Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Dialegesthai and self-reflection: two perspectives of Arendt’s conception of thinking

Abstract

I propose that the Arendtian faculty of thought can be understood from
two perspectives: as dialegesthai and as self-reflection, but in this, through
the exercise of narrative conscience, enhances the preventive character
against evil. For this I divide the text into four moments. First, I expose
the three conceptual presuppositions of the thesis: the banality of evil, ‘the
two-in-one’ and moral behavior. In the second moment, I present Arendt´s
faculty of thinking as a discursive faculty, characterized from the similes
of Socrates and her interpretation of Plato’s Socratic Dialogues. In the
third moment, I present the ability to think as self-reflection, characterized
by the activity of narrative conscience. Returning to the difference in the
expression of language between dialegesthai and self-reflection, I hightligh
the importance of narration as an activity of self-conscience, and I show the
direct relationship of this narrative activity with moral behavior.

Keywords

dialegesthai, thinking, conscience, narration, Hannah Arendt

PDF (Español) XML (Español) HTML (Español)

References

  • Arendt, H. (2002). La vida del espíritu. Barcelona: Paidós.
  • Arendt, H. (2003). Conferencias sobre la filosofía política de Kant. Barcelona: Paidós.
  • Arendt, H. (2007). Responsabilidad y juicio (M. Candel y F. Birulés, Trads.). Barcelona: Paidós.
  • Arendt, H. (2009). Escritos judíos. Barcelona: Paidós.
  • Arendt, H. (2011). Eichmann en Jerusalén. Barcelona: Debolsillo.
  • Arendt, H. (2015). Una revisión de la historia judía y otros ensayos. Barcelona: Paidós.
  • Beiner, R. (2003). Hannah Arendt y la facultad de juzgar. R. Beiner (Ed.), Conferencias sobre la filosofía política de Kant (pp. 157-270). Barcelona: Paidós.
  • Bernstein, R. J. (1996). ¿Cambió Hannah Arendt de opinión? Del mal radical a la banalidad del mal. F. Birulés. (Ed.), Hannah Arendt: El orgullo del pensar (pp. 235-257). Barcelona: Gedisa.
  • Bernstein, R. (2007). ¿Son todavía relevantes las reflexiones de Arendt sobre el mal?, Revista Al Margen, 21-22, pp. 49-63.
  • Birulés, F. (2007). Una herencia sin testamento. Barcelona: Herder.
  • Calderón, C. (2011). El sentido común en Hannah Arendt: La fuente del sentido de realidad. Saga – Revista de Estudiantes de Filosofía, 12 (22), pp. 25-36. https://revistas.unal.edu.co/index.php/saga/article/view/18095
  • Camps, V. (2006). La moral como integridad. M. Cruz (Ed.), El siglo de Hannah Arendt (pp. 63-86). Barcelona: Paidós.
  • Comesaña Santalices, G. y Cure de Montiel, M. (2006). El pensamiento como actividad según Hannah Arendt. Utopía y Praxis Latinoamericana, 11 (35), pp. 11-30. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27903502
  • Cruz, M. (2006). Memoria: ¿extrañeza o reconciliación? (Una meditación en compañía de Hannah Arendt), El siglo de Hannah Arendt (M. Cruz, Ed.). Barcelona: Paidós.
  • Di Pego, A. (2007). Las concepciones del mal en la obra de Hannah Arendt: Crítica de la modernidad y retorno a la filosofía. Al Margen, 21-22, pp. 1-15. http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.8413/pr.8413.pdf
  • Gibu Shimabukuro, R. (2011). La defensa de la doxa en la obra de Hannah Arendt. Veritas, 25, pp. 57-74. https://dx.doi.org/10.4067/S0718 92732011000200004
  • Lara, M. P. (2009). Narrar el Mal. Una teoría posmetafísica del juicio reflexionante. Barcelona: Gedisa.
  • Leiva Bustos, J. (2019). Mal absoluto, mal radical, banalidad del mal. La comprensión del mal en Hannah Arendt. Bajo Palabra, 22, pp. 57-80. https://doi.org/10.15366/bp2019.22.002
  • Marrades, J. (2002). La radicalidad del mal banal. Logos. Anales del Seminario de Metafísica, 35, pp. 79-103. https://revistas.ucm.es/ index.php/ASEM/article/view/ASEM0202110079A
  • Sanabria, Cucalón, M. C. (2016). El carácter preventivo del mal mediante la facultad de pensar y la facultad de juzgar desde la perspectiva de Hannah Arendt. Daimon Revista Internacional de Filosofía, 68, pp. 101-114. https://doi.org/10.6018/daimon/212861
  • Sanabria, Cucalón, M. C. (2017). El testigo como condición de la conducta moral, a partir de la filosofía de Hannah Arendt [Tesis de Maestría]. Medellín: Universidad Pontificia Bolivariana. http://hdl.handle.net/20.500.11912/7546

Downloads

Download data is not yet available.