Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Citizenship skills and their educational policies in Latin America and Colombia

Abstract

This article shows an overview on citizenship competencies and public policies in Colombia and other Latin American countries, by compiling articles and analyzing the discourses of competencies as common knowledge. From a methodological perspective, categories such as: competencies, education, and public policies were tracked and conceptualized. The study was performed in three stages: the first was a historical and conceptual approach to citizenship competencies from the 80’s in Colombia and from the enactment of the Constitution in 1991; the second dealt with the concept of citizenship which was studied from the connection of theoretical discourse and experiences in classroom of different Spanish-speaking countries; and finally, the implications that the neoliberal model has had both in educational policies and in the formation of citizens and their intervention in higher education were evaluated. As a result, in the analysis of the category of public policies and citizenship competencies, there is an important concern to link in an articulated and permanent manner the educational curriculum and the guidelines established by governmental entities to the application and regulation of such competencies, not as just another lecture in the educational institutions established for the labor market, but as a fundamental formative component for the construction of citizenship, without falling into the instrumentalization and ambiguity of the notion of competencies and citizenship in the current educational environment.

Keywords

public policies, competencies, citizenships, school, neoliberalism, Colombia

PDF (Español) HTML (Español) EPUB (Español)

References

  • Agudelo, N., & Chaparro, H. (2019). La formación de sujetos sociales: contextos escolares pertinentes. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 15(2), 85-110. https://doi.org/10.17151/rlee.2019.15.2.5
  • Álvarez, M., & Henao, F. (2019). Formación en competencias ciudadanas y cultura política. Revista Educación y Pensamiento, 26(26), 25-38.
  • Avendaño, A., Cortés, O., & Castillo, C. (2000). La “Escuela” en la formación de ciudadanos. Nómadas, (13), 223-228. http://nomadas.ucentral.edu.co/index.php/8-articulos/20-tabla-de-contenido-no-13
  • Avendaño, E., Gutiérrez, D., & Malagón, M. (2015). Otra ciudadanía es posible. Análisis crítico al Programa de Competencias Ciudadanas propuesto por el Ministerio de Educación Nacional [Tesis de maestría, Universidad Pedagógica Nacional]. Repositorio Institucional UPN. http://hdl.handle.net/20.500.12209/820
  • Baracaldo, M. (2014). Fortalecimiento de competencias ciudadanas de convivencia y paz para la administración de conflictos que se presentan entre los estudiantes de décimo de la IED La Gaitana en el ciclo 5 de la jornada mañana. [Tesis de maestría, Universidad Libre]. Repositorio Institucional Unilibre. https://hdl.handle.net/10901/8633
  • Barrera, D., Madariaga, C., & Palacio, J. (2011). Análisis de contextos sociales y su incidencia en el desarrollo de competencias ciudadanas en estudiantes de undécimo grado de Santa Marta. Psicogente, 14(26), 235-254. http://revistas.unisimon.edu.co/index.php/psicogente/article/view/1830
  • Cabrera, M., & Gómez , F. (2019, 11-12 de julio). Competencias ciudadanas y educación superior, una alternativa al desarrollo [Ponencia]. V Congreso de Innovación Educativa y Docencia en Red, Universitat Politècnica de València, España. https://doi.org/10.4995/INRED2019.2019.10390
  • Calderíus, M., & Martínez , N. (2011). Formación de competencias ciudadanas en las universidades cubanas: una contribución al perfeccionamiento de nuestra democracia. Ciencia en su PC, (3), 109-120.
  • Carrillo, O. (2013). Comprendiendo la adquisición de las competencias ciudadanas en alumnos de los programas de cualificación profesional inicial. Educar, 49(2), 207-226. https://doi.org/10.5565/rev/educar.417
  • Castañeda, J. (2016). El desarrollo histórico, teórico y conceptual de las competencias ciudadanas y las capacidades ciudadanas en el modelo educativo distrital de Bogotá. [Tesis de maestría, Universidad Santo Tomás]. Repositorio Institucional Universidad Santo Tomás. http://dx.doi.org/10.15332/tg.mae.2016.00482
  • Castro, J., Pulido, Ó., Peñuela, D., & Rodríguez, V. (2007). Maestro: condición social y profesión docente en Colombia 1991-2002. UPN; IDEP. https://repositorio.idep.edu.co/bitstream/handle/001/248/Mestro%3acondici%c3%b3n%20social%20y%20profesi%c3%b3n%20docente%20en%20Colombia%201991-2002.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Cerezo, M., Casanova, P., Torre de la, M., & Carpio, M. (2011). Estilos educativos paternos y estrategias de aprendizaje en alumnos de Educación Secundaria. European Journal of Education and Psychology, 4(1), 51-61.
  • Contreras, C. (2009). Alfabetización digital y formación de competencias ciudadanas [Tesis doctoral, Universidad de Barcelona]. Dipòsit Digital de la Universitat de Barcelona. http://hdl.handle.net/2445/43089
  • Chaux, E. (2012). Educación, Convivencia y Agresión Escolar. Ediciones Uniandes; Taurus; Santillana.
  • Díaz, A. (2017). Las competencias ciudadanas, como estrategia pedagógica para resignificar los ambientes escolares [Trabajo de grado de especialización inédito]. Universidad del Tolima. https://45.71.7.21/handle/001/1977
  • Cristancho, C. (2018). Maestro contemporáneo en Colombia: condiciones y configuraciones. [Tesis de maestría no publicada]. Universidad Pedagógica de Colombia.
  • Cruz, F. (2008). Educar para gestionar conflictos en una sociedad fragmentada. Una propuesta educativa para una cultura de paz [Tesis doctoral inédita, Universidad de Barcelona]. Repositorio Institucional Universitat de Barcelona. http://diposit.ub.edu/dspace/handle/2445/43079
  • Declaración de Bolonia. (1999). http://diposit.ub.edu/dspace/handle/2445/43079 http://eees.umh.es/contenidos/Documentos/DeclaracionBolonia.pdf
  • Foucault, M. (2007). Nacimiento de la biopolítica: curso en el Collége de France: 1978-1979. (Trad. H. Pons). Fondo de Cultura Económica.
  • García, G., & González, C. (2014). Competencias ciudadanas: consideraciones desde el concepto de ciudadanía. Plumilla Educativa, 13(1), 373-396. https://doi.org/10.30554/plumillaedu.13.416.2014
  • Geijsel, F., Ledoux, G., Reumerman, R., & Ten, G. (2012). Citizenship in young people’s daily lives: Differences in citizenship competences of adolescents in the Netherlands. Journal of Youth Studies, 15(6), 1-19. http://dx.doi.org/10.1080/13676261.2012.671932
  • González-Valencia, G., & Santiesteban-Fernández, A. (2016). La formación ciudadana en la educación obligatoria en Colombia: entre la tradición y la transformación. Educación y Educadores, 19(1), 89 -102. https://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/5533
  • Hernández, C. (2012). Ciudadanía, diversidad y participación. Educar para la participación desde la diversidad. Revista Educação e Políticas em Debate, 1(1), 146-157. http://www.seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/17376
  • Hernández, D. (2017). Miradas sobre los lineamientos curriculares y los estándares básicos de competencias en Colombia. Estado del arte 2002-2016 [Trabajo de grado de especialización inédita, Universidad Pedagógica Nacional]. Repositorio Institucional UPN. http://repository.pedagogica.edu.co/handle/20.500.12209/9467
  • Mejía, A., & Perafán, B. (2006). Para acercarse al dragón, para amansarlo, es necesario haberlo amansado primero: una mirada crítica a las competencias ciudadanas. Revista de Estudios Sociales, (23), 23-35.
  • Membership of the Advisory Group. (1998). Education for citizenship and the teaching of democracy in schools. QCA Publications.
  • Mieles, M., & Alvarado, S. (2012). Ciudadanías y competencias ciudadanas. Estudios Políticos, (40), 53-75. https://revistas.udea.edu.co/index.php/estudiospoliticos/article/view/13203
  • Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (2004). Estándares Básicos de Competencias Ciudadanas. https://www.mineducacion.gov.co/1621/article-116042.html
  • Miralles, P. (2009). La didáctica de la historia en España: retos para una educación de la ciudadanía. En R. Ávila, B. Borghi, & I. Mattozzi (Eds). La educación de la ciudadanía y la formación del profesorado. Un proyecto educativo para la “Estrategia de Lisboa”, (1ª ed. pp. 259-270). Pàtron.
  • Montoya, A., González, C., & Osorio, Z. (2018). Aulas flexibles: un espacio de reflexión frente a la resignificación del lenguaje oral en los estudiantes de la I. E. Rafael J. Mejía para el empoderamiento de las competencias ciudadanas [Tesis de maestría inédita, Universidad de Antioquia]. Repositorio Institucional Universidad de Antioquia. https://bibliotecadigital.udea.edu.co/handle/10495/12199
  • Muñoz, M. (2013). El ciudadano en los manuales de historia, instrucción cívica y urbanidad, 1910-1948. Historia y Sociedad, (24), 215-240. https://revistas.unal.edu.co/index.php/hisysoc/article/view/39775
  • Murillo, G., & Castañeda, N. (2007). Competencias ciudadanas y construcción de ciudadanía juvenil. Revista del CLAD, Reforma y Democracia, (37), 1-17.
  • Navarro-Medina, E. (2015). El desarrollo de las competencias ciudadanas a través de la enseñanza de la historia de España. Enseñanza de las Ciencias Sociales: Revista de Investigación, 14, 49-59.
  • Niño, J. (2017). Política etnoeducativa y enfoque de competencias: la paradoja del reconocimiento en el marco liberal y capitalista [Tesis de maestría inédita]. Repositorio Institucional Pontificia Universidad Javeriana. https://repository.javeriana.edu.co/handle/10554/21872
  • Niño, L., Tamayo, A., Gamma, A., & Díaz, J. (2016). Competencias y currículo. Problemas y tensiones en la escuela. Universidad Pedagógica Nacional.
  • Otálora, L. (2018). Estrategias de enseñanza para la Cátedra de la Paz en estudiantes de secundaria a partir de las Competencias Ciudadanas. Ciencia y Poder Aéreo, 13(1), 124-140. https://doi.org/10.18667/cienciaypoderaereo.592
  • Prada, M. (2020). Las competencias ciudadanas en la clase de Educación Física: entre las miradas desde la docencia y el discurso planteado en el currículo dominicano. Revista Educación, 45, (1). https://doi.org/10.15517/revedu.v45i1.41402
  • Peñalva, A., & López-Goñi, J. (2014). Competencias ciudadanas en alumnado de magisterio: la competencia intercultural personal. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 17(2), 139-153. https://doi.org/10.6018/reifop.17.2.196871
  • Pulido, Ó., & Acuña, O. (2014). De la universidad de las profesiones a la universidad para el desarrollo 1953 –1974. Praxis & Saber 5(10), 219-243.
  • Quintero, M., & Molano, M. (2009). Concepciones y creencias acerca de las competencias en Colombia: una investigación acción desde la teoría crítica de la educación. Revista Centro de Investigación, 8(32), 39-55.
  • Quiroz, R., & Jaramillo, O. (2009). Formación ciudadana y educación cívica: ¿cuestión de actualidad o resignificación? Revista de Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales, (14), 123-138.
  • Ramos, C., Nieto, A., & Chaux, E. (2007). Aulas en paz: resultados preliminares de un programa multi-componente. Revista Interamericana de Educación para la Democracia, 1(1), 35-56.
  • Rendón, M. (2012). Las convivencias y las competencias ciudadanas en la universidad. Uni-pluri/versidad, 12(2), 57-72. https://revistas.udea.edu.co/index.php/unip/article/view/14436
  • República de Colombia. (1991). Constitución Política de la República de Colombia. http://www.secretariasenado.gov.co/index.php/constitucion-politica
  • Restrepo, J. (2006). Estándares básicos en competencias ciudadanas: una aproximación al problema de la formación ciudadana en Colombia. Papel Político, 11(1), 137-175.
  • Rincón, D. (2017). Formación ciudadana en el currículo escolar en Colombia. Desde la pedagogía católica hasta las competencias ciudadanas [Tesis de pregrado, Universidad Santo Tomás]. Repositorio Institucional Universidad Santo Tomás. http://hdl.handle.net/11634/10223
  • Rodríguez, A., Ruiz, S., & Guerra, Y. (2007). Competencias ciudadanas aplicadas a la educación en Colombia. Revista Educación y Desarrollo Social, 1(1), 140-157.
  • Rodríguez, G. (2013). Pactos de aula para el desarrollo de competencias ciudadanas [Tesis de maestría, Universidad Tecnológica de Pereira]. Repositorio Institucional Universidad Tecnológica de Pereira. http://hdl.handle.net/11059/3118
  • Rodríguez, H. (2007). El paradigma de las competencias hacia la educación superior. Revista Facultad de Ciencias Económicas: Investigación y Reflexión, 15(1), 145-165
  • Rojas-Devia, J., & Londoño, C. (2020). Crisis y práctica filosófica en la educación. Praxis & Saber, 11(25), 153 -
  • https://doi.org/10.19053/22160159.v11.n25.2020.9910
  • Rojas, J., Jiménez-Delgado, A., Jiménez-Jiménez, B., López-Delgado, I., Ospino-Ortiz, N., Cabarcas-Masson, M., Paba-Ruíz, M., & Navarro-Ramírez, L. (2018). Investigación como estrategia pedagógica para la convivencia escolar a través de competencias ciudadanas. Cultura Educación y Sociedad, 9(3), 291-302. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.33
  • Rojas, R. (2018). Formación en competencias ciudadanas: un referente para el debido proceso de una cultura de paz y el desarrollo humano integral en las Instituciones Educativas de Básica Primaria [Trabajo de grado de especialización, Universidad Nacional Abierta y a Distancia]. Repositorio Institucional UNAD. https://repository.unad.edu.co/handle/10596/28032
  • Ruiz, A., & Chaux, E. (2005). La formación de competencias ciudadanas (1ª ed.). Asociación Colombiana de Facultades de Educación.
  • Salas, K., & Cómbita, H. (2017). Análisis de la convivencia escolar desde la perspectiva psicológica, legal y pedagógica en Colombia. Cultura, Educación y Sociedad, 8(2), 79-92. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.8.2.2017.06
  • Salmerón, C. (2010). Desarrollo de la competencia social y ciudadana a través del aprendizaje cooperativo [Tesis doctoral, Universidad de Granada]. https://digibug.ugr.es/handle/10481/5667?show=full
  • Santander, W., Ovalle, V., Cervantes, M., Villamil, J., & Rivera, A. (2018). Las competencias ciudadanas como generadoras de cultura ambiental. Cultura Educación y Sociedad, 9(2), 67-76.
  • Tiana, A. (2000). El proyecto MANES y la investigación histórica sobre los manuales escolares (siglos XIX y XX). Historia de la Educación, 19, 179-194.
  • Tiana, A. (2005). La investigación histórica sobre los manuales escolares en España: el Proyecto MANES. Clío & Asociados. La Historia Enseñada, 1(4), 101-119.
  • Torney-Purta, J., Lehmann, R., Oswald, H., & Schulz, W. (Eds.). (1999). La educación cívica y ciudadanía. Proyecto de educación cívica de la IEA. Asociación Internacional para la Evaluación del Logro Educativo.
  • Torres, C., & Reyes, E. (2015). Subjetivación en la escuela: una mirada crítica al programa de competencias ciudadanas. Educación y Ciencia, (18), 11-28.
  • Vega, M., & Castro, V. (2006). Cuentos ciudadanos, desarrollo de competencias ciudadanas y reconstrucción de imaginarios de ciudad y ciudadanía, a través del periodismo escolar. Investigación y Desarrollo, 14(2), 330-351.
  • Villera, E., & Lobo, J. (2017). Las competencias ciudadanas en el ambiente escolar de la institución educativa de Buenos Aires de Montería, Córdoba [Tesis de maestría, Universidad Pedagógica Nacional]. Repositorio Institucional UPN. https://hdl.handle.net/20.500.12209/719

Downloads

Download data is not yet available.