Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Representations and publications on the Argentinian gaucho in the thirties. Between national identity, literary ield and business strategies.

Abstract

During the thirties, in Argentina, there was a rising concern for deining the “national being” and consolidating an identity that considered itself to be threatened by mass immigrations and foreign ideological currents. In this context, the proile of the gaucho was utilized by several publications which acknowledged the evocation of country people from la pampa as the symbolic reference for an “essence of Argentina”. This article studies the composition and circulation of the gaucho imaginary, in years previous to governmental intervention on these topics. Focus is made upon the constitution and expansion of literature in Buenos Aires through periodical publications which, in different measures,proposed deinitions for “gaucho” and “tradition”. In this study, stress is set upon the marketing approachapplied by several businessesto expand and legitimize their products in new markets.

Keywords

Argentina, gaucho, periodical publications, mass consumption.

PDF (Español) HTML (Español) HTML

Author Biography

Matías Emiliano Casas

Matías Emiliano Casas nació en San Isidro en 1983. Es profesor en Historia por el Instituto Superior de Formación Docente N° 113, magíster en Historia por la Universidad Nacional de Tres de Febrero (UNTreF) y doctorando en Historia por la UNTreF y la Université Denis Diderot Paris 7 (Francia). Es profesor auxiliar de la UNTreF en el Curso de Ingreso y en la materia Planificación Curricular de la carrera de Historia. Dirige un proyecto de investigación interno de la UNTreF sobre el tradicionalismo y la figura del gaucho en el siglo XX. Es becario doctoral de Conicet. Ha publicado artículos en revistas de la especialidad y capítulos en diversos libros.


References

  • Academia Argentina de Letras, Discursos académicos, 1933-1937
  • Caras y Caretas
  • El Día – La Plata
  • El Sol – San Antonio de Areco
  • La Gaceta – San Antonio de Areco
  • Nativa. Revista mensual ilustrada
  • Para ti
  • Sur
  • Bachelard, Gastón, Poética de la ensoñación, México: Fondo de Cultura Económica, 1977.
  • Baczko, Bronislaw, Los imaginarios sociales. Memorias y esperanzas colectivas, Buenos Aires: Nueva Visión, 1991.
  • Béjar, María Dolores, Uriburu y Justo: el auge conservador (1930- 1935), Buenos Aires: Centro Editor de América Latina, 1983.
  • Boia, Lucian, Pour une histoire de l´imaginaire, París: Les Belles Lettres, 1998.
  • Bontempelli, Massino et all, La vida y la cultura en la Argentina, Buenos Aires: Comisión Argentina de Cooperación Intelectual, 1939.
  • Bontempo, Paula, “Para Ti: una revista moderna para una mujer moderna, 1922-1935”, Estudios sociales, revista universitaria semestral, año XXI, Universidad Nacional del Litoral, (segundo semestre 2011):127-156.
  • Bruno, Paula dir, Sociabilidades y vida cultural, Buenos Aires:Universidad Nacional de Quilmes, 2014.
  • Castoriadis, Cornelius, La institución imaginaria de la sociedad, Madrid: Tusquets Editores, 2013.
  • Chiáppori, Atilio, Prosa narrativa, Buenos Aires: Academia Argentina de Letras, 1986.
  • Devoto, Fernando, “El revés de la trama: políticas migratorias y prácticas administrativas en la Argentina (1919-1949)”, Desarrollo económico, vol. 41, n° 162, (julio-septiembre de 2001):281-304.
  • Díaz Usandivaras, Julio, ed., Folklore y tradición: antología argentina, Buenos Aires: Editorial Raigal, 1953.
  • Díaz Usandivaras, Julio, ed., 5 siglos de literatura argentina, Buenos Aires: Ediciones Corregidor, 1993.
  • Durand, Gilbert, Las estructuras antropológicas de lo imaginario, Madrid: Taurus, 1981.
  • Gasió, Guillermo, Yrigoyen. El mandato extraordinario, Buenos Aires: Corregidor, 2006.
  • Gené, Marcela, Un mundo feliz. Imágenes de los trabajadores en el primer peronismo, 1946-1955, Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2008.
  • Girbal-Blacha, Noemí y María Silvia Ospital, “`Vivir con lo nuestro´: Publicidad y política en la Argentina de los años treinta”, en Revista europea de estudios latinoamericanos y del caribe, (abril de 2005): 49-66.
  • Gutiérrez Saldivar, Ignacio, Molina Campos, Buenos Aires: Zurbaran Ediciones, 1996.
  • Horowitz, Joel, Argentina´s radical party and popular mobilization, 1916-1930, Pennsykvania: Pennsylvania State University Press, 2008.
  • Morín, Edgar, Le spritu du temps, París: Libre du Poche, 1981.
  • Pasternac, Nora, Sur: una revista en la tormenta, los momentos de formación 1931-1944, Buenos Aires: Paradiso, 2002.
  • Rocchi, Fernando, “Consumir es un placer: La industria y la expansión de la demanda en Buenos Aires a la vuelta del siglo pasado”, en Desarrollo económico, revista de Ciencias Sociales, vol. 37, núm. 148, (enero-marzo de 1998): 533-558.
  • Rocchi, Fernando, “La americanización del consumo: la batalla por el mercado argentino, 1920-1945”, en, María Inés Barbero y Andrés Regalsky, comp., Estados Unidos y América Latina en el siglo XX. Transferencias económicas, tecnológicas y culturales, Buenos Aires, Eduntref, 2003, 131-190.
  • Sarlo, Beatriz, Una modernidad periférica: Buenos Aires, 1920 y 1930, Buenos Aires: Ediciones Nueva Visión, 1998.
  • Seoane María y Víctor Santa María, La tragedia y la comedia de la Argentina: 1898-2008 [cien años de Caras y Caretas], Buenos Aires: Caras y Caretas, 2008.
  • Tiscornia, Eleuterio, La lengua del “Martín Fierro”, Buenos Aires: Imprenta de la Universidad de Buenos Aires, 1930.
  • Tiscornia, Eleuterio, Martín Fierro, anotado y comentado, Buenos Aires: Editorial Coni, 1952.
  • Vega, Carlos, “Noticia”, en Juan Moreira (1886), drama de Gutiérrez- Podestá, Buenos Aires: Instituto de Literatura Argentina, 1935.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.