Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

University management of social innovation promoted from academic spaces related to entrepreneurship, research and social projection

Abstract

This article shows the diagnosis of the Interdisciplinary Rural Internship Program, PIRI, held in a university institution in order to identify elements to improve its implementation. The research is descriptive, with a mixed approach, where surveys and interviews were used to collect information. A sample of 214 students was considered, belonging to different programs of the Autonomous University Corporation of Nariño. The results indicate significant contributions from PIRI to the institutions and to the students who have participated in the program. PIRI is used in an educational space for students to develop skills and apply their knowledge on issues related to social innovation. However, there are also difficulties such as the low number of participants, together with the lack of clear procedures that allow an adequate articulation of the entities linked to PIRI. In this sense, a model was formulated to facilitate the university management of social innovation in the institution under study, which articulates the dependencies of entrepreneurship, research and social projection, so that the benefits are oriented both to the university community and to the territories.

Keywords

social innovation;, university management;, university social responsibility;, entrepreneurship

PDF (Español) XML (Español)

Author Biography

Irina Margarita Jurado-Paz

Administradora de Empresas, Magíster en Administración de Empresas

Michael Alexander Morán-Vallejo

Administrador de empresas


References

Balza-Franco, V. B., & Cardona-Arbeláez, D. (2015). La Responsabilidad Social Empresarial Y La Lucha Contra La Pobreza. Saber, ciencia y libertad, 10 (1), 115-124. doi: http://dx.doi.org/10.22525/sabcliber.2015v10n1.1151

Cardona-Arbeláez, D., Alzate-Alvarán, J. C., & Lora-Guzmán, H. (2018). Estrategias para la gestión del talento humano en las asociaciones de yuqueros adscritas a Colfeyuca en Sucre, Colombia. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 9 (1), 9-18. doi: https://doi.org/10.19053/20278306.v9.n1.2018.8501

Comisión de las Comunidades Europeas. (2001). El libro verde: Fomentar un marco europeo para la responsabilidad social de las empresas.

Corporación Universitaria Autónoma de Nariño, AUNAR. (2013). Plan de Desarrollo Institucional 2013-2023. Pasto, Colombia.

Del Río-Cortina, J., Cardona-Arbeláez, D., & Guacarí-Villalba, A. (2017). Responsabilidad social empresarial y construcción de la marca: una nueva mirada a las estrategias de gestión. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 8 (1), 49-60. doi: https://doi.org/10.19053/20278306.v8.n1.2017.7370

López-de Parra, L., Polanco-Perdomo, V., & Correa-Cruz, L. (2017). Mirada a las investigaciones sobre formación investigativa en la universidad latinoamericana: estado del arte 2010 a 2017. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 8 (1), 77-95. doi: https://doi.org/10.19053/20278306.v8.n1.2017.7371

Morán, M. (2016). Propuesta para la creación de la unidad de emprendimiento en la Institución Educativa la Victoria del municipio de Ipiales para el año 2017. Pasto, Colombia: AUNAR.

Morán, M. (2017). Plan de mejoramiento para el convenio suscrito entre la Corporación Universitaria Autónoma de Nariño y la Corporación Escuela del Sur, en marco del acuerdo de cooperación interinstitucional dentro del Programa de Internado Rural Interdisciplinario -PIRI- en el municipio de Pasto para el año 2018. Pasto, Colombia: Corporación Universitaria Autónoma de Nariño.

Pérez, S., & Castaño, R. (2016). Funciones de la Universidad en el siglo XXI: humanística, básica e integral. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19 (1), 191‐199. Recuperado de: http://revistas.um.es/reifop/article/view/202451

Rodríguez, A., & Alvarado, H. (2008). Claves de la innovación social en América latina y el Caribe. Santiago de Chile, Chile: CEPAL.

Sampieri, R. H., Collado, C. F., & Lucio, P. B. (2004). Metodología de la investigación. Ciudad de México, México: McGrawHill.

Universidad de la Frontera. (1991). Programa de Internado Rural Interdisciplinario (P.I.R.I). Recuperado de: http://piri.ufro.cl/index.php/piri/historia

Valle Chirinos-Araque, Y., & Pérez-Peralta, C. M. (2016). La Responsabilidad Social Universitaria: emprendimiento sostenible como impacto de intervención en comunidades vulnerables. Revista EAN, (81), 91-110. doi: https://dx.doi.org/10.21158/01208160.n81.2016.1560

Vergara-Arrieta, J., & Carbal-Herrera, A. (2014). Diseño de un sistema de gestión en responsabilidad social empresarial para pequeños hoteles en la ciudad de Cartagena. Saber, Ciencia y Libertad, 9 (2), 91-108. doi: http://dx.doi.org/10.22525/sabcliber.2014v9n2.91108

Zuluaga-Duque, J. F. (2017). Relación entre conocimientos, saberes y valores: un afán por legitimar los saberes más allá de las ciencias. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 8 (1), 61-76. doi: 10.19053/20278306.v8.n1.2017.5973

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.