Eurocentrism, philosophy and the invisibility of Mapuche ethical thought
Abstract
This article argues that the canon and the Western philosophical tradition continue to be the dominant conception in the field of secondary and university education. This situation has allowed them to be imposed and perpetuated historically in the Latin American academy, thus reaffirming the colonial condition of philosophical work and, consequently, influencing discourses, practices and institutions. In this direction, the first section proposes a critical reflection about the concept of philosophical normality and its projections in Latin American philosophizing and in the teaching of philosophy. In the second section, the naturalization of the coloniality implied in the acceptance of philosophical normality, in terms of the imposition of cultural and epistemic Eurocentrism, in the processes of the current teaching of philosophy, is problematized. This brief journey will finally show that the exclusion and privilege of European philosophizing are factors that limit the possibility of granting validity and legitimacy to other forms of thought.
Keywords
canon, philosophical normality, philosophy teaching, philosophical coloniality
References
- Amin, S. (1989). El eurocentrismo, crítica de una ideología. México: Siglo Veintiuno Editores.
- Antillanca, A., Loncón, C. (1998). Entre el mito y la realidad, el pueblo mapuche en la literatura chilena. Santiago: Asociación Mapuche Xawun Ruka.
- Bernal, M. (1993). Atenea negra. Barcelona: Crítica.
- Burnet, J. (1944). La aurora de la filosofía griega. México: Argos.
- Dussel, E. (2001). Capitalismo y geopolítica del conocimiento. Buenos Aires: Ediciones del Signo.
- Ercilla y Zúñiga, A. (2005). La Araucana. Madrid: Ediciones Cátedra.
- Fanon, F. (2011). Los condenados de la tierra. Tafalla: Editorial Txalaoparta
- Farrington, B. (1957). Ciencia griega. Buenos Aires: Librería Hachette.
- Fernández, M. (1994). Historia de la literatura chilena tomo I. Santiago: Editorial Salesiana.
- Garay, N. (2011). La construcción teórica de la discriminación étnica o racial en la Filosofía Política Ilustrada. Revista Crítica Jurídica, 31, pp. 79-94.
- Heath, T. (1931). A Manual of Greek Mathematics. Oxford: Clarendon Press.
- Hegel, G. (2008). Introducción a la Historia de la Filosofía. Madrid: Alba Libros.
- Hegel, G. (2005). Lecciones sobre la Filosofía de la Historia Universal. Madrid: Tecnos.
- Hegel, G. (2009). Filosofía del derecho. Buenos Aires: Editorial Claridad.
- Heidegger, M. (2004). ¿Qué es filosofía? Barcelona: Herder.
- Hume, D. (2011). Ensayos políticos y morales. Madrid: Trotta.
- Jaeger, W. (2013). Paideia, los ideales de la cultura griega. México: Fondo de Cultura Económica.
- Kant I. (2013). ¿Qué es la ilustración? Madrid: Alianza.
- Kant, I. (2011). Observaciones sobre el sentimiento de lo bello y lo sublime. México: Fondo de Cultura Económica.
- Lander, E. (Ed.) (2000). La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas Latinoamericanas. Buenos Aires: CLACSO.
- Molina, H. (2009). ¡Marrichihueu! Un estudio antropológico, histórico y filosófico de la cultura mapuche. Santiago: Culturalia Editores.
- Mondolfo, R. (1974). El pensamiento antiguo vol. I. Buenos Aires: Editorial Losada.
- Montesquieu (2003). Del espíritu de las leyes. Madrid: Alianza.
- Mora, Z. (2001). Filosofía mapuche, palabras arcaicas para despertar el ser. Santiago: Editorial Cerro Manquehue.
- Muñoz, B. (1985). Huairapamuschas, la búsqueda de la identidad en la novela indigenista hispanoamericana. Temuco: Ediciones Universidad de la Frontera.
- Ñanculef, J. (1990). La filosofía e Ideología Mapuche. Revista Ñüthram, 4, pp. 9-16.
- Pachón, D. (2014). La crítica del eurocentrismo y el pensamiento emergente en América Latina. Investigaciones en filosofía y cultura en Colombia y América Latina (pp. 77-95). Bogotá: Ediciones USTA.
- Quijano, A. (2014). Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina. Buenos Aires: CLASCO.
- Raviola, V. (1965). Lo Araucano en la Literatura Chilena. Revista Sylo, 1, pp. 55-73.
- Sobrevilla, D. (1999). Repensando la tradición de nuestra América. Estudios sobre la filosofía en América Latina. Lima: Banco Central de la Reserva del Perú.
- Voltaire (2001). Filosofía de la historia. Madrid: Tecnos.