Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Reflections on school today

Abstract

The aim of this article is to reflect on the different theoretical positions on the school as an institution of modernity. The central argument aims to interpret the most relevant approaches that some intellectuals have on the school. The methodology used was the reading of documents, categorisation, analysis and comparison of contents between the different authors. The results obtained show that the school, among others, is read and interpreted as a public establishment, an institution where discipline, control and social mobility are exercised, a place where values are institutionalised and measured, and as a space for social reproduction. In conclusion, dissimilar interpretations are identified that invite us to make these theoretical approaches more complex in a new perspective that links the research of intellectuals with the policies of the state and the subjectivities of those who inhabit the space-time of the school institution as a permanent field of research.

Keywords

public establishment, control, surveillance and social mobility, institution of values, social reproduction, cultural, social and symbolic capital

PDF (Español)

References

  • Bourdieu, P. (1987). Los tres estados del capital cultural. Revista del departamento de sociología. Volumen año (2), 3-6. Recuperado de https://www.uv.mx/mie/files/2012/10/lostresestadodelcc.pdf
  • Bourdieu, P. (1997). Razones prácticas. Sobre la teoría de la acción. Barcelona. Anagrama.
  • Bourdieu, P. (1997). La Esencia Del Neoliberalismo. Revista Pedagógica, 35(II). Recuperado de https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RCE/article/download/5426/4453
  • Bourdieu, P. (2003). Capital cultural: escuela y espacio social. Buenos Aires; México: Siglo veintiuno editores.
  • Cavallini, G., Legaz Lacambra, L., & Sociedad de Educación Atenas. (1975). La fábrica del deficiente: escuela, sociedad, cultura. Madrid: Sociedad de Educación Atenas.
  • Carnoy, M. (1977). La educación como imperialismo cultural. España (1977). Siglo XXI editores, S.A.
  • Cerletti, A. (2003). La política del maestro ignorante: la lección de Ranciére. Brasil: Laertes educación.
  • Fernández Vitores, R. (2002). Sólo control: panfleto contra la escuela. Madrid: Páginas de Espuma.
  • Gutiérrez, A. (2005). Las prácticas sociales: Una introducción a Pierre Bourdieu. Argentina. Ferreyra Editor. Recuperado de https://pdfs.semanticscholar.org/7fa2/f33112b78cae7d92fb9d19e6bcc5f328af2f.pdf
  • Gaviria, A, (2012. Movilidad social. El espectador, p.8)
  • Illich, I., & Espinosa, G. (1975). La sociedad desescolarizada (2* ed.). Barcelona: Barral.
  • Martínez, A. (2006). “Pierre Bourdieu: Razones y Lecciones de una Práctica Sociológica”. Argentina: Manantial.
  • Rancière, J. (2010). El maestro ignorante cinco lecciones sobre la emancipación intelectual (2ª ed.). Barcelona: Laertes.
  • Tello, C. G. El maestro iignorante de Jacques Ranciere. Un enfoque filosófico educacional. Revista digital de educación y nuevas tecnologías Contexto educativo, 34. Retrievedfrom contexto-educativo.com.ar/2005/1/nota-04.html

Downloads

Download data is not yet available.