
  18. Fúnez, F. (2014). La gestión escolar y la participación de los padres de familia en el proceso educativo de sus hijos (Tesis Mestría). Universidad Pedagógica Nacional Francisco Morazán, Honduras. http://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmcd81b3
  19. Garreta, J. (2015). La comunicación familia-escuela en Educación Infantil y Primaria. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 8(1), 71-75
  20. Herrera, T., Buitrago, B. (2015). Educación rural en Boyacá, fortalezas y debilidades desde la perspectiva del profesorado. Praxis & Saber, 6(12), 169-190. https://doi.org/10.19053/22160159.3768
  21. Ledesma, C., Torres, C., Sanchez, D. (2020). Gestión comunitaria educativa en un contexto de enseñanza no presencial por la emergencia sanitaria. Llamkasun, 1(3), 2-18. https://doi.org/10.47797/llamkasun.v1i3.19
  22. Llevot, N. Bernard, O. (2015). La participación de las familias en la escuela: factores claves. Revista de la Asociación de la Sociología de la Educación, 8(1), 57-60
  23. Ministerio de Educación Nacional. (1994). Ley 115 de 1994. Ley General de Educación y Desarrollos Reglamentarios. Bogotá D.C.
  24. Ministerio de Educación Nacional, (2012). Manual para la Formulación y ejecución de planes de educación rural. Calidad y equidad para la población de la zona rural. Bogotá D.C.
  25. Ministerio de Educación Nacional. (2015). Colombia territorio rural: apuesta por una política educativa para el campo. Bogotá D.C.
  26. Ministerio de Educación Nacional. (2018). Plan Especial de Educación Rural: Hacia el desarrollo rural y la construcción de paz (Borrador). Bogotá D.C.
  27. Miranda, C. (2011). Nueva ruralidad y educación en américa latina retos para la formación docente. Revista de Ciencias Sociales, I-II(131-132), 89-113. https://doi.org/10.15517/rcs.v0i131-132.3896
  28. Miranda, B. (2016). La gestión directiva: un concepto construido desde las comprensiones de los directivos docentes de las escuelas públicas bogotanas. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 7(13), 562-589. https://doi.org/10.23913/ride.v7i13.245
  29. Mitchell, N. (2007). School-Family-Community Partnerships: Strategies for School Counselors Working with Caribbean Immigrant Families. Professional School Counseling, 10(4), 399-409. https://doi.org//10.1177/2156759X0701000413
  30. Moreno, A., Bermúdez, S., Ramos, P., Mora, P., Torres, D. (2016). Social representations of teachers on family and their role in school. Encuentros, 14(1), 119-138. https://doi.org/10.15665/re.v14i1.673
  31. Navarro, S. (2019). Estrategias de gestión educativa para fortalecer la participación de los padres de familia en la Institución Educativa N°0180 Bellavista (Tesis de Doctorado). Universidad César Vallejo, Perú. https://hdl.handle.net/20.500.12692/37456
  32. Núñez, F., Porras-Cruz, L., Cárdenas-Soler, R. (2021). Empatía y educación en la infancia y la niñez: un estado actual de la cuestión. Pensamiento y Acción, (31), 74-90. https://doi.org/10.19053/01201190.n31.2021.12569
  33. Ocampo. J. A. (2014). Misión para la transformación del campo: Marco conceptual de la Misión para la Transformación del Campo. Departamento Nacional de Planeación. Bogotá D.C.
  34. Ospina, H., Alvarado, S., Botero, P., Patiño, J., Cardona, M. (2012). Experiencias alternativas de acción política con participación de jóvenes en Colombia. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 10(1), 705-711
  35. Ortega, A., Cárcamo, V. (2018). Relación familia-escuela en el contexto rural: miradas desde las familias. Educación, 27(52), 81-97. https://doi.org/10.18800/educacion.201801.006
  36. Páez Martínez, R. M. (2015). Familia y escuela: una alianza necesaria en la gestión escolar. Revista Iberoamericana de Educación, 67, 159-180. https://doi.org/10.35362/rie670228
  37. Padilla, M., Gomez, L., Meneces, D., Cruz, L. (2017). La Gestion Educativa. Mexico: Calameo. https://es.calameo.com/read/00541659046121d491027
  38. Paucar, M. (2017) Los Agentes Del Currículo y La Gestión Pedagógica En Las Instituciones Educativas Del Distrito De Ibefria – Ugel Tahuamanu Región Madre De Dios (Tesis de Maestría). Universidad Nacional De Educación Enrique Guzmán y Valle, Perú. http://repositorio.une.edu.pe/handle/UNE/1980
  39. Pino, M., Castaño, G. (2019). Calidad educativa, a propósito de la gestión comunitaria en nueve establecimientos educativos de Medellín: 2010 a 2013. Revista Colombiana de Educación, 1(77), 129-150. https://doi.org/10.17227/rce.num77-4925
  40. Ramos, I. (2016). Participación de los padres de familia y su influencia en la gestion institucional de las instituciones educativas del nivel inicial Ugel - Chanchis - Cusco 2015 (Tesis de Mestría), Universidad Andina Nestor Caseres Velasquez, Perú. http://repositorio.uancv.edu.pe/handle/UANCV/776
  41. Rico, M. (2016). La gestión educativa: Hacia la optimización de la formación docente en la educación superior en Colombia. Sophia, 12(1), 55-70. https://doi.org/10.18634/sophiaj.12v.1i.445
  42. Rizzi, L. (2018). Impacto del contexto en la relación familia-escuela. Anuario Digital de Investigación Educativa, 2018 (1), 316-330
  43. Romero, V., Santa, M. (2021). Factores que intervienen en la gestión educativa. Revista Varela, 21(58), 77-85
  44. Sánchez, C., Hernández, B., López, G. (2019). Las escuelas del río: una lectura del Plan Especial de Educación Rural. Revista de la Universidad de La Salle, (79), 111-130. https://doi.org/10.19052/ruls.vol1.iss79.6
  45. Santana, L., Reininger, T. (2018). El involucramiento familiar en el marco de la relación Familia-Escuela. Un análisis desde el Equipo de Gestión Escolar en una Escuela Municipal chilena. Comunitaria. Revista Internacional de Trabajo Social y Ciencias Sociales, 0(14), 55-74. https://doi.org/10.5944/comunitania.14.4
  46. Sauras P. (2000). Escuelas Rurales. Revista de Educación., (322), 29-44
  47. Segura, G., Torres, H. (2020). Educación rural e inclusión social en Colombia. Reflexiones desde la matriz neoliberal. Plumilla Educativa, 25(1), 71-97. https://doi.org/10.30554/pe.1.3831.2020
  48. Sepúlveda, R., Gallardo, G. (2011). La escuela rural en la sociedad globalizada: nuevos caminos para una realidad silenciada. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 15(2), 141-153
  49. Shana, H., Gross, J., Banning, M. (2015). Fostering Family–School and Community–School Partnerships in Inclusive Schools: Using Practice as a Guide. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 40(3), 227-239. https://doi.org/10.1177/1540796915594141
  50. Tamariz, L., Jorge, E. (2013). Participación de los padres de familia en la gestión educativa institucional (Tesis de Maestría). Pontificia Universidad Católica de Perú, Perú. http://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/handle/20.500.12404/4641
  51. Vélez, R. (2009). La relación familia-escuela como alianza. Aproximaciones a su comprensión e indagación. Revista Educación, Innovación y Tecnología, 3(6), 1-15.
  52. Zabala, B., Castañeda, F. (2014). Fenomenología de agencia y educación. Notas para el análisis del concepto de agencia humana y sus proyecciones en el ámbito educativo. Magister, 26(2), 98-104. https://doi.org/10.1016/s0212-6796(14)70024-6

Downloads

Download data is not yet available.