Rural Students Conceptrons about the Environment
Abstract
This is a research description results on environmental education, that was aimed to characterize the conceptions and beliefs of some primary school students in a rural sector, belonging to the Salamanca Technical Institution, located in the Samaca municipality, of the Boyaca Departament-Colombia, It was based on pro-environmental aspects four main categories: a) Individual concern, b) Social preoccupation, c) Confidence and d) Criterion. A specific 29 items test and a Likert responsescale (4 options), based on the article ”sca|e environmental attitudes toward specific problems"(1) was adapted. With these preliminary results it can be concluded, that there is a great individual concern in several aspects related to environmental problems.
Therefore, to promote environmental education is necessary a process of values, concepts and attitudes recognition,in order to potentiate the educational strategies that generate positive social and cultural change implementation.
Keywords
environmental education, rural sector, rural students.
References
- Moreno M, Corraliza J. A., Ruiz J.P. Escala de actitudes ambientales hacia problemas específicos. Rev. Psicothema (en línea), 2005;17 (3): 502-508.Disponible en: http://www.psicothema.com/psicothema.asp?id=3136.
- Ministerio de Educación Nacional y Ministerio del Medio Ambiente. Política Nacional de Educación Ambiental. Bogotá, D.C. Colombia. 2003. Disponible en: file:///C:/Users/ede/Downloads/politica_nacional_educacion_ambiental%20(1).pdf
- Alcaldía de Samacá –Boyacá–. Plan de Desarrollo Municipal. Comprometidos con Samacá 2012-2015. Disponible en: http://cdim.esap.edu.co/BancoMedios/Documentos%2520PDF/samacaboyac%25C3%25A1pd20122015.pdf&ved=0CBoQFjAAahUKEwis4_brvvGAhVDkw0KHbQ1AIw&usg=AFQjCNGXyjsC_EoUChIZAhmf2ppf0eZoqg&sig2=5YI2jPxy-CNer4xWceS26
- Torres Carrasco M. La Educación Ambiental en Colombia: “un contexto de transformación social y un proceso de participación en construcción, a la luz del fortalecimiento de la reflexión-acción” (en línea), 2010. Disponible en: file:///C:/Users/ede/Downloads/LA_EDUCACION_AMBIENTAL_EN_COLOMBIA%20(4).PDF
- Instituto de Estudios Ambientales IDEA – Cultura y Ambiente. Universidad Nacional de Colombia. 2015. Disponible en: http://www.virtual.unal.edu.co/cursos/IDEA/2007225/lecciones/capitulo1/04-queseentiende.htm
- Macedo B, Salgado C. Educación ambiental y educación para el desarrollo sostenible en América Latina. Forum de Sostenibilidad (en línea), 2007; 1:29-37. Disponible en: http://www.ehu.eus/cdsea/web/revista/numero_1/01_03macedo.pdf.
- Izquierdo T., Hernández F., Maquilón J., López O. Adaptación y validación de la escala de actitudes hacia el trabajo en desempleados mayores de 45 años. Rev. RIDEP (en línea), 2011; 2(32): 105-122. Disponible en: http://www.aidep.org/03_ridep/R32/r32art5.pdf
- Muñoz J. La educación ambiental como eje transversal del currículo. Rev. CSIF (en línea), 2010;6ºA (45). Disponible en: http://www.csi-csif.es/andalucia/modules/mod_ense/revista/pdf/Numero_29/JOSE_MARIA_MUNOZ_VIDAL_02.pdf.