Methodology for pricing using price elasticity of demand. Case type: automotive parts sector

Metodología para la fijación de precios mediante la utilización de la elasticidad precio-demanda. Caso tipo: repuestos del sector automotor

Main Article Content

Patricia Paola Guerrero Garzón
Diego Fernando Hernández Losada
Luis Guillermo Díaz Monroy

Abstract

The pricing in the company under study, dedicated to the marketing of automotive parts sector, is done empirically for at least 50,000 products. This paper establishes a methodology for the allocation and change in the price level of these products, using as a tool, price elasticity of demand. For that purpose, we initially do a grouping of parts according to their elasticity through the use of cluster analysis, obtaining 7 groups that are characterized quantitatively and qualitatively. Objectives and policies of pricing for these groups are determined, allowing thus establishing the methodology for the pricing of the company. Additionally, in the document the CPI calculation technique is used for determining the impact of price variation of each group on the total variation. Thus, the study shows that it is possible to establish precise methods for fixing prices through the use of price elasticity of demand. To achieve this goal for many products, it is useful to use the tools provided by the multivariate statistics as they allow better analysis of the data. Besides this, it is apparent that the use of methodologies for calculating inflation rates is useful in determining the impact of the adopted pricing policies

Keywords:

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References (SEE)

Anderberg, M.R. (1973).ClusterAnalysis for Applications. Estados Unidos: Academic Press.

Baltar, R. (4 de abril de 2008). Microeconomía. Publicación virtual. Argentina: Universidad Nacional de Mar del Plata. Recuperado de http:// robertobaltar.com.ar/biblio.htm

Cabrejos, B. (1980). El producto y el precio a su alcance. Colombia: Norma.

Carreño, M. & Sánchez, A. (2002). Producto, calidad, precio, rentabilidad. Colombia: Corporación Compromiso.

CEPAL Buenos Aires. (1991). La transformación de la industria automotriz argentina, su integración con Brasil. Documento de trabajo (40). CEPAL Argentina.

DANE. (2009). Metodología índice de precios al consumidor. Departamento Administrativo Nacional de Estadística. Colombia. Colección documentos, Actualización 2009 (62).

Jaramillo,C. F.(1999). La inflación básica en Colombia: Evaluación de indicadores alternativos. Colombia: Banco de la República.

Jensen, M. & Meckling, W. (2000, Dec.).Theory of the Firm: Managerial Behavior, AgencyCosts and Ownership Structure. Julio de 1976. Michael C. Jensen. A Theory of the Firm: Governance, Residual Claims and Organizational Forms. Harvard University Press. Journal of Financial Economics (JFE), 3. Recuperado de http://ssrn.com/abstract=94043.

Jiménez, F. & Cañizares, E. (2005). Dificultades para la definición del mercado relevante. Preparado para el Segundo Seminario de Derecho y Economía de la Competencia organizado por la Fundación Rafael del Pino. Recuperado de http://www.uv.es/ ~frequena/estructura/NERA.pdf

Kotler, P. (1998). Fundamentos de mercadotecnia. México: Prentice-Hall.

Maceira, D. (2003). Estudiossectoriales; componente: industria de autopartes: costos de transacción y competitividad en el sector autopartista argentino. Argentina: Oficina de la CEPAL ONUen BuenosAires, a solicitud de la Secretaría de Política Económica, Ministerio de Economía de la Nación.

Mejía, C. (2005). Métodos para la determinación del precio. La estrategia del conocimiento. Colombia: Documentos Planning.

Muñoz, D. F. & Muñoz, D. F. (2009). Pronósticos bayesianos para repuestos de automóviles usando simulación estocástica. Journal of Economics, Finance and Administrative Science. Escuela de Administración de Negocios para Graduados. México.

NERA Economic Consulting. (2005). Segundo Seminario de Derecho y Economía de la Competencia, organizado por la Fundación Rafael del Pino, España.

Oficina Internacional del Trabajo (OIT). (2001, 22 al 31 de octubre).Informe acerca del IPC para la Reunión de expertos en estadísticas del trabajo, Ginebra, Suiza. En el marcode la decimosextaConferencia Internacional de Estadísticos del Trabajo (CIET) celebrada en 1998.

Parada, R. (1991). El marco evolutivo de los objetivos y decisiones de los administradores financieros. Estudios de Economía 18. Publicación del DepartamentodeEconomía de la Facultad deCienciasEconómicas yAdministrativas de la Universidad deChile.

Pernaut, M. & Ortiz, E. (2008). Introducción a la teoría económica (4ª ed.). Venezuela: Universidad Católica Andrés Bello.

Universidad deValencia. (2011). Notas de clase Comercialización e investigación de mercados. España. Recuperado de http://www.uv.es/cim/pyp-dem/descarga.

Zamora, F. (1962). Tratado de teoría económica. México: Fondo de Cultura Económica.