Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Philosophy in rural schools: a way of life

Abstract

It aims to show the pedagogical experience of philosophy and childhood in the rural school, Leonera headquarters of the Technical Educational Institution Rafael Uribe of the municipality of Toca-Boyacá Colombia, the students appropriated the community of inquiry and the question as devices to develop the philosophical attitude under equality, self-care and wandering. Equality as the ability of all human beings to learn; self-care, the relationships that the subject develops with himself, with others and with nature, the concept of wandering, as an event that leads to create and learn.

The text is presented in four descriptive moments, Rethinking the school, an analysis of the Colombian rural school; Some inspiring references, concepts that support the project; Philosophy as a way of life: teaches the philosophical exercise, appropriates positions and theoretical approaches on the development of philosophical thought; the relationship between philosophy and rural school as a strategy for learning to live; is the experience of philosophy and childhood in the Leonera headquarters: the community of inquiry, dialogue, reading and writing. Thinking by oneself and with others: it presents the recognition of the individual philosophical exercise that leads to think collectively; from dialogue to writing: it exposes writings of the children, product of the reading and writing of the environment, experiences, tastes and nonconformities; finally it is presented as a reflection some appreciations related to philosophy and childhood in the rural school, in the learning and the teacher's transformation.

Keywords

philosophy and children, rural school, community of inquiry, philosophical attitude, philosophical education

PDF (Español)

References

  • López Ramírez, L. ( 2006). Ruralida y educación rural. Referentes para un programa de educación rural en la Universidad pedagógica Nacional. Revista Colombiana de Educación, núm. 51, julio-diciembre, 138-159.
  • Cerletti, A. (2008). La enseñanza de la Filosofía como problema filosófico.Buenos Aires: Zorzal.
  • Chaux, E., Lleras, J., & Velasquez, A. M. (2004). Competencias ciudadanas: de los estandares al aula.Bogotá: Ediciones Uniandes.
  • De La Garza, M. T. (2000). Filosofia y literatura: una relación estrecha. En W. O. Kohan , & V. Waskman, Filosofia para niños Discusiones y propuestas(págs. 95-100). Buenos Aires: Novedades Educativas.
  • Departamento Administrativo Nacional de Estadística (DANE). (Miércoles 27 de Febrero de 2019 de Febrero de 2019). DANE INFORMACIÖN PARA TODOS https://www.dane.gov.co
  • Espinel , O. (2018). Educación en derechos humanos y formacion ciudadana. Tunja.
  • Espinel, O. (2014). Filosofía, prácticas de si y arte de vivir. Revista Fermentario 8, 175-224.
  • Foucault , M. (2001). La hermeneutica del sujeto: curso en el collage de France: 1981-1982.Buenos Aires: Fondo de la cultura Económica.
  • Fundación Empresarios por la educación. (7 de marzo de 2018). Reflexiones innegociables en educación básica media para el 2018-2022.Obtenido de Reflexiones innegociables en educación básica media para el 2018-2022: http://fundacionexe.org.co
  • Guattari, F. (2012). Las tres ecologías. Ciudad de México: radiopirataediciones.blogspot.com
  • Hadot, P. (2006). Ejercicios espirituales y filosofía antigua.Madrid: Ediciones Ciruela. S.A.
  • Kohan, W. O. (2013). El maestro inventor. Simón Rodriguez. Buenos Aires: Miño y Dávila.
  • Kohan, W. O. (2000). Filosofía para Niños Discusiones y Propuestas. Buenos Aires: Novedades Educativas.
  • Kohan, W. O. (2008). Filosofía, la paradoja de aprender y enseñar.Buenos Aires: Libros del Zorzal.
  • Pineda R, D. A. (1992). Filosofía para niños: un acercamiento. Universitas Philosophica 19., 103-121.
  • Pineda, D. A. (2004). Filosofía para niños, el ABC. Editora Beta.
  • Pulido , C. O., & Suárez Vaca, M. T. (2016). Filosofando con el universo. Voces de la infancia. Rio de Janeiro: NEFI.
  • Ranciére, J. (2003). El maestro ignorante. cinco lecciones sobre la emancipación intelectual. Editorial Laertes.
  • Rodríguez, M. (1997). El pensamiento creativo integral. México: McGraw Hill.
  • Suárez Vaca, M. T., & Mariño Díaz, L. A. (2017). Filosofía e Infancia un proyecto para cuidar de sí. En Ó. Pulido Cortés, M. T. Suárez Vaca, & Ó. O. Espinel Bernal, Pensar de otro modo. Herramientas para investigar en educación (págs. 155-183). Tunja: Editorial Uptc.
  • Suárez Vaca, M., & Pulido Cortés , O. (2016). Filosofando con el universo. Voces de la infancia. Río de Janeiro: NEFI edições.
  • Virilio, P. (1999). El cibermundo, la política e lo peor. Madrid: Ediciones Cátedra, S.A.

Downloads

Download data is not yet available.