Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Conditions and determinants of internationalization of Colombian industrial companies: a quantitative approach at the level of the firm

Abstract

In the last ten years has seen a boost by Colombian companies in offering their products in international markets in coordination with the other countries of Latin America. In this sense, the objective of this work is to explore quantitatively the conditions and determinants that have allowed this international expansion of Colombian industrial firms between 2006 and 2010. For methodological purposes is used a logit model on a sample of 10,000 companies. Estimates show that specific assets such as technological capability and characteristics by sector are the factors that have had the greatest influence on export performance in the years of study

Keywords

internationalization, logit model, export performance, business characteristics, industry, Colombia

PDF (Español)

References

  1. Aaby, N. E. & Slater, S. F. (1989). Management influences on export performance: a review of the empirical literature 1978-1988. International Marketing Review, 6(4).
  2. Alonso, J.A. & Donoso, V. (2000). Modelización del comportamiento de la empresa exportadora española. Información Comercial Española, (788), 35-58.
  3. Ayouz, M. K. & Remaud, H. (2003). The internationalization determinants of the small agrofood firms: hypotheses and statistical tests. International Food and Agribusiness Management Review, 5(2).
  4. Banco Mundial (s.f.). Encuesta de empresas. Recuperado de http://espanol.enterprisesurveys.org
  5. Barber, J. P. & Cobos, A. (2002). La aceleración del proceso de internacionalización de la empresa: el caso de las international new ventures españolas. Información Comercial Espanola-Monthly Edition-, 9-22.
  6. Belso, J. A. (2003). Un análisis del proceso de internacionalización de las pequeñas ymedianas empresas en la comunidad valenciana: modelo gradual versus acelerado. Revista Valenciana de Economía y Hacienda, (8), 191-209.
  7. Berger, E. (2013). Survival of the fittest: an assessment of the herfindahl index and product market competition. Retrieved from: http://eab7.web.rice.edu/research/ HHI_SSRN2014Full.pdf
  8. Bilkey,W. J. (1978). An attempted integration of the literature on the export behavior of firms. Journal of International Business Studies, 9(1), 33-46.
  9. Boisier, S. (2014). Polos de crecimiento: ¿están muertos? Revista EURE-Revista de Estudios Urbano-Regionales, 8(24).
  10. Calvo, F. J. S. (2012). Evolución y mejora en la competitividad de las empresas del sector textilconfección. Economía Industrial, (385), 39-46.
  11. Chetty, S. K. & Hamilton, R. T. (1993). Firm-level determinants of export performance: a metaanalysis. International Marketing Review, 10(3).
  12. Christensen, C. H., Da Rocha, A. & Gertner, R. K. (1987). An empirical investigation of thefactors influencing exporting success of Brazilian firms. Journal of International Business Studies, 61-77.
  13. Coase, R. H. (1937). The nature ofthe firm. Economica, 4(16), 386 405.
  14. Comisión Económica paraAmérica Latina -CEPAL-. (2000-2014). Estadísticas.Recuperado de http://estadisticas.cepal.org/cepalstat/WEB_CEPALSTAT/Portada.asp Comisión Económica para América Latina y el Caribe _CEPAL- (2013). Anuario 2013.
  15. Dhanaraj, C. & Beamish, P. W. (2003). A resource based approach to the study of export performance. Journal of Small Business Management, 41(3), 242 261.
  16. Dunning, J. H. (1973). The determinants of international production. Oxford Economic Papers, 289-336.
  17. Dunning, J. H. (1988). The eclectic paradigm of international production: a restatement and some possible extensions. Journal of International Business Studies, 19(1), 1-31.
  18. Dunning, J. H. (1999). Trade, location of economic activityand the multinational enterprise: asearch for an eclectic approach. En P.J. Buckley & P. Ghauri. The internationalization of the firm(p. 61-79). Recuperado de: http://www.elgaronline.com/view/1840647000.00001.xml
  19. Durán, J. J. & Ubeda, F. (1997). La inversión directa española en Marruecos. Economía Exterior, (3), 149-158.
  20. Durán, J. J. (1987). Decisiones de inversión directa en el exterior de la empresa española 1979-1985. Información Comercial Española, (643), 73-86. FondoMonetario Internacional. (s.f.). Estadísticas.Recuperado de http://www.imf.org/external/ data.htm
  21. Galán, J. I., Galende del Canto, J. & González, J. (2000). Factores determinantes del proceso de internalización. El caso de Castilla yLeón comparado con la evidencia española. Economía Industrial, (333), 33-48.
  22. García, B. F. (1994). Problemas de competitividad del sector exportador valenciano. Revista de Estudios Regionales, (39), 115-138.
  23. García, J., López, D. C., Uribe, E. M. & Umaña, P. E. (2014). Una visión general de la política comercial colombiana entre 1950 y 2012 (No. 011188). Bogotá: Banco de la República.
  24. Gemünden, H. G. (2013). Success factors of export marketing. Perspectives on international marketing-re-issued. RLE International Business, 29, 33.
  25. Geringer, J. M., Tallman, S. & Olsen, D. M. (2000). Product and international diversification among Japanese multinational firms. Strategic Management Journal, 21(1), 51-80.
  26. Gertner, R. K., Gertner, D. & Guthery, D. (2007). The implications of export performance measurement for the significance of the determinants of export performance: an empirical investigation of Brazilian firms. Journal of Global Marketing, 20(1), 21-38.
  27. Gomes, L. & Ramaswamy, K. (1999). An empirical examination of the form of the relationship between multinationality and performance. Journal of International Business Studies, 173-187.
  28. Graña, F. M., Liseras, N., De Rearte, M. A. & Barberis, F. (2010). Competitividad de las firmas del sector textil-confecciones orientadas a moda y diseño. Recuperado de http:// nulan.mdp.edu.ar/1460/1/01275.pdf
  29. Horta, R. (2012). Determinantes internos y externos del resultado exportador a nivel de firma: análisis de empresas agroindustriales uruguayas. Uruguay: Publicaciones Instituto de Competitividad, Universidad Católica del Uruguay.
  30. Johanson, J. & Vahlne, J. E. (1990). The mechanism of internationalisation. International Marketing Review, 7(4).
  31. Johanson, J. &Wiedersheim-Paul, F. (1999). The internationalization of the firm-four Swedish cases. The internationalization of the firm, 27-42.
  32. Lages, L. F. & Lages, C. R. (2004). The STEP scale: a measure ofshort-term export performance improvement. Journal of International Marketing, 12(1), 36-56.
  33. Leonidou, L. C., Katsikeas, C. S. & Samiee, S. (2002). Marketing strategy determinants of export performance: a meta-analysis. Journal of Business Research, 55(1), 51-67.
  34. López, C. (1997). Internacionalización de la empresa española mediante inversión directa en el exterior. 1988-1994. Economía Industrial, (318), 141-150.
  35. Louter, P. J., Ouwerkerk, C. & Bakker, B. A. (1991). An inquiry into successful exporting. European Journal of Marketing, 25(6), 7-23.
  36. Lu, J. W. & Beamish, P. W. (2001). The internationalization and performance of SMEs. Strategic Management Journal, 22(6 7), 565-586.
  37. Madsen, T. K. (1987). Empirical export performance studies: a review of conceptualizations and findings. Advances in International Marketing, 2, 177-198.
  38. Medina, E. (2003). Modelos de elección discreta. Publicaciones Económicas de la Universidad Autónoma de Madrid, 26.
  39. Mendoza J. (2008, nov.) Determinantes del proceso de internacionalización de las PYME peruanas: caso sector confecciones. Economía y Sociedad CIES, 69.
  40. Meyer-Stamer, J. (2005). Systematic competitiveness revisited. Conclusions for technical assistance in private sector development. Duisburg: Mesopartner (mimeo).
  41. North, D. C. (1990). Institutions, institutional change and economic performance. Cambridge: Cambridge University Press.
  42. Pérez, C. (2005). Métodos estadísticos avanzados con SPSS. Madrid: Thompson.
  43. Peters, E. D. (2004). Propuestas de política para mejorar la competitividad y la diversificación de la industria maquiladora de exportación en Honduras ante los retos del CAFTA (Vol. 24). United Nations Publications.
  44. Pinon, M. M., Mejía, M. A. L., Garza, M. & Delgado, M. F. L. (2012).Central America, Panama, and the Dominican Republic: Challenges Following the 2008-09 Global Crisis. International Monetary Fund.
  45. Porter, M. E. (1991). La ventaja competitiva de las naciones(Vol. 1025). BuenosAires: Vergara.
  46. Renau, J. J. (1996). El porqué, el cómo y el dónde de la internacionalización de la empresa. Revista Asturiana de Economía, 6, 41-62.
  47. Reyes, G. (2013). Procesos deintegración en América Latina y el Caribe: caracterización general y potencialidad de nuevos ejes de integración. Revista Tendencias, 8(2).
  48. Ruigrok, W. &Wagner, H. (2003). Internationalization and performance: An organizational learning perspective. MIR: Management International Review, 63-83.
  49. Sambharya, R. B. (1995). The combined effect of international diversification and product diversification strategies on the performance of US-based multinational corporations. MIR: Management International Review, 197-218.
  50. Shoham,A. (1998). Export Performance:AConceptualization and Empirical Assessment. Journal of International Marketing, 6(3).
  51. Sousa, C. M., Martínez López, F. J. &Coelho, F. (2008). The determinants of export performance: A review of the research in the literature between 1998 and 2005. International Journal of Management Reviews, 10(4), 343-374.
  52. Suárez, S. M., Olivares, A. & Galván, I. (2002). La expansión de mercados de exportación y el tamaño empresarial: el caso de las empresas exportadoras canarias. Información Comercial Española, (802), 83-97.
  53. Verwaal, E. & Donkers, B. (2002). Firm size and export intensity: Solving an empirical puzzle. Journal of International Business Studies, 603-613.
  54. Voerman, J. A. (2004). The export performance of European SMEs. Netherlands: University LibraryGroningen.
  55. Wang, C. H., Hsu, L. C. & Fang, S. R. (2008). The determinants of internationalization: Evidence from the Taiwan high technology industry. Technological forecasting and social change, 75(9), 1388-1395.
  56. Zou, S. & Stan, S. (1998). The determinants of export performance: a review of the empirical literature between 1987 and 1997. International Marketing Review, 15(5), 333-356.
  57. Zou, S., Taylor, C. R. & Osland, G. E. (1998). The EXPERF scale: a cross-national generalized export performance measure. Journal of International Marketing, 37 58.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.