Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

A Look at the economic and financial education in elementary school

Abstract

This article is the result of a documentary review, carried out for the research called "Pedagogical Practices in Financial and Economic
Education in Elementary School", which is implemented at Institución Educativa Silvestre Arenas de Sogamoso (Boyacá, Colombia) in grades 5A and 2B. After a review of international and national policies on this subject, it is concluded that it is necessary the transversal articulation for
the development and execution of a project in Financial and Economic Education at the level of the Educational Institution.

Keywords

economic and financial education, pedagogical practice, educational policies, transverse project

PDF (Español)

References

Aparicio, R. L. & Jiménez, V. M. (2014). Diseño de un programa de educación económica y financiera para adolescentes escolarizados en
educación básica secundaria entre 12 y 14 años de edad. Recuperado de https://repository.javeriana.edu.co/handle/10554/15701.

Delgado, B., Melo, G., Paredes, Y. & Moncayo, J. (2015). Educación financiera para infantes: una propuesta alternativa. Revista Unimar,
33(1), 129-149.

Díaz, M. & Bernstein, B. (1984). Hacia una teoría del discurso pedagógico. Recuperado de: http://www.pedagogica.edu.co/storage/rce/articulos/15_08ens.pdf

Díaz, M. (2009). Hacia una sociología del discurso pedagógico. Aproximación inicial. Recuperado de: https://sociologiaunad.files.wordpress.com/2009/03/bernstein1.pdf.

Domínguez, J. (2013). Educación financiera en la escuela: las competencias según el PISA. Extoicos, (11), 73-78.

García, I. & Lembert, M. (Coord.) (2015). 1, 2, 3 Educación financiera para niños y jóvenes. México: LID.

García, N., Grifoni, A., López, J. & Mejía D. (2013). La educación financiera en América Latina y el Caribe. Situación actual y perspectivas. Banco
de Desarrollo de América Latina. Recuperado de https://www.oecd.org/daf/fin/financialeducation/OECD_CAF_Financial_Education_Latin_AmericaES.pdf

Huchín, L. A. & Simón, J. D. (2011). La educación financiera en estudiantes de Educación Básica. Un diagnóstico comparativo entre escuelas urbanas y rurales. Revista Ciencias Estratégicas, 19(25), 11-34.

Magendzo, A. (1998). El currículum escolar y los objetivos transversales. Pensamiento Educativo, 22.

Ministerio de Educación Nacional –MEN-. (2014). Mi plan, mi vida y mi futuro. Orientaciones pedagógicas para la educación pedagógica y financiera. Recuperado de: http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-343482_archivo_pdf_Orientaciones_Pedag_Educ_Economica_y_Financiera.pdf

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico –OCDE-. (2011). Guidelines on Financial Education at School and Guidance on
Learning Framework. Recuperado de http://www.oecd.org/finance/financial-education/48493142.pdf

Rubiano, M. (2013). Educación financiera en Colombia. (Tesis). Bogotá: Universidad de la Sabana.

Villada, F., López-Lezama, J M., Muñoz-Galeano, N. (2017). El papel de la educación financiera en la formación de profesionales de la
ingeniería. Formación Universitaria, 10(2), 13-22.

Unicef (2013). Manual de Escuelas Amigas. Educación social y financiera para la infancia. Recuperado de https://www.unicef.org/cfs/files/CFS_FinEd_Sp_Web_8_5_13.pdf.

Zuluaga, O.(1999). Pedagogía e historia. La historicidad de la pedagogía. La enseñanza, un objetivo de saber. Medellín: Universidad de Antioquia, Anthropos.

Downloads

Download data is not yet available.