Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Latin America, a region with particular contexts in terms of educational issues

Abstract

This article is part of a documentary review of other studies that address the issue of generalities of educational problems in Panama, Colombia and America. For this reason, it is established as an objective to understand, from a theoretical-conceptual framework, supports that generate an idea about the various problems at the educational gap level that are being presented in contexts such as that of the countries in question. The theoretical methods used were the analysis-synthesis, induction, and as a method the documentary and bibliographic review in which secondary data were used. This gave rise to the main constructs established at the structural, methodological and results levels. As results, a sequence of inquiries about the central axis of the article was obtained. In this way, it is concluded that there are shortcomings at the level of policies, plans, programs and projects that give rise to better educational scenarios from the different levels and projected needs in the schools and institutions of the targeted nations. In short, several studies were found in which an approach is made to the quality situation in Colombia, related to the great inequality gap.

Keywords

Educational quality, educational problems, education system

PDF (Español)

Author Biography

Israel Alfonso Moreno Pinzón

Magíster en Administración y Planificación Educativa, Universidad Metropolitana de Educación, Ciencia y Tecnología; Panamá. Licenciado en Ciencias de la Educación – Educación Física, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Profesor de la Licenciatura en Educación Básica Primaria, Escuela de Ciencias Humanísticas y Educación, Facultad de Estudios a Distancia.

 


References

  • Álvarez, P. (2011). Comunidades de Aprendizajes en Latinoamérica. Transferibilidad de las actuaciones educativas de éxitos. Universidad de Barcelona, 1-325.
  • Bernáldez, J., Magallanes, M., & Juárez, R. (2020). Problemática educativa en américa latina: una mirada socioeconómica. Congreso Virtual Internacional Desarrollo Económico, Social y Empresarial en Iberoamérica, 1-24.
  • Carrillo, Á. (2016). Medición de la Cultura organizacional. Universidad Nacional de La Plata, 61-73. Obtenido de: https://www.redalyc.org/journal/5116/511653788007/html/#:~:text=Los%20resultados%20obtenidos%20muestran%20que,resultados%20y%20orientaci%C3%B3n%20a%20personas.
  • LListerri , J., & Pietrobelli, C. (2011). Los sistemas Regionales de Innovación en América Latina. Banco InterAméricano, 1-126.
  • Mineducación. (2016). Revisión de políticas nacionales de educación. La educación en Colombia. Ministerio de Educación Nacional, 1-336.
  • Nassif, R., Rama, G., & Tedesco, J. (1984). El sistema educativo en América Latina. Biblioteca de Cultura Pedagógica, 1-142.
  • Rivas, A. (2015). América Latina después de PISA: Lecciones aprendidas de la educación en siete países (2000-2015). Fundación Cippec, 23-46.
  • Rodríguez , O., & Rey, C. (2017). Los problemas sociales y su contextualización en el proceso educativo escolar: una necesidad actual. Universidad de Ciego de Ávila, Cuba, 1-17.
  • UNESCO. (2019). La educación transforma vidas. Obtenido de UNESCO: https://es.unesco.org/themes/education
  • Valdez, E. (2010). Perspectivas educativas contemporáneas en América Latina. Universidad Complutense de Madrid, 1-219.

Downloads

Download data is not yet available.