Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Musichology and Structural Analysis of Music. Reflexions and Pontis of Encounter

Abstract

This paper proposed here corresponds to the results of the development of the first phase of the research project "Fonoteca de la Banda Sinfónica de Vientos de Boyacá". In which, the need to restore the sound archive of the assembly is raised based on advances made in the preservation of existing documentary material. Therefore, to address a search and systematization of sound information, it was necessary, initially, to detail the importance of musicology and musical analysis, as tools that contribute to the preservation of the cultural legacy. In this way, it seeks to present a theoretical approach to the concept of musicology and how it has contributed, as a discipline of musical theory, to the historical and contextual study of society and culture, through the explanation and analysis of musical compositions arising in the different moments of human history.

As a working element of musicology, musical analysis is presented, an exercise that covers aspects such as origin, history, and political-social environment, in a global framework of the work, as well as how the author or composer manages to condense these episodes into a single musical piece based on subjective and objective aspects. The instrumental interpretation of works varies according to whether they are arranged for soloists or groups, about to with concerning the elements of a musicological and philosophical type that integrate them, and that from the point of view of musical analysis would have to be known to the interpreter. This phase of research is entirely hermeneutical theoretical since the whole approach is subject to the concepts of musical analysis and musicology, and the experiences that researchers have carried out in this field.

Keywords

aesthetics, musical analysis, musicology, philosophy

PDF (Español) XML (Español)

References

Acuña, P. (2012). La relación de la música con la filosofía: a propósito de jean Sibelius: Opera prima. http://opera-carissima.blogspot.com/2012/05/la-relacion-de-la-musica-con-la.html

Cárdenas-Soler, R., Martínez-Chaparro, D. (2015). El paisaje sonoro, una aproximación teórica desde la semiótica. Revista investigación, desarrollo e innovación, 5(2), 129-140. https://doi.org/10.19053/20278306.3717

Cataldo, G. (2012). Música y subjetividad Hegel y las concepciones románticas de la música. Anales del Seminario de Historia de la Filosofía, 29(2), 593-608. http://dx.doi.org/10.5209/rev_ASHF.2012.v29.n2.40701

Cook, N. (1987). A guide of musical analysis. Oxford University Press

Dorian, F. (1950). Historia de la música a través de su ejecución. Impulso SRL

Espiña, Y. (1996). La música en el sistema filosófico de Hegel. Anuario Filosófico, 29, 53-69. http://hdl.handle.net/10171/503

Fallon, R. (2016). Messiaen Perspectives 2: Techniques, Influence and Reception. Routledge

Flórez, C. (2018). El archivo musical de Luis Ángel de Zulategi: Una composición archivística según los valores secundarios. Revista del Departamento de Música - Grupo de investigación en Estudios musicales, 10, 37-54. https://doi.org/10.17230/ricercare.2018.12.2

García, J. D. (2017). “Musicología musical”: la música y el sonido como medios de investigación crítica. El oído pensante, 5(1), 1-25

Grebe, M. (1991). Aportes y limitaciones del Análisis Musical en la Investigación Musicológica y Etnomusicológica. Revista Musical Chilena, 45(175), 10-18

Gutiérrez-Torres, A., Palencia, R., Cárdenas-Soler, R. (En prensa). El archivo musical documental. Subjetivaciones y aportaciones al sujeto cultural. Praxis y Saber.

Hernández, A. (2012). La música y su concepción filosófica. El Tiempo

Llacer, F. (2001). Guía analítica de formas musicales para estudiantes. Real Musical.

López-Cano, R. (2007). Musicología manual del usuario. Texto didáctico. https://bvhumanidades.usac.edu.gt/items/show/1929

Mandolini, R. (2016). Semiología musical y musicología: aportes de la filosofía de La complejidad. Panambí, (2), 27-46. https://doi.org/10.22370/panambi.2016.2.531

Morin, E. (2008). El método V: Las ideas. Cátedra

Nagore, M. (2004). El análisis musical: entre el formalismo y la hermenéutica. Revista Músicas al Sur, (1), 1-12

Palencia, R. (2016). Historia de la Escuela Superior de Música de Tunja. Editorial Jotamar Ltda

Reyes, A. (2016). Los acervos de documentos musicales. ¿Libros raros, libros especiales? Investigación bibliotecológica, 30(70), 129-163. http://dx.doi.org/10.1016/j.ibbai.2016.10.007

Roca-Arencibia, D. (2013). El análisis auditivo y el análisis orientado a la interpretación según la metodología IEM [Tesis Doctoral]. Universidad de las Palmas de Gran Canaria, España

Rowell, L. (1999). Introducción a la filosofía de la música. Antecedentes históricos y problemas estéticos. Gedisa Editorial

Royo-Abenia, A. (2006). El análisis como herramienta en la interpretación de la guitarra. LEEME, (17), 1-22.

Toasura, D., Acuña, D. (2020). El compositor y su obra: a propósito del catálogo de partituras que fueron interpretadas por la extinta Banda Sinfónica de Vientos de Boyacá [Trabajo de grado]. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Colombia

Vicuña, M. (1991). Aportes y limitaciones del análisis musical en la investigación musicológica y etnomusicológica. Revista musical chilena, 45(175), 10-18

Wanumen. S. (2019). Fundamentos del análisis musical: sus aplicaciones prácticas en el siglo XXI. En: Seminario permanente de estudio e investigación de la música, Colombia

Downloads

Download data is not yet available.

Most read articles by the same author(s)