Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Narratives of Brazilian Modernism. Tarsila do Amaral and the Anthropophagic Movement as Aesthetic Decolonization

Abstract

Tarsila do Amaral (1886-1973) began her anthropophagic phase in 1928, after the creation of Abaporú, a painting that insinuated the consequent writing of the Anthropophagic (or Cannibalist) Manifesto by Oswald de Andrade in the same year. These proposals formulated ´anthropophagy´ as a devouring of the colonizer, assimilating certain aspects, discarding others and promoting a version of the native that eats the other without shame. In this way, the political proile of anthropophagy in Brazil created visual or literary rhetorical strategies to undo colonialist mechanisms of domination.

This article attempts to read the trajectory of Tarsila, taking the painting Anthropophagy, from 1929, as epicenter, a work that operated as a decolonizing challenge to the dominant eurocentric aesthetics based on Western iconography. In
this image the igures blend into their own environment, imbued in a visual gigantism that can seem threatening. The surrounding jungle recreated a version of tropicalism as a space of power or synergy set in a local atmosphere, which distanced itself from preconcieved ways of symbolizing the Brazilian landscape, and reconstructed a vigorous visuality that confronted the stereotyped invention of the American landscape.

Keywords

Tarsila do Amaral, visual, Modernism, anthropophagy, decolonization.

PDF (Español) HTML (Español) HTML

Author Biography

María Elena Lucero

Doctora en Humanidades y Artes (Mención Bellas Artes), Universidad Nacional de Rosario, Argentina. Docente Universidade Federal da Integraçâo Latino Americana, Brasil; Universidad Nacional de Rosario, Argentina. Grupos de investigación: Red de Estudios Visuales Latinoamericanos (REVLAT) - Centro de Estudios Visuales Latinoamericanos (CEVILAT). Líneas de investigación: Arte Latinoamericano, Estudios Visuales, Decolonialidad-Feminismo.


References

  • Aguilar, Gonzalo, “Modernismo”. En Altamirano, Carlos (director). Términos críticos de Sociología de la cultura. Buenos Aires: Paidós, 2008.
  • Amaral, Aracy, “Antropofagia: No País de la Cobra Grande”. En: Amaral, Aracy. Tarsila – Sua obra e seu tempo, Vol. I. Arte. São Paulo: Editora Perspectiva S.A., Editora da Universidade de São Paulo, 1975.
  • Amaral, Aracy, “As ideais no contexto da Semana”. En Amaral, Aracy. Artes plásticas na Semana de 22. Subsídios para uma 27 Aracy Amaral, “Antropofagia...277. história da renovação das artes no Brasil. São Paulo: Editora Perspectiva, Debates-Arte, 1979.
  • Antelo, Raúl, “Una enciclopedia modernista”. En: Abraza Brasil. Hilos modernos y tramas contemporáneas, ramona nº 92, revista de artes visuales. Buenos Aires: Fundación Start, 2009.
  • Da Matta, Roberto. Relativizando: Uma Introdução à Antropología Social. Petrópolis, Brasil: Editora Voçes Ltda., 1983.
  • Esquivel, Miguel Ángel, “Utopía, estética y revolución en las vanguardias artísticas de América Latina 1920-1930”. En: Híjar, Alberto. Arte y utopía en América Latina. México: Instituto Nacional de Bellas Artes / Centro Nacional de Investigación, Documentación e Información de Artes Plásticas, 2000.
  • Ferreira de Almeida, María Cândida, “Só a antropofagia nos une”. En: Matto, Daniel (comp). Cultura, política y sociedad. Perspectivas latinoamericanas. Colección Grupos de Trabajo. Buenos Aires: CLACSO Libros, 2005.
  • Herkenhoff, Paulo, “A cor no modernismo brasileiro – a navegação com muitas bússolas”. En: Núcleo histórico: Antropofagia é Histórias de Canibalismos, Catálogo de XXIV Bienal de São Pablo. São Paulo: Fundação Bienal / Banco Santos, 1998.
  • Lucero, María Elena, “El Arte Latinoamericano como patrimonio cultural: sentidos y desplazamientos”. En: Campos Alicia y Rocchietti, Ana María (comp.). Coloquio Binacional Argentino Peruano. Perspectiva Latinoamericana. Buenos Aires: CIPISPJVG-DOCUPRINT, 2009.
  • Murilo de Carvalho, José. La formación de las almas. El imaginario de la República en el Brasil. Buenos Aires: Colección Intersecciones, Universidad Nacional de Quilmes, 1997.
  • Reeves Sanday, Peggy. El Canibalismo como sistema cultural. Barcelona: Editorial Lerna, 1987.
  • Roëls Jr, Reynaldo, “Lo moderno y el modernismo: 30 años de arte brasileño”. En: Panorama del Arte del Brasil en el Siglo XX. Colección Gilberto Chateaubriand / MAM-RJ. Catálogo de Exposición. Buenos Aires: MAMBA, 1999.
  • Root, Deborah, “Devorando o caníbal: um conto de precaução da apropiação cultural”. En: Sección Roteiros. Roteiros. Roteiros. Roteiros. Roteiros. Roteiros. Roteiros, Catálogo XXIV Bienal de São Pablo. São Paulo: Fundação Bienal / Banco Santos, 1998.
  • Schwartz, Jorge. Vanguardia y cosmopolitismo en la década del Veinte. Oliverio Girondo y Oswald de Andrade. Rosario: Beatriz Viterbo Editora, 2002.
  • Setubal, María Alice, “A visão hegemónica da mîdia: transmutações do caipira”. En: Setubal, Maria Alice, Vivèncias caipiras. Pluralidade cultural e diferentes temporalidades na aterra paulista. São Paulo: Coleção Terra Paulista, CENPEC, Imprensa oicial do Estado de São Paulo, 2005.
  • Texeira de Barros, Regina, “Tarsila viajante”. En: AAVV, Tarsila viajante-viajera, Catálogo de Exposición. Brasil: Pinacoteca do Estado de São Paulo, Brasil, 19 de janeiro a 16 março de 2008 / Buenos Aires: MALBA, Fundación Costantini, 27 de marzo al 2 de junio de 2008.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.