Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Inquiry competence: a look from the conceptions of teachers in natural sciences teachers in natural sciences

Abstract

The study of the teaching conceptions is a key element to understand how classroom practices are configured. Nowadays, society demands natural science teachers to train students in scientific skills that allow them to face and solve the changes the world is experiencing. Therefore, knowing the mental structure that operates in educators when promoting competences is a first step to determine the transformations that require educational processes. Consequently, this research characterizes the conceptions that natural science teachers have regarding inquiry competence (IC). The nature of the study is descriptive, having as a method of analysis the phenomenological, using the in-depth interview and analyzing the data with Atlas Ti v. 9. The results show that teaching conceptions have partial approaches on conceptual and procedural aspects of IC, for they confuse it with the scientific method and a teaching methodology. These findings can serve as input for future analysis in this field of study.

Keywords

ciencia, competencias, concepciones, docente, indagación , naturales

PDF (Español) HTML (Español) EPUB (Español)

References

  • Adúriz-Bravo, A., Badillo, E., García, L., & Briceño, M. (2012). Competencias metacientíficas escolares dentro de la formación del profesorado de ciencias. El desarrollo de competencias en la clase de ciencias y matemáticas, 43-67.
  • Agudelo-Arteaga K. & Méndez-Mercado, D. E. (2019). Uso de una webquest en el desarrollo de la competencia indagación en estudiantes de básica primaria en ciencias naturales. Mem. Congreso. Nac. Cienc. Biológicas ISSN 2665-265X No. 02 octubre 20 de 2019 Versión 54 nacional y 5 internacional – Montería
  • Alcalá, M. T. (2018). Concepciones epistemológicas en profesores universitarios que enseñan en carreras de formación de docentes. Nordeste, (19), 219-225.
  • Alvarado, D. A. R., & Bernal, B. V. (2016). Concepciones de maestros costarricenses sobre la indagación en ciencias desde un modelo de complejidad. Indagatio Didactica, 8(1), 208-225.
  • Amador-Rodríguez, R., & Adúriz-Bravo, A. (2017). Concepciones emergentes de naturaleza de la ciencia (NOS) para la didáctica de las ciencias. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, (Extra), 3499-3504.
  • Ávila, O. D., Lorduy, D. J., Aycardi, M. P., & Flórez, E. P. (٢٠٢٠). Concepciones de docentes de química sobre formación por competencias científicas en educación secundaria. Revista Espacios, 41(46), 244-260.
  • Borja, M. E. C., & Vargas, J. A. (2015). Competencias científicas que propician docentes de Ciencias naturales. Zona próxima, (23), 131-144.
  • Bustamante Ruiz, H. J., Londoño Theran, E. M., & López Larios, S. M. (2017). Desarrollo de la competencia científica Indagar, a través de la implementación de una secuencia didáctica sobre la irritabilidad en los seres vivos [Master’s thesis, Universidad del Norte]. https://manglar.uninorte.edu.co/bitstream/handle/10584/7672/130244.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Cerquera Arias, M. P., Cuéllar López, Z., Cachaya Polanco, M. D. M., Suárez Leiva, L. A., & Cuéllar Alvira, S. (2022). Un estudio de caso sobre la caracterización de las concepciones y creencias de docentes de Ciencias Naturales en formación continua desde la formulación y uso de las preguntas. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 19 (2), https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2022.v19.i2.2601
  • Cruz Malpartida, B. F. (2020). Competencia de indagación y aprendizaje significativo del área de ciencia y tecnología en la IEI Nº 200 Carapongo-2019. [Tesis de maestría]. https://hdl.handle.net/20.500.12692/40989
  • Flórez-Nisperuza, E. P., & De la Ossa Albis, A. F. (2018). La indagación científica y la transmisión-recepción: una contrastación de modelos de enseñanza para el aprendizaje del concepto densidad. Revista Científica, 1(31), 55-67. http://dx.doi.org/10.14483/23448350.12452
  • Galaz, C. P. M., & Weil, C. Ú. G. (2014). Concepciones del profesorado universitario acerca de la ciencia y su aprendizaje y cómo abordan la promoción de competencias científicas en la formación de futuros profesores de Biología. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, 32 (1). 51-81 https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/287508.
  • Hurtado de Barrera, J. (2010). Metodología de la investigación: guía para una comprensión holística de la ciencia / Jacqueline Hurtado de Barrera. - 4a. ed.- Caracas: Quirón Ediciones.
  • ICFES. (2015). Lineamientos generales para la presentación del examen de Estado SABER 11°. GUÍAS Sistema Nacional de Evaluación Estandarizada de la Educación. Bogotá: Ministerio de Educación
  • Marroquín Yerovi, M. y Valverde Riascos, O. (2019). Las concepciones epistemológicas, pedagógicas y didácticas del mejor profesorado de las universidades acreditadas en Colombia. Folios, 49, 19-40. https://doi.org/10.17227/folios.49-9388
  • Martínez Chico, M., López-Gay Lucio-Villegas, R., & Jiménez Liso, M. R. (2014). ¿Es posible diseñar un programa formativo para enseñar ciencias por Indagación basada en Modelos en la formación inicial de maestros? Fundamentos, exigencias y aplicación. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 28, 153-17. https://doi.org/10.7203/dces.28.3153
  • Mellado, L., De la Montaña, J. L., Luengo, M. R., & Bermejo, M. L. (2016). Evolución de los modelos docentes de futuros profesores de economía de secundaria, a través de la metáfora. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 30, 23–44. https://doi.org/10.7203/dces.30.7230
  • MEN. (2018). Lineamientos curriculares en Ciencias Naturales y Educación Ambiental. Colombia. Recuperado de: https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-339975.html?_noredirect=1
  • Montoya Camelo, D. C., & Núñez Padilla, N. E. (2022). La educación ambiental como fundamento para el desarrollo de la competencia científica de indagación. [Doctoral dissertation] Corporación Universidad de la Costa. https://repositorio.cuc.edu.co/handle/11323/9482
  • Mosquera-Suárez, C. J., Alonso, M. X., García-Supelano, A. M., Marín-Velasco, A. S., Prada-Murcia, L. E., Rincón-Núñez, J. P., Saldaña-Lozano, L. S. (2021). El conocimiento didáctico del contenido y su impacto en los conocimientos prácticos de los profesores de ciencias y en la construcción de conocimientos científicos escolares. Revista Científica, 40(1). https://doi.org/10.14483/23448350.15711
  • Muñoz-Justicia, J., & Sahagún-Padilla, M. (2017). Hacer análisis cualitativo con ATLAS. ti 7: Manual de uso. Recuperado de: https://manualatlas. psicologiasocial. eu/atlasti7. pdf.
  • Orozco, A., Enamorado, E., & Arteta, J. (2012). Concepciones de la competencia científica indagar en docentes deficiencias naturales. Revista Electrónica EDUCyT. Vol. extraordinario, 34-23.
  • Parra Rodríguez, J., Ramayo Cano, Y., & Santiesteban Almaguer, Y. (2018). Las competencias de dirección en educación. una aproximación a su definición, estudio e interrelaciones en un contexto moderno, globalizado y complejo. Opuntia Brava, 9(1), 280-290. Recuperado de http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/141
  • Pedrajas, A. P., López, F. J. P., & Martínez, J. M. O. (2015). Concepciones sobre el aprendizaje enestudiantes del Máster de profesorado de Educación Secundaria del área de ciencia y tecnología. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 19 (2), 225-243. http://www.ugr.es/local/recfpro/rev192ART14.pdf
  • Quintero, E (2018). El forraje verde hidropónico (FVH) de maíz (Zea maíz), como estrategia didáctica mediadora en el desarrollo de la competencia Indagación en los educandos de grado noveno. [Tesis de maestría]. Universidad Nacional de Colombia. Manizales.
  • Reyes-Cárdenas, F., & Padilla, K. (2012). La indagación y la enseñanza de las ciencias. Educación química, 23(4), 415-421. https://www.scielo.org.mx/pdf/eq/v23n4/v23n4a2.pdf
  • Rojas Agudelo, V., Vargas Orozco, Á. P., & Obando Correal, N. L. (2017). Concepciones sobre la enseñanza y aprendizaje de las ciencias naturales en el grado tercero de una institución educativa oficial del municipio de Calarcá Quindío. Magazine of the Colombian Association of Biological Sciences (ACCB), 1(29). 119-132. https://revistaaccb.org/r/index.php/accb/article/view/143
  • Sampieri, R. H. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw Hill México.
  • Tembladera, C. M. C., & García, H. (2013). La indagación científica para la enseñanza de las ciencias. Horizonte de la Ciencia, 3(5), 99-104. https://revistas.uncp.edu.pe/index.php/horizontedelaciencia/article/view/200
  • Torrenegra Imbett, C. E. (2017). Desarrollo de la competencia indagar mediante uso del laboratorio en el tema soluciones químicas [Master’s tesis] Universidad del Norte. https://manglar.uninorte.edu.co/handle/10584/7664?show=full

Downloads

Download data is not yet available.