Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Saber por experimentar: Biography of “La poesía gauchesca” (1931-1957) by Jorge Luis Borges

Abstract

The aim of this article is inquiring Jorge Luis Borges’ “La poesía gauchesca” essayistic procedures empha- sizing the essay as a form, the problem of the beginnings, and its writing maneuvers.The works of Alberto Giordano (2005, 2015, 2017), Julio Premat (2012), and Annick Louis (2014) have been consulted as theoretic frame of reference for the mentioned topics. In addition, it was performed a comparative reading of the different versions that resulted in the essay as we know it today. Among the various changes that the comparative reading identified, the swap of “saber” by “experimentar” is of the utmost relevance, as it sympathizes Borges practice with certain contributions of the literary theory put forward during the second part of the 20th century.Taking into account the aim and the theoretical contributions mentioned above, it was concluded that the destabilization of the notion of origin brings about productive outcomes that emphasize the essayistic writing maneuvers of Borges researched in this article and summarized in the final section.

Keywords

beginnings, Borges, essay, Form, writing maneuvers

PDF (Español) XML (Español)

References

Avaro, N. (2016). La enumeración (Jorge Luis Borges). En La enumeración. Narradores, poetas, diaristas y autobiógrafos (pp. 11-19). Rosario, Argentina: Nube Negra Ediciones.

Barcia, P. L. (1973). Proyección de “Martín Fierro” en dos ficciones de Borges. En José Hernández: Estudios reunidos en conmemoración del Centenario de El gaucho Martín Fierro, 1872-1972 (pp. 209-232 ). La Plata, Argentina: Universidad Nacional de la Plata. Recuperado de http://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/proyeccion-de-martin-fierro-en-dos-ficciones-de-borges/html/1a13728e-a0f8-11e1-b1fb-00163ebf5e63_4.html#I_0_

Barthes, R. (2013). El susurro del lenguaje. Más allá de la palabra y la escritura. Buenos Aires: Paidós.

Barthes, R. (2014). Crítica y verdad. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.

Barthes, R. (2017). Ensayos críticos. Barcelona: Seix Barral.

Borges, J. L. (1931). El coronel Ascasubi. Revista Sur, 1(1), 129-140. Recuperado de http://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/verano-1931-ao-i-buenos-aires/html/dcd8ed98-2dc6-11e2-b417-000475f5bda5_11.html#I_25_

Borges, J. L. (1950). Aspectos de la literatura gauchesca. Revista Número. Montevideo

Borges, J. L. (1999). Autobiografía. Buenos Aires: Editorial El Ateneo.

Borges, J. L. (2016a). Cuaderno de San Martín; Evaristo Carriego; Discusión. Buenos Aires: Sudamericana.

Borges, J. L. (2016b). Textos recobrados (1931-1955). Buenos Aires: Sudamericana.

Contreras, S. (1995). Variaciones sobre el escritor argentino y la tradición. En AA. VV., Borges, ocho ensayos (pp. 35-51). Rosario: Beatriz Viterbo Editora.

García Morales, A. (2000). Jorge Luis Borges, autor del Martín Fierro. Variaciones Borges, 10, 29-64. Recuperado de https://www.borges.pitt.edu/sites/default/files/1002.pdf

Giordano, A. (2005). Modos del ensayo. De Borges a Piglia. Rosario: Beatriz Viterbo Editora.

Giordano, A. (2015). La resistencia a la ironía: notas desde (hacia) los ensayos de Borges. Variaciones Borges, 40, 99-113. Recuperado de https://www.borges.pitt.edu/sites/default/files/Giordano.pdf

Giordano, A. (2017). Borges ensayista. La ética de un lector inocente. En Real Academia Española y Asociación de Academias de la Lengua Española (eds.), Borges esencial (pp. XXXI-XLVII). Barcelona: Penguin Random House Grupo Editorial.
Hume, D. (2016). De la escritura ensayística (1742). En F. Alfón (comp. y trad.), La razón del estilo. Ensayos anglosajones en torno al ensayismo (pp. 21-25). Rosario, Argentina: Nube Negra Ediciones.

Louis, A. (2014). Jorge Luis Borges. Obras y maniobras. Santa Fe, Argentina: Ediciones UNL.

Ludmer, J. (2012). El género gauchesco. Un tratado sobre la patria. Buenos Aires: Eterna Cadencia Editora.

MacNeill-Whistler, J. (2008). The gentle art of making enemies. The Project Gutenberg eBook. Recuperado de http://www.gutenberg.org/files/24650/24650-h/24650-h.htm

Merrill, L. (1992). A pot of paint: aesthetics on trial in Whistler v. Ruskin. Washington: Smithsonian Institution Press. https://doi.org/10.5479/sil.878334.39088016759391


Piglia, R. (1979). Ideología y ficción en Borges. Punto de vista, 2(5), 3-4. Recuperado de https://www.ahira.com.ar/wp-content/uploads/2018/06/pdv5.pdf

Premat, J. (2012). Leer los comienzos. Orientaciones teóricas, Borges, Saer. Cuadernos LIRICO, 7, 1-18. Recuperado de http://journals.openedition.org/lirico/594

Downloads

Download data is not yet available.