Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Reading: perspective in which it circulates. Contributions for a reflection from the practice

Abstract

Frequently the reading process and its pedagogical practice are praised, but neglecting other aspects that are also relevant. That´s why this paper aims to inform about the pedagogical knowledge related to the reading process and its practice, in order to enhance this skill in the students. With this objective we study some authors, having into account concepts, public policies and reflections, and concluding that it is important try to harmonize the practices from the different educational proposals with the purpose to understand the teaching work from the reflection, thus enabling a pedagogical knowledge with a transformation not only from the curriculum but from the attitude that allows the integral development of the teacher.

Keywords

pedagogy, practice, reading, reflection

PDF (Español)

References

Bachiller, C. F. (2015). Desarrollo de habilidades para promover procesos de decodificación y comprensión del lenguaje escrito en estudiantes de primero de primaria del Colegio Brasilia Usme. Bogotá: s.n.

Bloom, H. (2000). Cómo leer y por qué. Barcelona: Anagrama.

Cabrejo, P. E. (2004). La lectura comienza antes de los textos escritos. Bogotá: Norma.

Carrasco, A. (2003). La escuela puede enseñar estrategias de lectura y promover su regular empleo. Mexicana de Investigación Educativa, 8(17), 129-142.

Cavallo, G. & Chartier, R. (1998). Historia de la lectura en el mundo occidental. Madrid: Santillana.

Cinde. (2006). Programa de apoyo para la construcción de la política de primera infancia. Bogotá: MEN.

Esclarín, A. P. (2002). Educación para globalizar la esperanza y la solidaridad. Venezuela: Estudio.

Ferreiro, E. & Teberosky, A. (1979). Los sistemas de escritura en el desarrollo del niño. México: Siglo XXI.

Ferreiro, E. (1996). Proceso de la escritura. Buenos Aires: CEAL.

Flórez, C. L. (2010). Saberes y prácticas de los docentes de preescolar y primero en relación con la enseñanza de la lectura. Bogotá: s.n.

Flórez, R. R., Restrepo, M. & Schwanenflugel, P. (2009). Promoción del alfabetismo inicial y prevención de las dificultades en la lectura; una experiencia pedagógica en el aula de preescolar. Avances en la Psicología Latinoamericana, 27(1), 79-96.

Flórez, R., & Torrado, C. (2006). Leer en familia: horizonte conceptual. Bogotá: Fundalectura.

Goodman, K. (1971). Universitarios psicolingüísticos en el proceso de lectura. En P. Pimsleur & T. Quinn (eds.) La psicología del aprendizaje de un segundo idioma. Cambridge, MA: Cambridge University Press.

Gough, P. B. (1972). One Second of Reading. In J. F. Kavanagh & I. G. Mattingly (Eds.) Language by Ear and by Eye (pp. 331–358). Cambridge, MA: MIT Press.

Higuera Guarín, G.Y. (enero-junio de 2016). De la estética de la recepción a la animación a la lectura: consideraciones teóricas para una propuesta de animación de la lectura literaria en espacios no convencionales. La Palabra, (28), 187-199.

ICBF. (1990). El Proyecto pedagógico educativo comunitario en el ICBF. Bogotá: Gente Nueva.

Van Kleeck, A. (1994). Metalinguistic Development. In A. Van Kleeck, G.P.

Wallach & K.G. Butler (eds.) Language Learning Disabilities in Schoolage Children and Adolescents: Some Principles and Applications (pp. 3-98). New York: Merrill.

Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (2006). Ciudadanos responsables de la construcción del Plan Decenal de Educación. Bogotá: MEN.

Monroy, J. A. & Gómez, L. E. (2009). Compresión lectora. Remo, 6(16), 37-42.

Parra, S. E. & Galindo, M. D. (2016). Transformación de la práctica pedagógica de los docentes seleccionados en el marco de la globalización. Bogotá: Unijaveriana.

Pérez, M. (2004). Leer, escribir, participar: un reto para la escuela, una condición de la política. Bogotá: Fundalectura.

Sáez, A. (1948). La lectura, arte del lenguaje. San Juan de Puerto Rico: Imprenta Venezuela.

Secretaría de Educación Distrital. (2007). Orientaciones curriculares, comunicación, arte y expresión. Bogotá: SED.

Snow, C. (1983). Literacy and Language: Relationships during the Preschool. Harvard Educational Review, 53(2), 165-189.

Solé, I. (1992). Estrategias de lectura. Barcelona: Gráo.

Solé, I. (1998). Estrategias de Leitura (6.ª ed.). C. Schilling (trad.) Porto Alegre: Artmed.

Staiger, R. (1976). Enseñanza de la lectura. Buenos Aires: Huemil.

Torrado, S. (2003). Historia de la familia en la Argentina moderna (1870- 2000). Buenos Aires: La Flor.

Trujillo, P. N. & Martínez, C. P. (2016). Tras la piel del maestro de lenguaje: narrativas de vida y prácticas pedagógicas en la enseñanza de la lectura y la escritura. Medellín: Uniantioquia.

Downloads

Download data is not yet available.