Territorial Anatomy. Alternatives to activate the otherness of Potosí colonial paintings
Abstract
From the images of allegories and unknown geographies, the representation of the American territory is made in an overlapped form with the body in a particular typeof erotic-politics. The case of the representation of the Villa Imperial de Potosí is paradigmatic in this subject as it generated an iconography that passed from the
representation of its hill like generator of structures class/ race to its union with the virgin. Here two works of the city built in the irst half of the 18th century are studied -
after the decay of the economy of one of the greatest cities of the world at that time - that in addition are found in Spanish public collections, to try at the time how this
dimension of unit between body and territory articulates within them. To inish, some expositive contexts are shown in which the same ones have been presented and
possible alternatives to think the curatorial activation and criticism of these images.
Keywords
Potosí, colonial painting, body, territory, exhibitions
Author Biography
Francisco Antonio Godoy Vega
Licenciado en Estética, Pontificia Universidad Católica de Chile. Magíster en Ciencias Humanas y Sociales, Universidad de Toulouse. Magíster en Estudios Latinoamericanos y en Historia de Arte Contemporáneo y Cultura Visual, Universidad Autónoma de Madrid. Personal Investigador en Formación y candidato a Doctor en Historia del Arte Contemporáneo y Cultura Visual, Universidad Autónoma de Madrid
References
- Didi-Huberman, George. Atlas, ¿cómo llevar el mundo a cuesta? Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 2011.
- López de Caravantes, Francisco. Noticia General de las Provincias del Perú, Tierra Firme y Chile. Madrid: Biblioteca del Palacio Real, ca. 1632-34.
- Mesquita, Ivo y Pedrosa, Adriano. “Concepto exposición “F(R) ICCIONES”. Archivo Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, Madrid.
- Tudela, José. “Informe del Subdirector del Museo de América”, 23 de febrero de 1946. Archivo Museo de América de Madrid.
- Ades, Dawn. Arte en Iberoamérica. Madrid: Centro de Arte Reina Sofía, 1989.
- Arzáns de Orsúa y Vela, Bartolomé. Historia de la Villa Imperial de Potosí. México: Edición de Lewis Hanke y Gunnar Mendoza (III tomos), 1965.
- Bakewll, Peter. Mineros de la Montaña Roja. El trabajo de los indios en Potosí (1545-1650). Madrid: Alianza Editorial, 1989.
- Bérchez, Joaquín. “Memoria de las cosas pasadas, relación de las presentes: imágenes de los Reinos de Indias”. En: Los siglos de oro en los virreinatos de América, 1550-1700. Madrid: Sociedad Estatal para la Conmemoración de los Centenarios de Felipe II y Carlos V y Museo de América, 1999.
- Braun, Georg y Franz Hogenberg. Civitates Orbis Terrarum. Colonia: 1572-1617.
- Brown, Jonathan. “La antigua monarquía española como área cultural”. En: Los siglos de oro en los virreinatos de América, 1550- 1700. Madrid: Sociedad Estatal para la Conmemoración de los Centenarios de Felipe II y Carlos V y Museo de América, 1999.
- Buchloh, Benjamin. “Entretien”, avec Jean Hubert Martin, Les Cahiers du Musée National d’ Art Moderne, Nº28 (verano, 1989), 5-14
- Buntinx, Gustavo y Wuffarden, Luis Eduardo. “Incas y reyes españoles en la pintura colonial peruana: la estela de Garcilaso”. Márgenes 8 (1991), 151-210.
- Cañete y Domínguez, Pedro Vicente. Guía de las provincias de Potosí (1787). Potosí: Casa de la Moneda, 1952.
- Creischer, Alice y otros. The Potosí Principle. How Can We Sing the Song of the Lord in an Alien Land? Berlín: Walter König, 2010.
- Deleuze, Guille. “¿Qué es un dispositivo? (1989). En: VV.AA. Michel Foucault, filósofo Madrid: Gedisa, 1990.
- Dussel, Enrique. Filosofía ética latinoamericana. México: Edicol, 1977.
- Dussel, Enrique. 1492. El encubrimiento del otro. El origen del mito de la modernidad. Bogotá: Ediciones Antropos, 1992.
- Dussel, Enrique. “Europa, modernidad y eurocentrismo”. Revista Ciclos en la Historia, la Economía y la Sociedad, CLACSO, (1995), 41-53.
- Fernández Vega, Pilar. Guía del Museo de América. Madrid: Museo de América, 1965.
- Gallez, Paul. La cola del dragón: América del Sur en los mapas antiguos, medievales y renacentistas. Bahía Blanca: Instituto Patagónico, 1990.
- Garavelli, Clara y Godoy, Francisco. “La Cultura Visual y su objeto: análisis de las operaciones propuestas por Ex Argentina y Principio Potosí”, en: Casáus, Marta y otras (eds.). Pensar los Estudios Culturales desde España. Relexiones fragmentadas, Madrid: Editorial Verbum, 2012.
- Gisbert, Teresa y De Mesa, José. Holguín y la pintura virreinal en Bolivia. La Paz: Librería Editorial “Juventud”, 1977.
- Gisbert, Teresa y De Mesa, José. Arquitectura andina: historia y análisis. La Paz: Embajada de España en Bolivia, 1985.
- Gisbert, Teresa y De Mesa, José, “Potosí y su sistema hidráulicominero”. En: Obras hidráulicas en América Colonial. Madrid: Ministerio de Obras Públicas, Transportes y Medio Ambiente, Centro de Estudios y Experimentación de Obras Públicas, Centro de Estudios Históricos de Obras Públicas y Urbanismo, 1993.
- González Tascón, Ignacio. “Introducción”. En: Obras hidráulicas en América Colonial. Madrid: Ministerio de Obras Públicas, Transportes y Medio Ambiente, Centro de Estudios y Experimentación de Obras Públicas, Centro de Estudios Históricos de Obras Públicas y Urbanismo, 1993.
- González Tascón, Ignacio. “Ingeniería española para la minería y la metalurgia (siglos XVI-VII). En: Moleón Gavilanes, Pedro, El oro y la plata de las Indias en la época de los Austrias, Madrid: ICO, 1999.
- Gutiérrez, Ramón “Las ciudades mineras en el contexto del urbanismo hispano”, en: Moleón Gavilanes, Pedro, El oro y la plata de las Indias en la época de los Austrias, Madrid, ICO, 1999.
- Hasquin, Hervé. “Foreword”. En: Cruelty & utopia: cities and landscapes of latin America. Nueva York: Princeton Architectural Press, 2005 (Bruselas, CIVA, 2003).
- Hegel. Lecciones sobre la ilosofía de la historia. Buenos Aires: Revista de Occidente, 1946.
- Jerez, Francisco de. Relación de la Conquista del Perú y Provincia del Cuzco, llamada Nueva Castilla, conquistada por Francisco Pizarro. Madrid: Biblioteca de Autores Españoles, 1947.
- Kay, Ronald. Del espacio de acá. Santiago: ediciones nómade, 1980.
- Moleón Gavilanes, Pedro. El oro y la plata de las Indias en la época de los Austrias. Madrid: ICO, 1999.
- Querejazu, Pedro. “Potosí. Un campamento minero en torno a un cerro de plata”. En: Moleón Gavilanes, Pedro, El oro y la plata de las Indias en la época de los Austrias, Madrid: ICO, 1999.
- Querejazu Escobari, Lucía. “El programa emblemático alegórico en la entrada del Virrey Morcillo a Potosí en 1716”. En: Campos, Norma (Ed.). Memoria del IV Encuentro Internacional sobre Barroco. La Paz: Unión Latina, 2007.
- Richard, Nelly. “La puesta en escena internacional del arte latinoamericano: montaje y representación”. En: Arte, Historia e Identidad en América: Visiones Comparativas. México: UNAM Instituto de Investigaciones Estéticas, 1994.
- Rivera Cusicanqui, Silvi., Ch’ixinakax utxiwa. Una reflexión sobre prácticas y discursos descolonizadores. Buenos Aires: Tinta Limón, 2010.
- Roque, Georges. “Imágenes e identidades: Europa y América”. En: Arte, Historia e Identidad en América: Visiones Comparativas. México: UNAM- Instituto de Investigaciones Estéticas, 1994.
- Serrera, Ramón María. “Las rutas de la plata americana”. En: Moleón Gavilanes, Pedro, El oro y la plata de las Indias en la época de los Austrias, Madrid: ICO, 1999.
- Torres,-García, Joaquín. “El nuevo arte de América” (1942). En: Universalismo constructivo. Contribuciones a la uniicación del arte y la cultura de América. Buenos Aires: Poseidón, 1944.
- Wuffarden, Luis Eduardo. ”2. Entrada del virrey arzobispo Morcillo en Potosí”, en: Los siglos de oro en los virreinatos de América, 1550- 1700. Madrid: Sociedad Estatal para la Conmemoración de los Centenarios de Felipe II y Carlos V y Museo de América, 1999.
Downloads
Download data is not yet available.