Rural Students Conceptrons about the Environment

Authors

  • Olga Rocío Bustamante-Saavedra Profesional independiente
  • Edelmira Ochoa-Camacho Profesional independiente

DOI:

https://doi.org/10.19053/01228420.4113

Keywords:

environmental education, rural sector, rural students.

Abstract

This is a research description results on environmental education, that was aimed to characterize the conceptions and beliefs of some primary school students in a rural sector, belonging to the Salamanca Technical Institution, located in the Samaca municipality, of the Boyaca Departament-Colombia, It was based on pro-environmental aspects four main categories: a) Individual concern, b) Social preoccupation, c) Confidence and d) Criterion. A specific 29 items test and a Likert responsescale (4 options), based on the article ”sca|e environmental attitudes toward specific problems"(1) was adapted. With these preliminary results it can be concluded, that there is a great individual concern in several aspects related to environmental problems.

Therefore, to promote environmental education is necessary a process of values, concepts and attitudes recognition,in order to potentiate the educational strategies that generate positive social and cultural change implementation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Moreno M, Corraliza J. A., Ruiz J.P. Escala de actitudes ambientales hacia problemas específicos. Rev. Psicothema (en línea), 2005;17 (3): 502-508.Disponible en: http://www.psicothema.com/psicothema.asp?id=3136.

Ministerio de Educación Nacional y Ministerio del Medio Ambiente. Política Nacional de Educación Ambiental. Bogotá, D.C. Colombia. 2003. Disponible en: file:///C:/Users/ede/Downloads/politica_nacional_educacion_ambiental%20(1).pdf

Alcaldía de Samacá –Boyacá–. Plan de Desarrollo Municipal. Comprometidos con Samacá 2012-2015. Disponible en: http://cdim.esap.edu.co/BancoMedios/Documentos%2520PDF/samacaboyac%25C3%25A1pd20122015.pdf&ved=0CBoQFjAAahUKEwis4_brvvGAhVDkw0KHbQ1AIw&usg=AFQjCNGXyjsC_EoUChIZAhmf2ppf0eZoqg&sig2=5YI2jPxy-CNer4xWceS26

Torres Carrasco M. La Educación Ambiental en Colombia: “un contexto de transformación social y un proceso de participación en construcción, a la luz del fortalecimiento de la reflexión-acción” (en línea), 2010. Disponible en: file:///C:/Users/ede/Downloads/LA_EDUCACION_AMBIENTAL_EN_COLOMBIA%20(4).PDF

Instituto de Estudios Ambientales IDEA – Cultura y Ambiente. Universidad Nacional de Colombia. 2015. Disponible en: http://www.virtual.unal.edu.co/cursos/IDEA/2007225/lecciones/capitulo1/04-queseentiende.htm

Macedo B, Salgado C. Educación ambiental y educación para el desarrollo sostenible en América Latina. Forum de Sostenibilidad (en línea), 2007; 1:29-37. Disponible en: http://www.ehu.eus/cdsea/web/revista/numero_1/01_03macedo.pdf.

Izquierdo T., Hernández F., Maquilón J., López O. Adaptación y validación de la escala de actitudes hacia el trabajo en desempleados mayores de 45 años. Rev. RIDEP (en línea), 2011; 2(32): 105-122. Disponible en: http://www.aidep.org/03_ridep/R32/r32art5.pdf

Muñoz J. La educación ambiental como eje transversal del currículo. Rev. CSIF (en línea), 2010;6ºA (45). Disponible en: http://www.csi-csif.es/andalucia/modules/mod_ense/revista/pdf/Numero_29/JOSE_MARIA_MUNOZ_VIDAL_02.pdf.

Published

2015-01-19

How to Cite

Bustamante-Saavedra, O. R., & Ochoa-Camacho, E. (2015). Rural Students Conceptrons about the Environment. Ciencia Y Agricultura, 12(1), 49–56. https://doi.org/10.19053/01228420.4113

Issue

Section

PAPERS