Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Strengthening of the educational projects of the official educational institutions of the municipality of santiago de Cali

Abstract

This article shows the results of an action research process, within the framework of the agreement between La Secretaria de Educación Municipal and the Instituto de Pedagogía de la Universidad del Valle, developed with 24 official educational institutions in order to restructure and update their Institutional Educational Project(IEP). For this, two strategies were used simultaneously between the months of August and December 2017. Firstly, a teacher training was required on aspects of the IEP, school and institutional characterization, and redefinition of the pedagogical model. Secondly, support and follow-up to each institution. The results show the scope and limitations of the experience, priorities and recommendations on the need to broaden the perspective of the educational community, from global to local, in coherence with the historical moment of construction of a culture of peace in the country.

Keywords

institutional educational project;, institutional characterization;, pedagogical models

PDF (Español) XML (Español)

Author Biography

Milton Fernando Trujillo-Losada

Licenciado en Filosofía, Magíster en Educación

María Cristina Hurtado-Zúñiga

Licenciada en Educación, Tecnología e Informática, Magíster en Administración de Empresas

María Julieth Pérez-Paredes

Profesional en Estudios Políticos y Resolución de Conflictos


References

Bernal-Pinzón, M. L. (2017) ¿qué escriben los niños?, una mirada desde el modelo escuela nueva. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 7 (2), 255-268. doi: 10.19053/20278306.v7n2.2017.6069

Colmenares, A. (2012). Investigación-acción participativa: una metodología integradora del conocimiento y la acción. Voces y Silencios. Revista Latinoamericana de Educación, 3 (1), 102-115.

Ley 115. Congreso de la República. Por la cual se expide la ley general de educación. Bogotá, Colombia, febrero 8 de 1994.

Duran, A. (1994). El Proyecto Educativo Insitucional: una alternativa para el desarrollo pedagógico-cultural. Bogotá, Colombia: Magisterio.

Fernández-Guerrero, M. M., & González-Ferro, V. (2017). Enseñar, el arte de transformar y crecer. Saber, Ciencia y Libertad, 12 (2), 167-174. Recuperado de: http://www.sabercienciaylibertad.org/ojs/index.php/scyl/article/view/242

Garcés-Prettel, M., & Ruiz-Cantillo, R. (2016). Integración pedagógica de la tecnología informática en instituciones educativas oficiales de Cartagena de indias (Colombia). Saber, Ciencia Y Libertad, 11 (1), 175-186. doi: http://dx.doi.org/10.22525/sabcliber2016v11n1.184

García-Amaya, R. A., Fernández-Morales, F. H., & Duarte, J. E. (2017). Modelo de integración de las TIC en instituciones educativas con características rurales. Revista Espacios, 38 (50), 26. Recuperado de: http://www.revistaespacios.com/a17v38n50/17385026.html

García-Márquez, G. (1994). Por un país al alcance de los niños. Colombia al filo de la oportunidad. Bogotá, Colombia: Informe Conjunto de la Misión de Ciencia Educación y Desarrollo.

Gómez-Restrepo, C. et al., (2014). Conocimiento adquirido y adherencia en un diplomado sobre la salud mental para docentes orientadores. Revista de Salud Pública, 16, 821-833. doi: https://doi.org/10.15446/rsap.v16n6.51830

González-Calixto, M., Patarroyo-Durán, N., & Carreño-Bodensiek, C. (2017). El principio de justicia en el aula y responsabilidad moral del docente, frente a los estilos de aprendizaje. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 7 (2), 241-253. doi: https://doi.org/10.19053/20278306.v7.n2.2017.4497

Gutiérrez-Rodríguez, C. A. (2018). Fortalecimiento de las competencias de interpretación y solución de problemas mediante un entorno virtual de aprendizaje. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 8 (2), 279-293. doi: 10.19053/20278306.v8.n2.2018.7170

Lozano, L. A. (1999). Paradigmas y tendencias de los Proyectos Educativos Institucionales. Bogotá, Colombia: Magisterio.

Marczak, J., Engelke, P., Bohl, D., & Saldarriaga-Jiménez, A. (2016). América Latina y el Caribe 2030 - Escenarios Futuros. Atlantic Council: Biblioteca Felipe Herrera, Banco Interamericano de Desarrollo.

Ministerio de Educación Nacional, MEN. Decreto 1860. Por el cual se reglamenta parcialmente la Ley 115 de 1994, en los aspectos pedagógicos y organizativos generales. Bogotá, Colombia, agosto 3 de 1994.

Montes-Miranda, A. J. (2013). La educación básica en Colombia: una mirada a las políticas educativas. Saber, Ciencia y Libertad, 8 (2), 141-155. Recuperado de: http://www.sabercienciaylibertad.com/ojs/index.php/scyl/article/view/106

Not, L. (1992). La enseñanza dialogante. Barcelona, España: Herder.

Ramírez, R., Caviedes, G., Gutiérrez, C., Vélez, W., Campo, F., & Becerra, A. (2000). Referentes y Avances para la fundamentación del Proyecto Educativo Institucional. Cali, Colombia: Universidad del Valle.

Rodriguez. (2015). Veinte años de la Ley General de Educación: resultados y posibilidades. Bogotá, Colombia: Magisterio.

Ruiz-Macías, E., & Duarte, J. (2018). Diseño de un material didáctico computarizado para la enseñanza de Oscilaciones y Ondas, a partir del estilo de aprendizaje de los estudiantes. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 8 (2), 295-309. doi: https://doi.org/10.19053/20278306.v8.n2.2018.7966

Trujillo, M. (comp.) (2017). Informe interno de acompañamiento al Fortalecimiento del PEI (inédito). Documento de trabajo construido a partir de los reportes de Mg. Ma. Cristina Hurtado Zúñiga, Mg. Francisco Medina, Mg. Marleny Ordoñez Olmedo, Mg. Paola González Pineda, Mg. Sol Ma. Gómez, Mg. Beatriz Grisales Herrera, Prof. Julieth Pérez Paredes, PhD. (c). Julio Cesar Sepúlveda, Lic. Inés Villanueva Tarquino.

UNESCO. (2014). Informe Anual. Chile: Oficina Regional de Educación para América y el Caribe.

Zaidiza-de Matos, B. (2006). Manejando procesos pedagógicos: bases para la enseñanza. Universidad Popular del Cesar.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.