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Urban Development and Female Convent Fundations in the Audiencia of Santa Fe and the Governement of Popayán (1575-1651)

Abstract

Between 1575 and 1651, 13 convents were founded in a large part of what is now the territory of the Republic of Colombia. In this article, we analyse the links between these convents and the social and economic environment in which they arose. We aim to study how these institutions functioned as true sounding boards and alternatives to the needs of the social whole, which promoted them in a clear interaction of ideological, social, and economic factors. 

 

This perspective attempts to be global and will, therefore, require an examination of regional contexts and their productive possibilities, capable of sustaining religious communities according to the regulations from the Council of Trent. This article approaches a broad historiographical base for a better contextualization of the documentary sources that reveal the beginnings of the convents. The varied bibliography and documents will support a deep and accurate analysis of the social links that the female religious institutions created between the 16th and 17th centuries, and the settlement processes linked to the emergence of female convents and their presence in the Castilianisation of the urban areas of the Audiencia of Santa Fe and the Government of Popayán.

 

 

Keywords

nuns, convents, New Kingdom of Granada, 17th century, Counter-Reformation, Government of Popayán

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Author Biography

Sofía Brizuela

Doctora en Historia y Estudios Humanísticos: Europa y América. Universidad Pablo de Olavide. Miembro investigador del grupo de estudios sobre Religión, Sociedad y Política: Sagrado y Profano de la Universidad Industrial de Santander (UIS), Colombia. Líneas de Investigación: Monjas y conventos (siglos XVI-XVIII), historia de la Iglesia, élites coloniales, historia de las mujeres. Últimas publicaciones: «Patronato y grupos de poder en los orígenes de las Órdenes religiosas femeninas en el Nuevo Reino de Granada (1575-1651)», en El hecho religioso en Colombia, dirs. José David Cortés y Jorge Salcedo Martínez (Bogotá: Universidad Nacional de Bogotá y Universidad Pontificia Javeriana, 2021); «Para reparo de tanta doncella”. El origen de la vida conventual femenina en Tunja (1571-1636)», Theologica Xaveriana, 69(187) (2019); «Ponemos nuestras haciendas y con ellas nuestros corazones. La familia Chávez y la Orden Dominica en los orígenes del convento de santa Inés de Montepulciano de Santa Fe (1630-1645)», Boletín Americanista, año LXIX, 1, nº 78 (2019): 115-134. sobrizu@hotmail.com. https://orcid.org/000-0002-9126-695X.

Alfonso Fernández Villa

Doctor en Historia de América Latina por la Universidad Pablo de Olavide de Sevilla. Profesor de la Escuela de Historia de la Universidad Industrial de Santander. Últimas publicaciones: en coautoría con Sol Alejandra Calderón Patiño, «La Conquista en la obra de Ernesto Restrepo Tirado. Un pionero de los estudios prehispánicos en la Academia Colombiana de Historia (1902-1934)», Anuario de historia regional y de las fronteras vol. 21, nº 2 (2016): 149-171; «Guerra, Negocios y Política. Relaciones de poder en Cartagena, Colombia, 1885-1895», en Poder Regional y Discurso Étnico, comp. Isabel Cristina Bermúdez E. (Cali: Grupo Región/Universidad Pablo de Olavide, 2003), 191-215; «El siglo XIX en Colombia visto a través de sus guerras civiles», en Por la fuerza de las armas. Ejército e independencias en Iberoamérica, eds. Juan Marchena Fernández y Manuel Chust (Castelló de la Plana: Universitat Jaume I, 2008), 299-321; «Los sectores populares de la provincia de Cartagena y su participación política en los inicios de la República», en Retazos de la Pluralidad: Perspectivas de la realidad histórica latinoamericana, coord. Francisco A. Rubio Durán (Sevilla: Aconcagua Libros, 2012), 125-188. aafervil@gmail.com. https://orcid.org/0000-0003-3726-052X.


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