Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

The rubric of self-evaluation as a didactic strategy for writing reviewing

Abstract

This article shows the results of a research whose objective was to analyze the application of a self-evaluation rubric as a didactic strategy for writing reviewing. For this, a case study was applied and the sample was made up of 195 self-assessments of the writing productions of high school students, generated during the virtual writing workshops guided by the tutors of an Online Writing Center, in an educational institution of Medellin, Colombia. The self-assessed typologies were the essay, the academic presentation and the review. The results show a good level of reliability according to Cronbach's Alpha and the standard deviation reflects the differences associated with the levels of appropriation of writing by students. The conclusions state that the instrument can be used didactically in face-to-face or virtual academic activities. In addition, the use of self-assessment as a writing review strategy favors the students being autonomous and self-reflective of their textual production.

Keywords

self-evaluation;, didactic;, writing;, rubric

PDF (Español) XML (Español)

Author Biography

Gerzon Yair Calle-Álvarez

Licenciado en Español y Literatura, Doctor en Educación


References

Alonso-Cortés Fradejas, M. D., Llamazares Prieto M. T., & Zapico Alonso, L. (2017). La escritura de textos argumentativos: una actividad más satisfactoria gracias a la evaluación compartida. Revista Infancia, Educación y Aprendizaje, 3 (2), 350-355. Recuperado de: https://micologia.uv.cl/index.php/IEYA/article/viewFile/747/724

Battaglia, N., Martínez, R., Otero, M., Neil, C., & De Vincenzi, M. (2016). Autoevaluación Colaborativa por medio de Rubricas en Entornos Virtuales de Enseñanza y Aprendizaje. I Workshop sobre Innovación en Centros Educativos y de Investigación (I WICEI), II Jornadas Argentinas de Tecnología, Creatividad e Innovación (JATIC). Recuperado de: http://imgbiblio.vaneduc.edu.ar/fulltext/files/TC121420.pdf

Calle-Álvarez, G. (2015). El planteamiento de conclusiones en textos digitales. Actualidades Pedagógicas, 65, 197-216. doi: 10.19052/ap.2505

De la Peña-Portero, A., & Núñez-Cortés, J. A. (2018). Aproximación al uso de rúbricas para la evaluación de textos argumentativos escritos en la Universidad. Revista Boletín Redipe, 7 (12), 115-132. Recuperado de: https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/651

Jiménez-Rodríguez, V., Alvarado-Izquierdo, J. M., & Calaforra-Faubel, P. (2018). Las estrategias metacognitivas aplicadas a la escritura como predictoras de la calidad de la escritura espontánea. Electronic Journal of Research in Education Psychology, 16 (45), 301-323. doi: 10.25115/ejrep.v16i45.2095

Kellner, D. (2005). Media Culture and the Triumph of the Spectacle. Fast Capitalism, 1 (1), 58-71. Recuperado de: http://www.uta.edu/huma/agger/fastcapitalism/1_1/kellner.html

Manning-Bula, L., Taborda-Perneth, O., & Polo-Vargas, M. (2016). Lectura y escritura como objeto de reflexión e intervención constante en el aula. Palobra: Palabra que obra, 16, 212-223. doi: 10.32997/2346-2884-vol.16-num.16-2016-1437

Mendoza-Moreira, F. S., & Villegas-Barreiro, J. A. (2017). La evaluación de competencias de escritura a través de portafolios en el nivel Bachillerato. Álabe, 15. doi: 10.15645/Alabe2017.15.9

Muñoz, C., & Valenzuela, J. (2015). Características Psicométricas de una Rúbrica para Evaluar Expresión Escrita a Nivel Universitario. Formación universitaria, 8 (6), 75-84. doi: 10.4067/S0718-50062015000600010

Navarro, F., Ávila-Reyes, N., & Gómez-Vera, G. (2019). Validez y Justicia: hacia una evaluación significativa en pruebas estandarizadas de escritura. Meta: Avaliação, 11 (31), 1-35. doi: 10.22347/2175-2753v11i31.2045

Pérez-Pueyo, A., Hortigüela-Alcala, D., Abella-García, V., & Salicetti-Fonseca, A. (2016). La búsqueda colaborativa y la autoevaluación del proceso de aprendizaje desde una perspectiva formativa. P. Membiela Iglesia, M. I. Cebreiros Iglesias, N. Casado Bailón, Presente y futuro de la docencia universitaria, 27-32. Educación Editora. Recuperado de: https://www.researchgate.net/profile/David_Hortigueela_Alcala/publication/281034237_La_busqueda_colaborativa_y_la_autoevaluacion_del_proceso_de_aprendizaje_desde_una_perspectiva_formativa_CINDU_2015_IV_Congreso_Internacional_de_Docencia_Universitaria/links/55d20b4c08ae0b8f3ef77602.pdf

Pierella, M. P. (2016). Los exámenes en el primer año de la universidad. ¿Instancias de formación o mecanismos de selectividad social? Trayectorias Universitarias, 2 (2). Recuperado de: https://revistas.unlp.edu.ar/TrayectoriasUniversitarias/article/view/2754

Rodríguez-Fuentes, A., Gallego-Ortega, J., & Figueroa-Sepúlveda, S. (2017). Modelo de evaluación escolar de la competencia escritora. Rastros Rostros, 19 (34). doi: 10.16925/ra.v19i34.2149

Ruiz-Terroba, R., Vásquez-Cano, E., & Sevillano-García, M. L. (2017). La rúbrica de evaluación de la competencia en expresión escrita. Percepción del alumnado sobre su funcionalidad. Ocnos: Revista de estudios sobre lectura, 16 (2), 107-117. doi: 10.18239/ocnos_2017.16.2.1349

Streiner, D. L. (2003). Starting at the beginning: an introduction to coefficient alpha and internal consistency. Journal of personality assessment, 80 (1), 99-103. doi: https://doi.org/10.1207/S15327752JPA8001_18

Valbuena-Valbuena, I., & Valbuena-Valbuena, N. (2013). Discursos y prácticas evaluativas para el caso de lengua materna. Rastros Rostros, 15 (29), 17-23. Recuperado de: https://revistas.ucc.edu.co/index.php/ra/article/view/694/680

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.