Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Painters in the Splendor of Tunja: Naming Unrecognized Artists to Bring them out of Anonymity (XVI and XVII centuries)

Abstract

Tunja has stood out as one of the riches cities of New Kingdom of Granada, regarding the presence of painting in the last decades of the XVI century and the first half of the XVIIth. Its painters were of importance not only in this city but in the rest of the Province as well, with the churches and museums of Boyacá containing images that were essential elements in the indoctrination of indigenous communities. Civil mural works of art in Tunja have been an object of study mostly for their interpretation, and less regarding the identities of their makers. As far as easel painting, Angelino Medoro eclipsed the names of other artists who contributed to making Tunja one the the most representative cities of the Mannerism and Renaissance of Hispanic America. This article presents the names of some of the active painters of this period, their lives and production, seeking the recognition of these characters, whose names have been brought out of anonymity in the latest years. The starting point for the information search was the research of Magdalena Corradine Mora on the inhabitants of Tunja in the first decades of the XVII century, and the search for information in the Boyacá Regional Historical Archive. In calling attention upon these artists, we hope that, in the future, the identification of their works may be initiated as well as the research, conservation and dissemination of these works, due to the fact that this heritage is not always in ideal conditions, nor is it perceived and valued as is deserved.

 

Keywords

New Kingdom of Granada, Tunja, painters, colonial painting, viceroyal art

PDF (Español) XML (Español)

Author Biography

Laura Liliana Vargas Murcia

Doctora en Historia del Arte y Gestión Cultural en el Mundo Hispánico
(Universidad Pablo de Olavide, Sevilla). Integrante del grupo de investigación
«Estudios históricos y artísticos de bienes culturales» de la Universidad Nacional
de Colombia. Línea de investigación: Arte colonial del Nuevo Reino de Granada.
Publicaciones recientes: «Construcción, circulación y uso de una imagen. El caso de
la Azucena de Quito», en Visiones renovadas del Barroco iberoamericano, ed. María
del Pilar López y Fernando Quiles. (Sevilla: Universidad Pablo de Olavide, Alcaldía
Mayor de Bogotá, Universidad Nacional de Colombia, y Universidad de los Andes,
2016) 134-145. «Dos regalos para Carlos IV y María Luisa de Parma: un hermoso loro
y un mozo gigante, la historia de dos pinturas neogranadinas en el Archivo General
de Simancas», en Arte y patrimonio en Iberoamérica. Tráficos transoceánicos, ed.
Inmaculada Rodríguez Moya, María de los Ángeles Fernández Valle y Carmen López
Calderón. (Castellón: Universitat Jaume I, 2016) 255-267.


References

  • Archivo General de la Nación (AGN). Bogotá – Colombia. Sección Colonia, fondos Residencias de Boyacá y Visitas Boyacá.
  • Archivo Histórico Regional de Boyacá (AHRB). Tunja – Colombia. Sección Protocolos Notariales. Fondos Notaría 1, Notaría 2 y Archivo Histórico de Tunja.
  • Archivo General de Indias (AGI), Sevilla – España, Fondo Casa de Contratación.
  • Corradine Mora, Magdalena. Vecinos y moradores de Tunja 1620-1623. Tunja: Consejo editorial de autores boyacenses, 2009.
  • Del Barrio Lorenzot, Francisco. Ordenanzas de gremios de la Nueva España. México: Dirección de talleres gráficos, 1920.
  • Gañán Medina, Constantino. Técnicas y evolución de la escultura policroma en Sevilla. Sevilla: Universidad de Sevilla, 1999.
  • Gila Medina, Lázaro y Francisco J. Herrera García. «Escultores y esculturas en el Reino de la Nueva Granada (Colombia)». En La escultura del primer naturalismo en Andalucía e Hispanoamérica, coordinado por Lázaro Gila Medina, Madrid: Ministerio de Ciencia e Innovación, 2010.
  • González-García, Pedro J. «El comercio de obras de arte de Sevilla a Hispanoamérica a fines del Siglo XVI (1583-1600)». Tesis de pregrado, Universidad de Sevilla, 1982.
  • Morales Folguera, José Miguel. Tunja, Atenas del Renacimiento en el Nuevo Reino de Granada. Málaga: Universidad de Málaga, 1998.
  • Sebastián, Santiago. Estudios sobre el arte y la arquitectura coloniales en Colombia. Bogotá: Corporación La Candelaria y Convenio Andrés Bello, 2006.
  • Vanegas Durán, Claudia Marcela. La producción textil en el Nuevo Reino de Granada: Obrajes y tributación indígena en los Andes Centrales. Siglos XVI y XVII. Informe final presentado al Instituto Colombiano de Antropología e Historia – ICANH, Promoción a la Investigación en Historia Colonial (Bogotá: ICANH, 2007), acceso el 15 de junio de 2016, http://www.icanh.gov.co/?idcategoria=6505.
  • Vargas Murcia, Laura Liliana. Del pincel al papel: Fuentes para el estudio de la pintura en el Nuevo Reino de Granada (1552-1813). Bogotá: Instituto Colombiano de Antropología e Historia ICANH, 2012.
  • Vargas Murcia, Laura Liliana. «De Nencatacoa a San Lucas: Mantas muiscas de algodón como soporte pictórico en el Nuevo Reino de Granada». Ucoarte. Revista de Teoría e Historia del Arte, nº 4, (2015): 25-43. DOI: https://doi.org/10.21071/ucoarte.v4i0.9477
  • Vargas Murcia. Laura Liliana, «Del arte de pintores». En Catálogo Museo Colonial. Volumen I: Pintura. Bogotá: Ministerio de Cultura, 2016.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.