Responsible consumption in undergraduate students from three public universities in Bogotá, Colombia
Abstract
Currently, the concept of responsible consumption has been gaining strength under the premise that people must change their habits, choosing options that contribute to caring for the environment and the social environment. The purpose of this article is to analyze the perceptions and behaviors of undergraduate students from three public universities in the city of Bogotá, Colombia, around four categories that define responsible consumption. A 33-question Likert-type survey was used as a tool in a sample of 458 participants from the National University, the Nueva Granada Military University and the Francisco José de Caldas District University. The results show a greater commitment to recycling behaviors and activities for the environment; additionally, there is a lack of knowledge on the part of students regarding government policies and business practices that seek to encourage responsible consumption.
Keywords
responsible consumption, environment, habits, university students
Author Biography
María José Restrepo-Santiesteban
Estudiante de administración de empresas
Laura Ximena Tocarruncho-Parra
Estudiante de Administración de Empresas
Maria Carolina Ortiz-Riaga
Psicóloga, Magíster en Educación
References
- Akehurst, G., Alfonso, C. & Martins-Goncalves, H. (2012) Re-examining Green purchase behaviour and the Green consumer profile: new evidences. Management Decision, 50 (5), 972 – 988. https://doi.org/10.1108/00251741211227726 DOI: https://doi.org/10.1108/00251741211227726
- Álvarez-Risco, A., López-Odar, D., & Chafloque-Céspedes, R. (2018) Conducta ambiental en estudiantes universitarios de Perú. Lima. Universidad de San Martín de Porres.
- Amérigo, M., García, J., & Cortes, P. (2017) Análisis de actitudes y conductas proambientales: un estudio exploratorio con una muestra de estudiantes universitarios brasileños. Ambiente & Sociedade, 20 (3), 1 – 20. https://doi.org/10.1590/1809-4422ASOC300R1V2032017 DOI: https://doi.org/10.1590/1809-4422asoc300r1v2032017
- Araque-Padilla, R. A. & Montero-Simó, M. J. (2003) La responsabilidad social de la empresa en el ámbito del marketing: algunas reflexiones y propuestas. Papeles de Ética, Economía y Dirección, 8, 1 – 27.
- Arcila, D., & Quiroz, M. A. (2019) La compra de alimentos orgánicos: una tendencia aún incipiente en Colombia (Tesis de pregrado). Universidad Icesi, Cali, Colombia.
- Arredondo-Trapero, F., Maldonado-De Lozada, V. & de la Garza-García, J. (2010) Consumers and their buying decision making based on price and information about corporate social responsibility (CSR). Case study: undergraduate students from a private university in Mexico. Estudios Gerenciales, 26 (117), 103-118. DOI: https://doi.org/10.1016/S0123-5923(10)70136-4
- Bandeira, S. M. (2011) El consumidor ecológicamente consciente: perfil y comportamiento de compra (Tesis doctoral). Universidad Rey Juan Carlos, Lisboa, Portugal.
- Berrío-Zapata, D., López-Caicedo, E., David-Higuita, S. ., & Correa-Mejía, D. A. . (2021). Características del reporte corporativo en Latinoamérica: un análisis sectorial. Saber, Ciencia y Libertad, 16 (1), 128–154. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2021v16n1.7523 DOI: https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2021v16n1.7523
- Bianchi, E. C., Carmelé, B., Tubaro, D., & Bruno, J. M. (2013) Conciencia y acciones de consumo responsable en los jóvenes universitarios. Estudios Contables y de Administración, 4(1), 81 – 107. DOI: https://doi.org/10.52292/j.eca.2013.281
- Chatzopoulou, E., & Kiewiet, A. (2020) Millenial’s evaluation of corporate social responsibility: the wants and needs of the largest and most ethical generation. Journal of Consumer Behavior, 1 – 14. https://doi.org/10.1002/cb.1882 DOI: https://doi.org/10.1002/cb.1882
- Coria, M., Aravena, J., Cifuentes, T., Berkhoff, G., Martínez, J., & Inostroza, D. (2014) Actitudes hacia el consumo y materialismo en estudiantes universitarios de pedagogía en Chile. Fronteras, 1 (2), 45 – 62.
- Corral, V., & Phineiro, J. (2004) Aproximaciones al estudio de la conducta sustentable. Medio Ambiente y Comportamiento Humano, 5 (1), 1 – 26.
- Dawson, S., & Kim, M. (2009) External and internal trigger cues of impulse buying online. Direct Marketing: an International Journal, 3 (1), 20 – 34. https://doi.org/10.1108/17505930910945714 DOI: https://doi.org/10.1108/17505930910945714
- Dueñas-Ocampo, S., Perdomo-Ortiz, J., & Villa-Castaño, L. (2014) El concepto de consumo socialmente responsable y su medición. Estudios Gerenciales, 30, 287 – 300. https://doi.org/10.1016/j.estger.2014.01.022 DOI: https://doi.org/10.1016/j.estger.2014.01.022
- Gesualdo, G. (2017) Consumo responsable y sustentable en los jóvenes universitarios de Santa Fé. Ciencias Económicas, 14 (2), 127 – 137. http://dx.doi.org/10.14409/rce.v2i0.7242 DOI: https://doi.org/10.14409/rce.v2i0.7242
- Guerra, P. (2020) Pautas de consumo responsable entre estudiantes universitarios de la generación millennials del Uruguay. Otra Economía, 13 (23), 192 – 208.
- Han, T., & Stoel, L. (2017) Explaining socially responsable consumer behavior: a meta-analytic review of theory planned behavior. Journal of International Consumer Marketing. 29 (2), 91 – 103. https://doi.org/10.1080/08961530.2016.1251870 DOI: https://doi.org/10.1080/08961530.2016.1251870
- Hernández-Suárez, C. A., Avendaño-Castro, W. R., & Rojas-Guevara, J. U. (2021). Planeación curricular y ambiente de aula en ciencias naturales: de las políticas y los lineamientos a la aplicación institucional. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 11 (2), 319-334. https://doi.org/10.19053/20278306.v11.n2.2021.12758 DOI: https://doi.org/10.19053/20278306.v11.n2.2021.12758
- Izquierdo-Maldonado, C., Vaca-Aguirre, I., & Mena-Campar, R. (2018) El nuevo sujeto social del consumo responsable. Estudios de la Gestión: Revista Internacional de Administración, 4, 97 – 123. https://doi.org/10.32719/25506641.2018.4.5 DOI: https://doi.org/10.32719/25506641.2018.4.5
- Márquez, A., Medina, C., Garza, R., & Del Ángel J. (2016). Diagnóstico de la Educación Ambiental para el Desarrollo Sustentable en Instituciones de Educación Superior (Tesis doctoral). Universidad del Noreste.
- Mohr, L., Webb, D., & Harris, K. (2001) Do consumers expect companies to be socially responsable? The impact of Corporate Social Responsibility on buying behavior. The Journal of Consumer Affair, 35 (1), 45 – 72. https://doi.org/10.1111/j.1745-6606.2001.tb00102.x DOI: https://doi.org/10.1111/j.1745-6606.2001.tb00102.x
- Murgado, E. M. (2016) El consumo socialmente responsable: un enfoque conceptual. Revista de Antropología Experimental, 16, 59 – 69. https://doi.org/10.17561/rae.v0i16.3286 DOI: https://doi.org/10.17561/rae.v0i16.3286
- Organización de las Naciones Unidas, ONU. (2012) ¿Qué es “RIO+20”? http:// www.un.org/es/sustainablefuture/about.shtml
- Organización de las Naciones Unidas, ONU. (2020) La marea de plástico causada por el COVID -19 también es un peligro para la economía y la naturaleza. https://news.un.org/es/story/2020/07/1478011
- Otzen, T., & Manterola, C. (2017) Sampling techniques on a population study. International Journal of Morphology, 35 (1), 227 – 232. DOI: https://doi.org/10.4067/S0717-95022017000100037
- Pavez-Soto, I., León-Valdebenito, C., & Triadú-Figueras, V. (2016). Jóvenes universitarios y medio ambiente en Chile: percepciones y comportamientos. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 14 (2), 1435-1449. https://doi.org/10.11600/1692715x.14237041215 DOI: https://doi.org/10.11600/1692715x.14237041215
- Rangel-Lyne, L., Ochoa-Hernández, M., Azuela-Flores, J. I., & Hernández-Angel, F. (2019) La responsabilidad social corporativa y las tendencias de consumo de los millennials universitarios que laboran. CienciaUAT, 13 (2), 44 -55. https://doi.org/doi.org/10.29059/cienciauat.v13i2.1023 DOI: https://doi.org/10.29059/cienciauat.v13i2.1023
- Rodríguez, R., Otero, X., & Rodríguez, R. (2001) Adicción a la compra, análisis evaluación y tratamiento. España: Pirámide.
- Ruiz, M., & Romero-González, Z. (2010) La responsabilidad social empresarial y la obsolescencia programada. Saber, Ciencia y Libertad, 5 (2), 127 – 135. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2011v6n1.1767 DOI: https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2010v5n2.1747
- Shobeiri, S., Rajaobelina, L., Durif, F., & Boivin, C. (2016) Experiencial motivations of socially responsable consumption. International Journal of Market Research, 58 (1), 119 – 139. https://doi.org/10.2501/IJMR-2016-007 DOI: https://doi.org/10.2501/IJMR-2016-007
- Superintendencia de Servicios Públicos Domiciliarios (2020) Informe nacional de disposición final de residuos sólidos 2019.
- Tilikidou, I., & Delistavrou, A. (2005) Ecologically conscious consumer behavior in the greek market. The Cyprus Journal of Science and Technology, 4 (3), 20-38.
- Tilikidou, I., & Delistavrou, A. (2007) The ecological consumer behaviors in Greece: ten years of research. En 5th International Congress' New Horizons in Industry and Business – NHIBE, 476 – 486.
- Tilikidou, I. (2013). Evolutions in the ecologically conscious consumer behaviour in Greece. EuroMed Journal of Business, 8 (1), 17-35. https://doi.org/10.1108/EMJB-05-2013-0022 DOI: https://doi.org/10.1108/EMJB-05-2013-0022
- Unchupaico, J. (2017) Actitud y comportamiento hacia la clasificación y reciclaje de residuos sólidos en estudiantes de ingeniería de una universidad agrícola (Tesis de pregrado). Escuela Agrícola Panamericana. Honduras.
- Veiga-de Cabo, J., De la Fuente-Díez, E., & Zimmermann-Verdejo, M. (2008) Modelos de estudios en investigación aplicada: conceptos y criterios para el diseño. Medicina y Seguridad en el Trabajo, 54 (110), 81 – 88. DOI: https://doi.org/10.4321/S0465-546X2008000100011