Analysis of fiscal dependency of municipalities of sixth category in Boyacá, from 1996 to 2012
Abstract
The Constitution of 1991 has made fiscal decentralization deeper as it has augmented the number of transferences from the central government towards the territorial level of the State, apart from having redefined the functions of the different governmental levels and increased the responsibilities of the local governments. Revenues that generate the greater income are still monopolized by the central government, resulting in a diminished possibility for the local governments -who are financed almost solely by transferences from the central government- to impose new tax rates. This phenomenon causes the municipalities to be highly dependent from the central government, especially those who have a nearly inexistent capacity for generating their own revenues.
Keywords
fiscal dependency, transferences, fiscal effort, decentralization, municipal autonomy.
References
- Buchanan, J. H. (1993). Economía Constitucional. Madrid: Instituto de Estudios Fiscales.
- Caballero, C., Galvis, D. & García M. (2012). Proyecto instituciones ad hoc para municipios en Colombia: intervención ad hoc en municipios colombianos de acuerdo con indicadores sociales. Bogotá: Cifras & Conceptos S.A.
- Clavijo, S., Vera, A. & Vera, N. (2013). Estructura fiscal de Colombia y ajustes requeridos. Bogotá: Asociación Nacional de Instituciones Financieras.
- Departamento Nacional de Planeación –DNP-. (2008). Técnicas para el análisis de la gestión
- Departamento Nacional de Planeación –DNP-. (2011). Desempeño fiscal de los departamentos y municipios: 2011. Bogotá: DNP.
- Fondo Monetario Internacional –FMI- (2001). Manual de estadísticas de las finanzas públicas. Washington: FMI.
- Fondo Monetario Internacional –FMI- (2001). Manual de programación financiera. Washington: FMI.
- Giraldo, C. (2009). Finanzas públicas en América latina. La economía política. (2 ed.). Bogotá: ESAP, Ediciones desde Abajo.
- Herrera, A. (2003). Régimen presupuestal de los municipios en Colombia. Revista del Derecho, (19).
- Iregui, A., Ramos, J. & Saavedra, L. (2001). Análisis de la descentralización fiscal en Colombia. Documento de trabajo. Bogotá: Banco de la República. DOI: https://doi.org/10.32468/be.175
- Ley 617 de 2000. República de Colombia.
- Ley 715 de 2001. República de Colombia.
- Ley 1473 de 2011. República de Colombia.
- Lozano, I. (2009). Caracterización de la política fiscal en Colombia y análisis de la postura frente a la crisis internacional. Borradores de Economía, 1-31.
- Piketty, T. (2014). Capital in the twenty-first century. London: The Belknap Press of Harvard University Press. DOI: https://doi.org/10.4159/9780674369542
- Rincón, H., Ramos, J. & Lozano, I. (2004). Crisis fiscal actual: diagnóstico y recomendaciones. Borradores de Economía , 1-112.
- Restrepo, D. (2004). De la descentralización a la regionalización. Nuevo escenario de guerra y oportunidad para la paz. Revista Eure, 29(89). DOI: https://doi.org/10.4067/S0250-71612004008900005
- Rincón, H., Ramos, J. & Lozano, I. (2004). Crisis fiscal actual: diagnóstico y recomendaciones.Borradores de Economía , 1-112.
- Rosas, G. (1996). Informe de la Comisión de Racionalización del Gasto y de las Finanzas Públicas. Bogotá: s.n.
- Tiebuot, C.M. (1956, oct.). A pure theory of local expenditures. Journal of Political Economy. Wiesner, E. (1997). La efectividad de las políticas públicas en Colombia. Un análisis neoinstitucional. (1 ed.). Bogotá: Tercer Mundo.
- Wiesner, E. (2006). El orígen político del déficit fiscal en Colombia: contexto institucional 20 años después. Documento CDE 2004-20 . Bogotá: s.n.
- Wooldirdge, J. (2010). Econometric analysis of cross section and panel data. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press.