Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Entrepreneurial Profile of Microentrepreneurs in the States of Mexico and Chiapas

Abstract

Entrepreneurial activity is closely related to the economic development of countries, hence the importance of studying it. This research aims to determine microentrepreneurs' entrepreneurial profiles in Mexico to characterize them and find opportunity areas to improve their performance. We use a sample of 409 volunteer microentrepreneurs to whom a questionnaire was applied, with a Likert scale. We analyzed their responses by exploratory factor analysis. The results show that microentrepreneurs in Mexico have an entrepreneurial profile where innovation, creativity, and business vision predominate, as well as the search for updating in new technologies, risk-taking, entrepreneurial passion, and an environmental and social approach. The opportunity areas lie in the use of advanced production and communication technologies to manage their company internally and externally in line with the fourth industrial revolution.

Keywords

Microentrepreneurs, Entrepreneurial, Innovation, Technology

XML (Español) PDF (Español)

Author Biography

Alberto Bucardo Castro

Contador Público con Maestría y Doctorado en Administración. Laboró durante 22 años en el sector bancario en áreas de crédito, financiamiento de proyectos, ingeniería financiera y sindicaciones y 19 años trabajó en el Banco Interamericano de Desarrollo diseñando y supervisando operaciones del Fondo Multilateral de Inversiones (FOMIN- BID Lab) en temas de inclusión financiera, economía circular, economía colaborativa, emprendimiento social, inversión de impacto, turismo sostenible, desarrollo empresarial, responsabilidad social, remesas, bonos de impacto social y sistemas de innovación, entre otros temas. Desde enero de 2018 es socio director de la firma de consultoría Lab Inn, además de colaborar en la Universidad Anáhuac como profesor de emprendimiento social en la Facultad de Economía y Negocios y presidente del Consejo Consultivo de Acelera, la aceleradora de negocios de la universidad.

 

María Luisa Saavedra García

Dra. y Mtra. en Administración por la UNAM. Profesora Investigadora de tiempo completo de la Universidad Nacional Autónoma de México, Facultad de Contaduría y Administración.

Teresa de Jesús Vargas Vega

La Dra. Teresa de Jesús Vargas Vega, es Licenciada en Administración de Empresas y

Maestra en Finanzas por el Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey. Doctora en Economía por la Universidad Europea de Madrid

Del 2013 al 2017 fungió como Subdirectora de Investigación de la Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo. Y actualmente es coordinadora de Investigación del Instituto de Ciencias Económico-Administrativas de la UAEH.

Es profesora investigadora de tiempo completo del Instituto de Ciencias Económico Administrativas de la Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo, con domicilio en Circuito la Concepción Km 2.5, Col. San Juan Tilcuautla, San Agustín Tlaxiaca Hidalgo, México. C.P. 42160 y teléfono de contacto 7717172000 ext. 4120.

Ha impartido cursos, seminarios, talleres y conferencias en diversas instituciones de educación superior tanto nacionales como internacionales.

Su producción académica ha quedado plasmada en libros y artículos científicos en revistas indexadas tanto nacionales como extranjeras y ponencias en congresos especializados.

Pertenece al Sistema Nacional de investigadores es Miembro activo de la Academia de Ciencias Administrativas y de la Academia Europea de Dirección y Economía de la Empresa y de la Comisión de Docencia del Instituto Mexicano de Ejecutivos en Finanzas (IMEF). Además, es Profesora Certificada por la ANFECA.

Sus líneas de investigación se centran en el contagio de volatilidades entre los mercados financieros.


References

  1. Amatori, F. (2010). Determinants and Typologies of Entrepreneurship in the History of Industrial Italy. In J. L. García-Ruiz & P. A. Toninelli (eds.), The Determinants of Entrepreneurship: Leadership, Culture, Institutions. Perspectives in Economic and Social History 7 (pp. 9-32). Pickering & Chatto. https://searchworks.stanford.edu/view/9273756
  2. Audretsch, D. (2013). Entrepreneurship. A Survey of the Literature. Enterprise Papers, Nº 14. Enterprise Directorate-General European Commission.
  3. Baumol, W. J. (1968). Entrepreneurship in Economic Theory. American Economic Review, 58(2), 64-71. https://www.jstor.org/stable/1831798
  4. Baumol, W. J. (1993). The Entrepreneur in Economic Theory. MIT Press.
  5. Begley, T. & Boyd, D. (1987). Psychological Characteristics Associated with Performance in Entrepreneurial Firms and Smaller Businesses. Journal of Business Venturing, 2(1), 79-93. https://doi.org/10.1016/0883-9026(87)90020-6 DOI: https://doi.org/10.1016/0883-9026(87)90020-6
  6. Boliko, M. (1996). New Perspectives in Entrepreneurship and SME Development. (Tesis Doctoral). Nagoya University.
  7. Braudel, F. (1985). Les dynamiques du capitalisme. Arthaud.
  8. Brockhaus, R. (1980). Risk Taking Propensity of Entrepreneurs. Academy of Management Journal, 23(3), 509-520. https://doi.org/10.5465/255515 DOI: https://doi.org/10.5465/255515
  9. Bruyat, C. & Julien, P. (2000). Defining the Field of Research in Entrepreneurship. Journal of Business Venturing, 16(2),165–180. https://doi.org/10.1016/S0883-9026(99)00043-9 DOI: https://doi.org/10.1016/S0883-9026(99)00043-9
  10. Bucardo, C. A. (2019). Análisis sobre el perfil emprendedor y empresarial de microempresarios en el estado de México y Chiapas y su relación con el microcrédito y la pobreza. (Tesis de grado de doctor en Administración). Universidad La Salle de México.
  11. Bucardo, C. A., Saavedra, M. L. & Camarena, M. E. (2015). Hacia una comprensión de los conceptos de emprendedores y empresarios. Suma de Negocios, 6(13),98-107. http://dx.doi.org/10.1016/j.sumneg.2015.08.009 DOI: https://doi.org/10.1016/j.sumneg.2015.08.009
  12. Bygrave, W. & Hofer, C. (1991). Theorizing About Entrepreneurship. Entrepreneurship Theory and Practice, 16(2),13-22. https://doi.org/10.1177/104225879201600203 DOI: https://doi.org/10.1177/104225879201600203
  13. Cantillon, R. (1931). Première partie en Essai sur la nature du commerce en général. MacMillan.
  14. Cassis, Y. & Papelasis, I. (2005). Entrepreneurship in Theory and History. Palgrave McMillan DOI: https://doi.org/10.1057/9780230522633
  15. Casson M. (1982). The Entrepreneurs: An Economic Theory. Barnes and Noble books.
  16. Curto, M. (2012, enero). Los emprendedores sociales: innovación al servicio del cambio social. Cuadernos de la Cátedra “La Caixa” de Responsabilidad Social de la Empresa y Gobierno Corporativo, (13), 1-24. http://bibliotecavirtualrs.com/2012/08/los-emprendedores-sociales-innovacion-al-servicio-del-cambio-social/
  17. De Vries, K. M. (1977). The Entrepreneurial Personality. A Person at The Cross-roads. Journal of Management Studies, 14(1), 34-47. https://doi.org/10.1111/j.1467-6486.1977.tb00616.x DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-6486.1977.tb00616.x
  18. Drucker, P. (1970). Entrepreneurship in Business Enterprise. Journal of Business Policy, 1(1), 3-12.
  19. Drucker, P. (1985). Innovation and Entrepreneurship. Harper & Row.
  20. Ernst and Young, (2011). ¿Nace o se hace? EYGM. https://comunicacionvitae.com/pdf-descargas/Nace_o_se_hace_decodificar_el_ADN_del_emprendedor.pdf
  21. García del Junco, J., Álvarez, P. & Reyna, R. (2007). Características del emprendedor de éxito en la creación de pymes españolas. Estudios de Economía Aplicada, 25(3), 951-974. https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/16068/file_1.pdf;jsessionid=E2008419F2D3467A8A9F50333D2A9636?sequence=1
  22. Gartner, W. (1985). A Conceptual Framework for Describing the Phenomena of Venture Creation. Academy of Management Review, 10(4), 696-706. https://doi.org/10.5465/amr.1985.4279094 DOI: https://doi.org/10.5465/amr.1985.4279094
  23. Gartner, W. (1988). Who Is an Entrepreneur? Is the Wrong Question. American Journal of Small Business, 12(4), 47-68. DOI: https://doi.org/10.1177/104225878901300406
  24. GEM. (2017). Global Entrepreneurship Monitor, 2016/2017. Global Entrepreneurship Research Association (GERA).
  25. George, D. & Mallery, P. (2003). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference. 11.0 update (4th ed.). Allyn & Bacon.
  26. INEGI. (2016). Esperanza de vida de los negocios a nivel nacional y por entidad federativa. Instituto Nacional de Estadística Geografía e Informática de México.
  27. INEGI. (2019). Censos económicos 2019. Instituto Nacional de Estadística Geografía e Informática de México.
  28. Jaramillo, L. (2008). Emprendimiento: concepto básico en competencias. Lumen-Instituto de Estudios en Educación, (7), 1-6. https://docplayer.es/14029101-Emprendimiento-concepto-basico-en-competencias.html
  29. Johnson, S. & Loveman, G. (1995). Starting over in Eastern Europe: Entrepreneurship and Economic Renewal. Harvard Business School Press.
  30. Kantis, H., Masahiko, I. & Masahiko, K. (2002). Empresarialidad en economías emergentes: creación y desarrollo de nuevas empresas en América Latina y el Este de Asia. Banco Interamericano de Desarrollo. https://publications.iadb.org/es/empresarialidad-en-economias-emergentes-creacion-y-desarrollo-de-nuevas-empresas-en-america-latina
  31. Kham, A. (1986). Entrepreneurs Characteristics and the Prediction of New Venture Success. International Journal of Management Science, 14(5), 365-372. https://doi.org/10.1016/0305-0483(86)90077-0 DOI: https://doi.org/10.1016/0305-0483(86)90077-0
  32. Kirzner, I. (1973). Competition and Entrepreneurship. University Press of Chicago.
  33. Knight, F. H. (1921). Enterprise and Profit in Risk, Uncertainly and Profit. University of Chicago. https://fraser.stlouisfed.org/files/docs/publications/books/risk/riskuncertaintyprofit.pdf
  34. Koh, H. (1996). Testing Hypothesis of Entrepreneurial Characteristics: A Study of Hong Kong MBA students. Journal of Managerial Psychology, 11(5), 1-11. https://doi.org/10.1108/02683949610113566 DOI: https://doi.org/10.1108/02683949610113566
  35. Leibenstein, H. (1978). General X-efficiency and Economic Development. Oxford University Press.
  36. Lückgen, I., Oberschachtsiek, D., Sternberg, R. & Wagner, J. (2006). Nascent Entrepreneur in German Regions. In M. Fritsch & J. Schumede (Eds.), Entrepreneurship in the Region (pp. 7-34). International Studies in Entrepreneurship. Springer. https://link.springer.com/chapter/10.1007/0-387-28376-5_2 DOI: https://doi.org/10.1007/0-387-28376-5_2
  37. Lumpkin, G. & Dess, G. (1996). Clarifying the Entrepreneurial Orientation Construct and Linking It to Performance. The Academy of Management Review, 21(1), 135-172. https://www.jstor.org/stable/258632 DOI: https://doi.org/10.5465/amr.1996.9602161568
  38. March, I. (1998). El perfil del emprendedor innovador. Iniciativa Emprendedora y Empresa Familiar, 11(3), 10-19.
  39. Marshall, A. (1890). Principles of Economics: An Introductory Volume. Macmillan & Co.
  40. McClelland, D. (1961). The Achieving Society. Van Nostrand. DOI: https://doi.org/10.1037/14359-000
  41. Mill, J. (1954). Principles of Political Economy with Some of Their Applications to Social Philosophy. In J. A. Schumpeter (Ed.), History of Economic Analysis. Oxford University Press.
  42. Mises, L. (1998). Human action. A Treatise on Economic. In Bettina Bien Graves (4th revised edition), Foundation for Economic Education. https://cdn.mises.org/Human%20Action_3.pdf
  43. Moore, B. & Buttner, H. (1997). Women Entrepreneurs: Moving Beyond the Glass Ceiling. Sage Publication.
  44. Naffzinger, M. (1998). Entrepreneurship: A Person Based Theory Approach. In Katz and Brockhaus (Eds.), Advances in Entrepreneurship firm Emergence and Growth, Volume 2, (pp. 21-50). Greenwich Ja Press, https://numerons.files.wordpress.com/2012/04/8entrepreneurship-a-person-based-theory-approach.pdf
  45. Pereira, F. (2003). Reflexión sobre algunas características del espíritu emprendedor colombiano. Economía Gestión y Desarrollo, (1), 9-26. https://www.academia.edu/184050/Reflexi%C3%B3n_Sobre_Algunas_Caracter%C3%ADsticas_Del_Esp%C3%ADritu_Emprendedor_Colombiano
  46. Roberts, E. (1991). Entrepreneurs High Technology: Lesson from Mitt and Beyond. Oxford University Press.
  47. Rodríguez, A. R. (2009). Nuevas perspectivas para entender el emprendimiento empresarial. Pensamiento y Gestión, (26), 94-119. https://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/pensamiento/article/view/864/508
  48. Sandberg, W. & Hofer, C. (1987). Improving New Venture Performance: The Role of Strategy Industry Structure and the Entrepreneur. Journal of Business Venturing, 2(1)5-28. https://doi.org/10.1016/0883-9026(87)90016-4 DOI: https://doi.org/10.1016/0883-9026(87)90016-4
  49. Say, J.B. (1966a). Traité d’économie politique. París
  50. Say, J. B. (1966b). Première partie” en Traité d'économie politique. Guillaumin.
  51. Shapero, A. & Sokol, L. (1982). The social dimensions of entrepreneurship. In C. Kent, D. Sexton & K. H. Vesper (Eds.), Encyclopedia of Entrepreneurship, (pp. 72-90). Prentice Hall.
  52. Schumpeter, J. A. (1934). The Theory of Economic Development: An Inquiry into Profits, Credit, Interest and the Business Cycle (2nd Ed.). Harvard University Press.
  53. Schumpeter, J. A. (2003). Entrepreneur. T. Knudsen & M. C. Becker (Trans.) Advances in Austrian Economics, (6), 235-265. DOI: https://doi.org/10.1016/S1529-2134(03)06013-7
  54. Sebrae. (2010). Empreendedorismo. Servicio Brasileño de Apoyo a las Micro y Pequeñas Empresas (Sebrae).
  55. Selameab, W. (1997). Factor Impacting Entrepreneurial Behaviour Among Graduates of Post-Secondary Entrepreneurship Program. (Tesis Doctoral). University of Minnesota.
  56. Smith, A. (1997). Investigación sobre la naturaleza y las causas de la riqueza de las naciones. Fondo de Cultura Económica.
  57. Smith, A. (2011). La Riqueza de las Naciones. Alianza Editorial.
  58. Stevenson, H. (1983, October). A Perspective on Entrepreneurship. Harvard Business School Background Note 384-131.
  59. Stuart, R. & Abetti, P. (1988). Field Study on Technical Ventures Part III. In Kirchoff, Long, McMullan, Vesper & Wtzer Eds.), Frontiers of entrepreneurship research, (pp. 77-194). Wellesley M. Center of Entrepreneurial Studies. Boston College.
  60. Toro L. J. & Ortegón, A. M. (1999). Corriendo el telón del concepto emprendedor. Revista Escuela de Administración de Negocios, EAN, (37), 133-141. https://journal.universidadean.edu.co/index.php/Revista/article/view/910
  61. Veciana, J.M. (1998). Teoría y política de la creación de empresas. Paper presented at Jornada dels Economistes, Barcelona.

Downloads

Download data is not yet available.